Yeni İletişim Teknolojileri Bağlamında Fikri Mülkiyet

Yeni iletişim teknolojileri içeriğin üretilmesi ve dağıtımını dönüştürürken, bir yandan da dijital kayıt teknolojilerinin yaratıcı içeriklerin sahipliği veya kontrolü amacıyla kullanılması tartışılmaktadır. Dijital para birimlerini finans piyasasına sunmak için kullanımı açısından bilinirliği yaygın olan blokzincir vb. dijital kayıt teknolojileri küreselleşen dünyada neredeyse tüm sektörlerin veri iletimi ve saklama biçimlerini etkileyecek yıkıcı bir potansiyel barındırır. Bu yaratıcı yıkım potansiyeli teknolojinin dijital para ötesinde sağlayabileceği işlevsel faydalardan kaynaklanır. Yeni iletişim teknolojilerinin baş döndüren değişim temposu içerik üretimi ve içeriği aktarma konusundaki gelişmelerin arka planını oluşturmaktadır. Fakat aynı zamanda içeriğin yeniden işlenmesi ya da kopyalanması gibi sorunların da temel kaynağıdır. Bu çalışma dijital kayıt teknolojileri, akıllı sözleşmeler ve dijitalleşme kapsamında fikri mülkiyet haklarına değinmektedir. Ağ üzerinden veri aktarımı ile karakterize olan yeni iletişim teknolojilerinin sunduğu dijital bağlamda yaratıcı metaların üretimi, içeriklerin sahiplik kontrolü ve telif gelirinin paylaşımı konusundaki güncel değişim olanakları tartışılacaktır

Intellectual Property in the Context of New Communication Technologies

New communication technologies are transforming the generation and distribution of content while the use of digital recording technologies for the ownership or control of creative content is discussed. In order to present digital currencies to the financial market, it is widely known for its use as a blockchain; digital recording technologies have a devastating potential to affect the data transmission and storage patterns of virtually all sectors in the globalized world. This creative destruction potential is due to the functional benefits that this technology can provide beyond the digital currency. The dizzying pace of change in new communication technologies is the background of the development of content generation and content transfer. But at the same time issues related to reproducing or reproducing of the contents originates from that changes. This work refers to intellectual property rights in the context of digital recording technologies, smart contracts and digitalization. In the digital context of new communication technologies characterized by data transmission over the network, the production of creative commodities, the control of ownership of the contents and the possibilities of current change in the sharing of copyright revenue will be discussed

___

  • Atalay, G. E. (2018). “Blokzincir teknolojisi ve gazeteciliğin geleceği.” Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(2), 45-54.
  • Barrowclough, D., & Kozul-Wright, Z. (Eds.). (2012). Creative Industries and Developing Countries: Voice, Choice and Economic Growth. London: Routledge.
  • Schramm, Wilbur, (1992). “Haberleşme Nasıl İşler”, Ünsal Oskay (der.), Kitle Haberleşme Teorilerine Giriş, İstanbul: Derya Yayınları, s.95-134.
  • Berg, C., Davidson, S., & Potts, J. (2019). “Towards Crypto-friendly Public Policy”, M. Swan, J. Potts, S. Takagi, F. Witte, & P. Tasca (der.), Blockchain Economics: Implications of Distributed Ledgers, Singapur: World Scientific Publishing, s. 215-232)
  • Binark, M. (2007). Yeni medya çalışmaları. Ankara: Dipnot.
  • Christidis, K., & Devetsikiotis, M. (2016). “Blockchains and smart contracts for the internet of things.” Ieee Access, 4, 2292-2303.
  • Clark, B. (2018). “Blockchain and IP Law: A Match made in Crypto Heaven?” WIPO Magazine, https://www.wipo.int/wipo_magazine/en/2018/01/article_0005.html. Erişim Tarihi:15.10.2018.
  • Crosby, M., Pattanayak, P., Verma, S., & Kalyanaraman, V. (2016). “Blockchain technology: Beyond bitcoin.” Applied Innovation, 2, 6-10.
  • Çimen, A. A. Ü. (2017). “Bir Sanat Dalı Olarak Piksel Sanatının Kimlik ve Temsil Sorunları.” İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 7(15), 211-223.
  • Davidson, S., De Filippi, P., & Potts, J. (2016). “Disrupting governance: The new institutional economics of distributed ledger technology.” http://ssrn.com/ abstract=2811995. Erişim Tarihi. 12.12.2018.
  • DCMS. (2001). Creative industries mapping document. London: Department of Culture Media and Sport.
  • de la Rosa, J. L., Gibovic, D., Torres, V., Maicher, L., Miralles, F., El-Fakdi, A., & Bikfalvi, A. (2016). On Intellectual Property in Online Open Innovation for SME by means of Blockchain and Smart Contracts. Paper presented at the Proceedings of the 3rd Annual World Open Innovation Conference WOIC, Barcelona, Spain.
  • Ertürk, M. (2017). “Sorumluluk Kavramı Üzerinden Görsel İletişim Tasarımında Etik ve Eğitimi.” Art-e Sanat Dergisi, 10(20), 730-742.
  • Flew, T., Iosifidis, P., & Steemers, J. (2016). Global media and national policies: The return of the state, T. Flew: Iosifidis, & J. Steemers (der.), Global Media and National Policies, Hampshire: Springer, s.1-15.
  • Garnham, N. (2005). “From cultural to creative industries: An analysis of the implications of the “creative industries” approach to arts and media policy making in the United Kingdom.” International journal of cultural policy, 11(1), 15-29.
  • Geray, H. ve Aydoğan A., (2010). “Yeni İletişim Teknolojileri ve Etik”, Bülent Çaplı ve Hakan Tuncel (der.), Televizyon Haberciliğinde Etik, Ankara: Fersa Matbaacılık, s.305-321.
  • Gider Işıkman, N. (2016). “Genç Lumiere’lerin yeni mecrası Youtube.” Atatürk İletişim Dergisi(10), 5-18.
  • Howkins, J. (2001). The creative economy: how people make money from ideas. London: Allen Lane.
  • Kaynak, S., & Koç, S. (2015). “Telif Hakları Hukuku’nun Yeni Macerası: Sosyal Medya.” Folklor/Edebiyat (83), 389-410.
  • Keller, J. M. (2011). “Assessing the skills needed in the PR curriculum: A survey of educators and practitioners.” http://www.prsa.org/network/communities/ educatorsacademy/programming/eaproceedings/2011eaproceedings.pdf#page=63. Erişim Tarihi: 12.12.2018.
  • Kosba, A., Miller, A., Shi, E., Wen, Z., & Papamanthou, C. (2016). Hawk: The blockchain model of cryptography and privacy-preserving smart contracts. Paper presented at the 2016 IEEE symposium on security and privacy (SP).
  • Lauslahti, K., Mattila, J., & Seppala, T. (2017). Smart Contracts–How will Blockchain Technology Affect Contractual Practices? Retrieved from https://pub.etla.fi/ ETLA-Raportit-Reports-68.pdf
  • Lemley, M. A., & Reese, R. A. (2003). “Reducing digital copyright infringement without restricting innovation.” Stan. L. Rev., 56, 1345. 1399-1401.
  • Manovich, L. (2003). “New media from Borges to HTML.”, N. Wardrip-Fruin & N. Montfort (der.), The new media reader, Cambridge: The MIT Press, s. 13-25.
  • Oral, M. A., Mensuri, T., Celayir, C., & Kocabaş, N. (2018). Mobil İletişimde Etkileri. Paper presented at the Birinci Ulusal Blokzincir Çalıştayı, 2-3 Nisan 2018, Ankara.
  • Özgen, E. (2011). “Halkla ilişkiler ve yeni medyanın işaret ettiği sorunlar üzerine bir tartışma.” Global Media Journal, 1(2), 84-105.
  • Rivière, J.-M. (2018). “Blockchain technology and IP–investigating benefits and acceptance in governments and legislations.” Junior Management Science, 3(1), 1-15.
  • Rossiter, N. (2006). Organized networks: Media theory, creative labour, new institutions. Rotterdam: NAi Publishers.
  • Seo, H., Kim, J. Y., & Yang, S.-U. (2009). “Global activism and new media: A study of transnational NGOs’ online public relations.” Public Relations Review, 35(2), 123-126.
  • Szabo, N. (1997). “Formalizing and securing relationships on public networks.” First Monday, 2(9), 43-54.
  • Timisi, N. (2003). Yeni İletişim Teknolojileri ve Demokrasi. Ankara: Dost Kitabevi.
  • WIPO. (2017). How to make a Living in Creative industries. Geneva: World Intellectual Property Organization.
  • Yıldırım, B. (2010). “Gazeteciliğin dönüşümü: yöndeşen ortam ve yöndeşik gazetecilik.” Selçuk İletişim, 6(2), 230-253.
  • Yıldırım, H., & Kurubacak, G. (2018). Açık ve Uzaktan Ögrenmede Blokzincir Teknolojisinin Kullanımı Paper presented at the Birinci Ulusal Blokzincir Çalıştayı, 2-3 Nisan 2018, Ankara.
  • Yılmaz, M. (2005). “Teknik açıdan internet ve telif hakkı.” Türk Kütüphaneciliği, 19(1), 128-138.