“KAPLAN POSTLU ŞOVALYE” İLE “GRİGOL KHANTSTELİ’NİN HAYATI” ADLI ESERLERDEKİ BİR KARAKTER

Bildiride “Kaplan Postlu Şovalye” ile `Grigol Khntsteli’nin Hayatı” adlı eserlerde bir karakter  olarak  kullanılan  “Işıltı  Sütünü”  tetkik  edilmiştir.  Giorgi  Merçule  tarafından kaleme alınan “Grigol Khantsteli’nin Hayatı” adlı eserde “Berrak Sütünü” Tanrı’yı sembolize etmektedir, Grigior Khantsteli ise Tanrı kulu olarak gösterilmiştir. Grigol’un ruhani temizliği ve üstün yararlığı, üzerine konulan “Berrak Sütünü” ile layık görülmüştür. Kendisi Tanrı’ya hizmet etmektedir, ancak kendisi bir inanç ve “Berrak Sütünü” değildir. Şota Rustaveli’nin “Kaplan Postlu Şovalye” adlı eserine gelince “Işıltı Sütünü” olarak Avtandil adındaki kahraman gösterilmiş ve “mevzun endamlı, yüksek boylu, güneşe ve ay’a benzer” olarak tarif edilmiştir. Bu eserde karakter istihale edilmiştir. İnanç, “Işıltı Sütünü” ve inanç kulu kaynaşmış ve Avtandil’e dönüşmüştür. Ayrıca “Avtandil karakteri” Antik ve Hiristiyanlık prensipleri de içinde bulundurmaktadır. Söz edilen destanda Avtandil inancı temsil etmektedir. 

A SYMBOLIC CHARACTER IN LITERARY WORKS TITLED “THE KNIGHT IN TIGER GUISE” AND “THE LIFE OF GRIGOL KHANTSTELI”

In this study, “the bright column” symbol in the works titled “the Knight in Tiger Guise” and “the Life of Grigol Khntsteli” is analyzed. In “the Life of Grigol Khntsteli” written by Giorgi Merçule, the “bright column / pillar” symbolizes God. Grigior Khansteli is depicted as the servant of God. His spritual clarity and usefulness are represented by the “bright pillar” erected upon his head. He serves God, yet is not a “bright pillar” or representative of belief. As for Şota Rustaveli’s “the Knight in Tiger Guise”, a heroic character named Avtandil is depicted as the symbol of “bright pillar” and he is said to be a man  with  “a  formidable  appearance,  tall  and  resembles  the  sun  and  the  moon”.  The character in this work of art is also analyzed. Belief, “the bright pillar” and servant all get mixed and turn into Avtandil. Besides, “Avtandil” holds both antique and Christian principles in himself. In this type of epic, Avtandil stands for belief. 

___

  • Asatiani, 1986: G. Asatiani, Vepkhistkaosnidan Bakhtrionamde, Tbilisi, 1974; Kaplan Postlu Şovalye’den Bakhtrioni’ye Kadar, Tiflis, 1974.
  • Borevi, 1986: İ. Borevi, Estetika, tbilisi, 1986; Estetik, Tiflis, 1986.
  • Gamsakhurdia, 1991: Z. Gamsakhurdia, Vepkhistkaosnis Saxismetkveleba, Tbilisi, 1991; “Kaplan Postlu Şovalye” Adlı Eserinin Karakterbiçimi, Tiflis, 1991.
  • Merçule, 1959: G. Merçule, ,,Grigol Khandztelis Tskhovreba“, Dzveli Kartuli Hagiograpiuli Literaturis Dzeglebi, I, Tbilisi, 1964; ,,Grigol Khandzteli’nin Hayatı“, Eski Gürcü Din Edebiyatı Eserleri, I, Tiflis, 1991.
  • Rustaveli, 1966: Şota Rustaveli, “Vepkhistkaosani”, Tbilisi, 1966; “Kaplan Postlu Şovalye”, Tiflis, 1966.
  • Sabanisdze, 1959: İ. Sabanisdze, Tsamebai Tsmindisa Haboisi, Dzveli Kartuli Hagiograpiuli Literaturis Dzeglebi, I, Tbilisi, 1964; Aziz Habo’nun Izdırabı, Eski Gürcü Din Edebiyatı Eserleri, I, Tiflis, 1964.
  • Siradze, 2000:R. Siradze, Sakhismetkveleba, Tbilisi, 2000; Karakterbiçimi, Tiflis, 2000.
  • Siradze, 1987: R. Siradze, Literaturul-Estetikuri Narkvevebi, Tbilisi, 1987; Edebiyat- Estetiksel Denemeler, Tiflis, 1987.