Hz. Peygamber'in Hayatının Dinamik Bir Tezahürü Olarak İnanç-Eylem Bütünlüğü

İnanç, aksiyon, zaman ve mekân bilincinde günümüzde Müslümanlar büyük problemler yaşamaktadırlar. İnanç ile amel arasındaki uçurum, İslâm’ın enerjik yönünü söndürüyor ve dinin diriltici soluğunu boğuyor. Kur’an ve Peygamber yaşantısıyla ortaya çıkmış olan dinamizmi yakalayabilmek için iman ve amel birlikteliğini tekrar keşfetmek zorundayız. “İman edenler ve salih amel işleyenler” şeklinde birçok ayetle formülleştirilen misyon, Hz. Peygamber’in hayatıyla ortaya konmuştur.İman ve eylemin terbiyesiyle ortaya çıkan ahlak, birey ve toplumları erdemli ve faziletli hale getirir. Her türlü fazilet mücadelesini ifade eden cihad kavramını çok boyutlu olarak hayata aksettirmenin neticesinde ortaya çıkan enerji ve sinerji, Müslüman birey ve devlet için tükenmez bir kaynaktır. Daha çok “amelin imanın parçası olup olmadığı” çerçevesinde ele alınan iman-amel ilişkisi, bu çalışmada iman ve amel bütünlüğü dinamizminin Hz. Peygamber’in hayatındaki yansıması tarihi bir yaklaşımla incelenecektir.Anahtar kelimeler: İman, amel, söz, eylem, Hz. Peygamber
Anahtar Kelimeler:

İman, amel, söz, eylem, Hz.Peygamber

The Integrity of the Faith and the Action as a Dynamic Manifestation of the Prophet's Life

Today, Muslims have great problems in the awareness of be-lief, action, time and space. The gap between faith and action extinguishes the energetic side of Islam and suffocates the reviving breath of religion. In order to catch the dynamism that emerged with the Qurʾān and the prophetic life, we have to rediscover the union of faith and action. The mission, formulated in many verses as "those who believe and do righteous deeds", has been revealed by the life of the Prophet.The morality that emerges through the training of faith and action makes individuals and societies virtuous. The energy and synergy resulting from the multidimensional application of the concept of jihād, which expresses every struggle for virtue, is an inexhaustible resource for the Muslim individual and the state. While the relationship between faith and deed is discussed within the framework of "whether deeds is a part of faith", in this study, the reflection of the dynamism of the integrity of faith and deeds in the life of the Prophet will be examined with a historical approach.Keywords: Faith, action, talk, verb, the Prophet.

___

  • Abdulbaki, Muhammed Fuad. el-Mu’cemu’l-Müfehres Li Elfâzi’l-Kur’ani’l-Kerim. Kahire: Dâru’l-Hadis, 1364.
  • Açıköz, Hacı Mustafa. Sağduyu Eylem Felsefesi. İstanbul: Birey, 1997.
  • Akalın vd., Şükrü Halûk. Türkçe Sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu, 11. Basım, 2011.
  • Beyhakî, Ebû Bekr Ahmed b. el-Hüseyn b. Alî. ez-Zühdü’l-Kebîr. thk. Amir Ahmed Haydar. Beyrut: Müessesetu’l-Kutubi’s-Sekafiyye, 1996.
  • Buhârî, Ebu Abdullah Muhammed İbn İsmail. Edebu’l-Müfred: Müslümanın Edep ve Ahlakı. çev. Rauf Pehlivan. İstanbul: Motif, 2005.
  • Buhârî, Ebu Abdullah Muhammed İbn İsmail. Sahih-i Buhârî. çev. Mehmed Sofuoğlu. İstanbul: Ötüken Neşriyat, 1987.
  • Cevizci, Ahmet. Felsefe Sözlüğü. İstanbul: Paradigma, 6. Basım, 2005.
  • Cürcânî, Seyyid Şerif. et-Ta’rifat-Arapça Türkçe Terimler Sözlüğü. çev. Arif Erkan. İstanbul: Bahar, 1997.
  • Çağbayır, Yaşar. Ötüken Türkçe Sözlük. İstanbul: Ötüken Neşriyat, 2007.
  • Çil, Halit. Özgür ve Bilge Lider Aliya İzzetbegoviç. İstanbul: Timaş, 3. Basım, 2019.
  • Dârimî, Ebû Muhammed Abdullah b Abdurrahman b Fazl. Sünen-i Dârimî. çev. Abdullah Aydınlı. İstanbul: Madve, 1996.
  • Deylemî, Şîrûye b. Şehredâr b. Şîrûye. el-Firdevs bi-me’suri’l-hitab. thk. Saîd b. Besyûnî Zağlûl. Beyrut: Dâru’l-Kutubi’l-İlmiye, 1986.
  • Ebû Dâvud, Süleymân b. el-Eş‘as b. İshâk es-Sicistânî el-Ezdî Ebû. Sünen-i Ebî Dâvud. çev. İbrahim Koçaşlı. İstanbul: Erkam, 2019.
  • Ebû Hanife. İmam-ı Azam’ın Beş Eseri. çev. Mustafa Öz. İstanbul: Kalem, 1981.
  • Ekinci, Ekrem Buğra. Dini Lügat - İzahlı Misalli Metinlerle. İstanbul: Arı Sanat, 2018.
  • Eşkar, Ömer Süleyman. el-Akide Fi’llah. Ürdün: Dâru’n-Nefâis, 1999.
  • Faruki, İsmail R. Tevhid. çev. Dilaver Yardım - Latif Boyacı. İstanbul: İnsan, 4. Basım, 2006.
  • Gazâlî, Ebû Hâmid Muhammed b. Muhammed b. Muhammed b. Ahmed. İhyâu Ulumi’d-Din. çev. Ahmed Serdaroğlu. İstanbul: Bedir, 2002.
  • Gazâlî, Ebû Hâmid Muhammed b. Muhammed b. Muhammed b. Ahmed. Mîzanu’l-Amel. çev. Remzi Barışık. Ankara: Kılıçaslan, 1970.
  • Heysemî, Nûrüddîn Alî b. Ebî Bekr b. Süleymân. Mecmau’z-Zevâid ve Menbau’l-Fevâid. thk. Hüsâmeddin el-Kudsî. Kahire: Mektebetu’l-Kudsi, 1994.
  • Hindî, Alî b. Hüsâmiddîn b. Abdilmelik b. Kadîhân el-Müttakî. Kenzü’l-Ummâl. thk. Bekrî Hayyânî - Saffet Sekkâ. Beyrut: Müessesetu’l-Risale, 1981.
  • İbn Hanbel, Ahmed. Müsned. thk. Şuayb el-Erne’vut - Adil Mürşid. Beyrut: Müessesetu’l-Risâle, 1995.
  • İbn Mâce, Ebû Abdillâh Muhammed b. Yezîd Mâce el-Kazvînî. Sünen-i İbni Mâce. çev. Haydar Hatipoğlu. İstanbul: Kahraman, 2012.
  • İbnü’l Cevzî, Ebü’l-Ferec Cemâlüddîn Abdurrahmân b. Alî b. Muhammed. Nüzhetü’l A’yuni’n-Nevazir Fi ilmi’l-Vucuh Ve’n-Nezair. thk. Kâzım er-Râzî. Beyrut: Müessesetu’l-Risale, 1984.
  • İkbal, Muhammed. İslam’da Dinî Tefekkürün Yeniden Teşekkülü. İstanbul: Araf, 2013.
  • İmam Mâlik, Ebu Abdillah Mâlik b. Enes b. Mâlik. Muvatta. çev. Ahmet Büyükpınar. İstanbul: Beyan, 1994.
  • İsfahânî, Râgıb. Müfredât. çev. A.Güneş-M.Yolcu. İstanbul: Çıra, 2012.
  • İzutsu, Toshihiko. Kur’an’da Dini ve Ahlaki Kavramlar. çev. Selahattin Ayaz. İstanbul: Pınar, 5. Basım, 2017.
  • Kutub, Seyyid. Fî Zilâli’l-Kurân. çev. Heyet. İstanbul: Dünya, 2014.
  • Macit, Nadim. “Hz. Peygamber’in Misyonu: Zihni ve Ameli Duyarlılık”. VII. Kutlu Doğum Sempozyumu. 51-76. Isparta: SDÜ İlahiyat Fakültesi, 2004.
  • Marshall, Gordon. Sosyoloji Sözlüğü. çev. Osman Akınhay - Derya Kömürcü. Ankara: Bilim ve Sanat, 1999.
  • Mâtürîdî, Ebu Mansur Muhammed b. Mahmud. Te’vilâtü’l-Kur’ân. çev. Y. Vehbi Yavuz. İstanbul: Ensar, 2018.
  • Müslim, Ebû’l-Huseyn Müslim b. el-Haccac el-Kuşeyrî. Sahih-i Müslim. çev. Mehmed Sofuoğlu. İstanbul: İrfan, 1988.
  • Nesâî, Ebu Abdurrahman Ahmed b. Şuayb. Sünen-i Nesâî. çev. Abdullah Parlıyan. Kon-ya: Konya Kitapçılık, 2005.
  • Sa’dî-i Şîrâzî. Bostan ve Gülistan. İstanbul: Beyan, 2008.
  • Serahsî, Ebu Sehl Ebu Bekir Muhammed b. Ahmed. Mebsût. çev. Heyet. İstanbul: Gümüşev, 2008.
  • Suyûtî, Celâlüddîn Abdurrahmân b. Ebî Bekr b. Muhammed. el-Câmiu’s-Sağir. el-Mektebetu’ş-Şâmile, ts.
  • Suyûtî, Celâlüddîn Abdurrahmân b. Ebî Bekr b. Muhammed. Halifeler Tarihi. çev. Onur Özatağ. İstanbul: Ötüken Neşriyat, 2015.
  • Tirmizî, Ebu İsâ Muhammed b. İsâ. Sünen-i Tirmizî. çev. Abdullah Parlıyan. Konya: Kon-ya Kitapçılık, 2004.
  • Topçu, Nurettin. Var Olmak. İstanbul: Yağmur Yayınları, 1965.
  • Topçu, Nurettin. Varoluş Felsefesi Hareket Felsefesi. İstanbul: Dergah, 2006.
  • Tuğlacı, Pars. Okyanus Ansiklopedik Sözlük. İstanbul: Cem, 1985.
  • Ülken, Hilmi Ziya. Aşk Ahlakı. Ankara, Demirbaş Yayınları, 1971.
  • Yazır, Elmalılı M. Hamdi. Hak Dini Kur’an Dili. haz. Heyet. İstanbul: Azim Dağıtım& Zehraveyn, ts.
  • Zemahşerî, Cârullah Mahmûd b. Ömer b. Muhammed el-Harizmî. Keşşâf Tefsiri. çev. Heyet. İstanbul: Türkiye Yazma Eserler Kurumu Başkanlığı, 2018.
  • Ziya Paşa. Terkîb-i Bend Tercî’-i Bend. haz. Özge Şahin. İstanbul: Çağrı, 2008.
Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi-Cover
  • ISSN: 1304-4524
  • Yayın Aralığı: Yılda 2 Sayı
  • Başlangıç: 2003
  • Yayıncı: Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi