Ahlâku’l-Ulemâ

Etik ilkeler her bireye lazım olduğu gibi, toplumların kolektif bilinçlerinin oluşmasında en etkin güce sahip entelektüel kesimin de daha fazla bu ilkelere bağlı kalması beklenir. Âcurri, toplumun bu beklentisine karşılık verircesine “Ahlâku’l-Ulemâ” adlı eserini kaleme almış ve ilim ehlinin ilim yolculuğundaki kilometre taşlarını Sünnet rehberliğinde ortaya koymaya çalışmıştır. Eser içerisinde özellikle “münazara/tartışma adâbı” başlığı dikkatimizi çekmiştir. Özellikle son yıllarda kitlesel iletişim araçları ve sosyal medyada izlenen tartışma programlarında, karşıt görüşlü düşünce sahiplerinin “din eksenli” konuları kimi zaman herhangi bir insaf ölçüsü olmadan tartıştığı müşahede edilmektedir. Bu tanıtım yazısı, bu tür tartışmalarda izlenmesi gereken münazara adabını yeniden gözden geçirmek ya da hatırlamak amacıyla kaleme alınmıştır.

Ahlâku’l-Ulemâ

Ethical principles are required for every individual and the intellectual sector which has the most effective power in the formation of collective consciousness of societies is expected to adhere to these principles more. In response to this expectation of society, Âcurri wrote Ahlâku’l-Ulemâ and tried to reveal the milestones of the scholars in the journey of knowledge under the guidance of Sunnah. In particular, the title of debating / debating candidate attracted our attention. Particularly in recent years, mass media and discussion programs on social media, it is observed that opposing viewers sometimes discuss “religion-based” issues without any measure of mercy. This introductory paper is written to reconsider or remember the manners of debate that should be followed in such discussions.  

___

  • 1. Âcurrî, Ebû Bekr Muhammed b. Huseyn b. Abdullah. Ahlâku’l-Ulemâ. nşr. İsmâîl b. Muhammed el-Ensârî, Abdullah b. Abdullatîf Âl eş-Şeyh. Suudi Arabistan: Riâsetu idârâti’l-buhûs, 1987.
  • 2. Bağdâdî, Hatîb. el-Câmi’ li ahlâki’r-râvî ve âdâbi’s-sâmi. thk. Mahmûd ed-Dahhân. Riyâd: Mektebetu’l-maârif, 1983.
  • 3. Çeker, Orhan. “Âcurrî”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 1/329. İstanbul: TDV Yayınları 1988.
  • 4. Kaya, Hacı. “Mantık Biliminin İmkânlarıyla İnşa Edilen Bilimsel Tartışma Yöntemi: Münazara ilmi ya da Âdâbu’l-Bahs”. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 12 (Temmuz 2017), 69-114.