JOHN FOWLES'UN ABANOZ KULE İLE İHSAN OKTAY ANAR'IN EFRASİYAB'IN HİKÂYELERİ ESERLERİNDE POSTMODERN İRONİ VE PARODİ KARŞILAŞTIRILMASI

John Fowles'un Abanoz Kule anlatısı içerdiği gizem, doğanın kullanılması, doğa içerisinde kendisini keşfeden insan, sanat, cinsellik ve yaratıcılık gibi kavramları sorgulamasıyla Efrasiyab'ın Hikayeleri romanıyla çok benzer izlekleri işleyerek, çok farklı bakış açılarının yansımasını sağlar. Her iki eser de bir tür oyun içerisinde, anlatıdaki olayların muğlaklaştırılmasını ve okurun bir sis perdesi arkasından olayları görmesini sağlar. Her iki eserde de bir gerçeklik sunumu vardır ancak bu gerçeklik belirli, sabit bir gerçeklik olmaktan çok, sürekli evrimleşen, değişen, durumlara ve tavırlara göre yeniden yorumlanması gereken, kaygan bir gerçekliktir. Anlatı türlerine dayandırılan gerçekçilik masal, destan ve mitolojideki gibi düşsel, simgesel ve metafizik önermelere sahiptir. Tek tip bir yorumu imkansız kılarak çok yönlü, çok boyutlu ve çok katmanlı bir yorumlama dizgesine sahip olur.

COMPARISON OF POSTMODERN IRONY AND PARODY IN EBONY TOWER BY JOHN FOWLES AND EFRASİYAB'IN HİKÂYELERİ BY İHSAN OKTAY ANAR

Ebony Tower by John Fowles focuses on similar themes and offers many points of view similar to those in Efrasiyab'ın Hikâyeleri by İhsan Oktay Anar as both include enigmas, the use of setting, irony and parody, and question such concepts as art, sex, creativity, relativity, reality and self-discovery. Both works are presented in a kind of play, in which the plot is mystified and screened thorough a foggy atmosphere, where the reader is forced to follow what happens from behind a curtain. In both works there is a presentation of reality, but it is not a fixed, certain concept. Instead, it is an elusive reality which always evolves, changes and needs to be reconsidered depending on emerging situations and manners of characters. The reality based upon narrative forms has dreamlike, symbolic and metaphysical suggestions as those in stories, legends and mythology. As it makes one dimensional interpretation impossible, it begins to win a multi-layered scheme of understanding and evaluation.

___

  • Anar, İhsan Oktay. (2012). Efrasiyab’ın Hikayeleri. İstanbul: İletişim Yayınları. Best, S., & Kellner, D. (1991). Postmodern theory: Critical interrogations. New York: Guilford. Davidson, Arnold, E. ""Eliduc" and "The Ebony Tower": John Fowles's Variation on a Medieval Lay", The International Fiction Review, 11, No. 1 (1984), pp. 31-36. Fowles, John. (2008). Abanoz Kule. (Çev.: Aysun Babacan). İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Gündüz, Osman. "Geleneksel Anlatma Formlarından Çağdaş Romana Aktarımlar, Ya Da İhsan Oktay Anar’ın Romanlarında Post Modern Anlatıcı Profilleri". A. Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi [TAED] 57, ERZURUM 2016, s. 1781-1789. Hutcheon, Linda; The Politics of Postmodernism: Parody and History, Cultural Critique, No. 5, Modernity and Modernism, Postmodernity and Postmodernism. (Winter, 1986-1987), pp. 179-207. Jaen, Susana Onega; "The "Ebony Tower": Text and Intertexts", Miscelanea, S. 15, 1994, pp. 447-479. Karlıdağ, Esra. "İhsan Oktay Anar'ın Romanlarında Metinlerarası İlişkiler". Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 2012 Güz (17), s. 101-117. Ksiazek, Agnieszka. "Art and Life in John Fowles' "Ebony Tower"", Acta Universitat Lodziensis Folia Litteraria Anglica, N. 3, 1999, pp. 73-82. Oppermann, Serpil. (1999). Postmodern Tarih Kuramı: Tarihyazımı Yeni Tarihselcilik ve Roman. Ankara: Evin Yayıncılık. Toth, Tibor; "Homage and a Kind of Thumbed Nose to a Very Old Tradition: John Fowles’s “The Ebony Tower”", Eger Journal of English Studies, No: IX , (2009), pp. 21–31.