Risale-i Nur’un Yaklaşımı ile Çevresel Farkındalık

Toplum hayatında insanların huzur ve asayiş içinde yaşaması için konulmuş adli, idari ve sosyal kanunlar, yönetmelikler ve yönergeler bulunup bunlara uygun hareket etmemek menfi hareket ve bunlara uygun yaşamak müspet harekettir. Aynı şekilde çevreyi kirletmek, kaynakları ve besinleri israf etmek tabiatta Allah’ın koymuş olduğu fıtrat kanunlarına isyan etmektir ve menfi harekettir. Bunlara uyumlu bir hayat ise müspet harekettir. Çevreyi kirletmek ve israf etmek tabiatta Allah’ın koymuş olduğu ekolojik dengeyi bozar, küresel ısınmaya ve iklim değişikliğine sebep olur. Bu davranış umumun hukukuna tecavüz hükmündedir. Çünkü teknolojik gelişmeler sebebiyle günümüzde dünya bir köy haline gelmiştir. Kelebek etkisi misali bir yerde çevreye karşı yapılan çevresel menfi bir hareket orada kalmayıp bütün dünyayı etkilemektedir. Bu makalede çevre kirliliği ve iklim değişikliği hakkında bilgiler verildikten sonra Üstad Bediüzzaman’ın hayatında çevreyi ve ekolojik dengeyi koruma adına gösterdiği müspet davranış örnekleri ve Risale-i Nur külliyatında konunun önemine dair bilgiler ışığında nasıl bir çevre bilinci oluşturulabileceği açıklanmaya çalışılmıştır.

Environmental Awareness by Approach of Risale-i Nur

In social life, several judicial, administrative and social laws and regulations have been established to allow people to live with security. While obedient conformity to these rules constitutes positve action, the reverse behavior is negative action. Similarly, pollution of the environment and wastage of resources is a negative action and a revolt against the rules established by Allah. In contrast, a frugal form of living can be understood as positive action. Pollution of the environment and extreme waste disrupt the ecological balance and cause global warming and climate change. This is a desecration of the rights of the public, as well. This is because today, due to technological developments, the world has become a village. Like a butterfly effect, a negative behavior against environment in one place may affect all the people in the world. In the life of Ustad Bediuzzaman, there are several positive action behaviors related to protection of the environment and ecological balance, and also there are various insights on the general importance of the subject throughout the Risale-i Nur collection. In this article, in light of this information, an attempt has been made to explain how an appropriate form of environmental awareness can be established.

___

  • 1 Akın G.2006, Küresel Isınma, Nedenleri ve Sonuçları, Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi 46(2), 29-43. 2 Ersoy Ş. 2006, Küremiz Isınıyor, Bilim ve Ütopya, 139, 5-13. 3.www.iklimadaleti.org/i/upload/Paris-Anlasmasi/2016 (05.11.2016) 4 Last J.M. 1998, Human Health and Changing World, Maxcy-Rosenau- Last, Public Health and Preventi ve Medicine, Robert, B. Wallace, 14 th Ed. Appleton-Lange, Stamford, Connectcut, 781-792. 5 Epstein R.P.2005, Climate Change and Human Health, N Engl J Med, 353, 14-20. 6 Güler Ç. 2002, İkim Değişikliği ve Sağlık. Hacettepe Tıp Dergisi, 33 (1), 34-39. 7 Tekbaş Ö.F.,Vaizoğlu A. S., Ogur R., Güler Ç.,2005, Küresel Isınma, İklim Değişikliği ve Sağlık Etkileri”, Gülhane Askeri Tıp Akademisi Komutanlığı, Ayın Kitabı, Ankara. 8 Bakara Suresi, Ayet 195. 9 Rum Suresi, Ayet 41. 10 İsra Suresi, Ayet 44. 11 Müslim, Birr 127; Sünen-i Ebu Davud Tercüme ve Şerhi, Şamil Yayınevi 16/607. 12 Tecrid-i Sarih Tercümesi 356-358. 13 Buhari, İman 3. 14 Müslim, Mesacid 58. 15 Rahman Suresi, Ayet 7-9. 16 Nursi B.S., 2006, Lemalar, Söz Basım Yayın, İstanbul, 30. Lema, 2.Nükte. 17 Kocaçalışkan İ., 2012, Bitki Fizyolojisi, Bizim Büro Basım Yayın, Ankara, s.57-74. 18 Buhari, el-Edebü’l-Müfred 168. 19 Bilmen Ö.N.,1967, Büyük İslam İlmihali, s.263-266. 20 Nursi B.S.,2016, Sözler, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, Ankara, Lemaat Bölümü. 21 Araf Suresi, Ayet 31. 22 İsra Suresi, Ayet 26-27. 23 Nursi B.S.,2006, Lemalar, Söz Basım Yayın, İstanbul, 19. Lema, 7. Nükte. 24 Şahiner N., 1978, Son Şahitler-1, Yeni Asya Yayınları, s.379-455. 25 Şahiner N., 1978, Son Şahitler-1, Yeni Asya Yayınları, s.192-204. 26 Nursi B.S.,2006, Tarihçe-i Hayat, Söz Basım Yayın, İstanbul, İlk Hayatı Bölümü. 27 Nursi B.S.,2006, Latif Nükteler, rnk Neşriyat, İstanbul, s.5-16.