Covit-19 Nedeni ile Ramazan Bayramında Uygulanan Tam Kapanmanın Öğrencilerin Kültür Aktarımına Yansımalarının İncelenmesi.

Bayramlar toplumların kültür aktarımıyla geçmişten günümüze taşıdıkları ve yaşattıkları toplumun birlik ve beraberliğini sağlayan önemli unsurlardandır. Bayramların yaşatılması ve sürekliliği toplumların birlikte yaşaması ve kültürün devamlı içinde önemlidir. Zaman içerisinde kültürü oluşturan diğer unsurlarda olduğu gibi bayramlarında kültürel aktarımını etkileyen durumlar yaşanabilmektedir. Covid-19 nedeniyle uygulanan tam kapanma döneminde geçirilen kurban bayramı kültür aktarımına etki edebilecek durumlara örnek oluşturmaktadır. Bu sebepte araştırmanın amacı Covid-19 nedeni ile ramazan bayramında uygulanan tam kapanmanın bayram geleneklerindeki kültür aktarımına nasıl yansıdığını ortaya koymaktır. Çalışmadan nitel araştırma desenlerinden fenomenoloji desene kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu Kırşehir merkezde 3 farklı devlet okulunda 6. sınıfta eğitim gören 12 öğrenciden oluşmaktadır. Çalışma grubu maksimum çeşitlilik örneklemi kullanılarak seçilmiştir. Katılımcıların sosyo-ekonomik açıdan farklı ailelerden gelen öğrencilerden seçilmesine özen gösterilmiştir. Veriler online görüşmelerle toplanmıştır. Görüşmelerde araştırmacı tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen verilere içerik analizi yapılmıştır. Çalışmada elde edilen veriler doğrultusunda öğrencilerin tam kapanma sürecinde geçirdikleri ramazan bayramında bir önceki bayramda yaptıkları bayram geleneklerinden uzak kaldıkları görülmüştür. Tam kapanmanın ramazan bayramındaki geleneklerin kültürel aktarımını olumsuz etkilediği ortaya konmuştur. Öğrencilerin tam kapanma sonrasındaki bayramlarda geleneklerin yaşatılacağına dair olumlu düşünceler taşıdıkları görülmüştür. Bu görüşler doğrultusunda tam kapanmanın bayram geleneklerinin kültürel aktarımına olumsuz etkisinin geçici olduğu yargısına ulaşılmıştır.

___

  • Abay, A. R., & Demir, S. A. (2014). Belli parametrelere göre kuşaklar arası sosyal değişme (Aile değerleri üzerine bir karşılaştırma). Akademik İncelemeler Dergisi, 9(1), 125-151.
  • Cabul, E. (2020). Ortaokul öğrencilerinin sosyal bilgiler dersinde sözlü tarih deneyimleri: Geçmişten günümüze bayramlar (Master's thesis, Sakarya Üniversitesi).
  • Covit 19 nedir? https://covid19.saglik.gov.tr/TR-68443/covid-19-durum-raporu. adresinden 06. 06. 2021 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Covit 19 durum raporu.https://covid19.saglik.gov.tr/TR-68443/covid-19-durum-raporu.adresinden 06. 06. 2021 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri. Çeviri.Bütün, M., Demir, S.B.(2020). Siyasal Kitabevi. Ankara. 5. Baskı
  • Çelepi, M. S. (2020). Toplumsal anımsamanin millî bayramlar ile gerçekleşmesi: 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı örneği. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(TBMM’nin 100. Yılı ve Millî İrade Özel Sayısı), 30-43.
  • Girgin, M. (2017). Öğretmen sözlüğü. Vize yayıncılık. Ankara. s.248.
  • Gunnestad, A.(2006). Resilience in a cross-cultural perspective: How resilience is generated in different cultures. Journal of Intercultural Communication, 11.
  • Gürdoğan Bayır, Ö., Çengelci Köse, T. (2019). Kültürel miras ve korunmasına ilişkin ortaokul öğrencilerinin görüşleri .Kastamonu Education Journal, 27(4), 1827-1840. doi:10.24106/kefdergi.339.
  • Kültür aktarımı. https://www.nedir.org/soru/kultur-aktarimi adresinden 07.06.2021 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Onarlı, İ. (2003). Nevruz Bayramı. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Velî Araştırma Dergisi, (25).
  • SÖNMEZ, T. G. (2016). Geleneksel bayramların halk hayatındaki rolü. Uluslararası Uygur Araştırmaları Dergisi, (7), 143-147.
  • Tam kapanma tanımı. Tam kapanma genelgesi. https://www.milliyet.com.tr/galeri/tam-kapanma-genelgesi-tam-kapanma-detaylari-ne-zaman-nasil-olacak-sartlari-neler-kimleri-kapsiyor-6491238/1. 06.06.2021 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Zülfikar, H., & Özmen, S. (2020). Covid 19 Pandemisi Sürecinde Ramazan Bayramı’nın Bireylerde Yarattığı Tüketim Algısı Ve Davranışları. Intermedia International E-journal, 7(13), 547-558.