ORTAÇAĞ AVRUPA DÜŞÜNCE TARİHİNDE GELENEKÇİLİK: ROBERT GROSETTESTE'NİN HEXAËMERON ADLI ESERİNDE TEOLOJİ, İLAHİ AYDINLANMA VE ÂLEMİN EZELİLİĞİ

13. yüzyıl Avrupa Düşünce Tarihi, düşünsel yenilenme ve canlanma gibi özellikleri düşünüldüğünde özgün bir konuma sahiptir. Bu yüzyılda, özellikle Aristoteles'in bilinmeyen eserlerinin Yunanca orijinallerinden çevirilerinin yapılması büyük bir düşünsel hareketlilik ve polemik literatürünün oluşmasına yol açtı. Bu gelişmeler, teolojik tartışmaları da tetikledi. Aristoteles'in bilimsel metodolojisini teolojiye uygulama ve akılla teoloji arasında bir uyum sağlama çabası, sistematik teolojinin niteliğine yönelik bir tartışmayı başlattı. Bu tartışmalarda, 13. Yüzyıl İngiltere'sinin önemli bir piskopos ve düşünürü olan Robert Grosseteste ; teolojinin niteliği, ilahi aydınlanma ve âlemin ezeliliği gibi dini konularda gelenekselci bir tutum benimsedi. Bu makalede, Grosseteste'nin bilimde yenilikçi metodolojiyle teolojide gelenekselci tutum arasında yaşadığı çelişkiler 13. yüzyıl düşünce tarihi bağlamında tartışılacak ve kendisinin düşünce sisteminin özgün karakteri vurgulanacaktır

Traditionalism in the History Of Medieval European Thought: Theology, Divine Illumination and Eternity in Robert Grosseteste's Hexaëmeron

Thirteenth Century has a distinctive place in European Intellectual History with regard to intellectual renewal and revival. Particularly, the translation of Aristotle's unknown works from their originals led to the formation of great intellectual activity and polemical literature. These developments also triggered theological debates. Application of Aristotelian scientific methodology to theology and attempts for harmonization between faith and reason encouraged a controversy on the nature of systematic theology. In these controversies, Robert Grosseteste , as a prominent scholar and bishop of the thirteenth-century England, adopted a traditionalist attitude to religious issues such as the nature of theology, divine illumination and eternity. In this article, we will display the dilemmas confronted by Grosseteste between innovative methodology in science and traditionalist approach of theology within the sense of thirteenth-century Intellectual History and underline distinctive aspects of his thought

___

  • AUGUSTINE, S. 2008: The City of God, BooksVIII-XVI (trans. Gerald G.Walsh, and Grace Monahan, The Catholic University of American Press, Washington D.C.
  • BARBER, M. 2004: The Two Cities: Medieval Europe, 1050-1320, Routledge, 2nd Edition, London.
  • BUNIN N. & YU.J.2004: The Blackwell Dictionary of Western Philosophy, Blackwell Publishing, Oxford.
  • CROMBIE, A.C.1953: Robert Grosseteste and the Origins of Experimental Science, 1100-1700, Oxford University Press, Oxford.
  • DREVER, M. 2013: Image, Identity and the Forming of Augustinian Soul, Oxford University Press, Oxford.
  • ECCLESTON, T. 1951: De Adventu Fratrum Minorum in Angliam, ed., Little A.D., Manchester University Press, Manchester.
  • GINTHER, J.R. 2009: The Westminster Handbook to Medieval Theology, Westminster John Knox Press, Louisville.
  • GOERING, J. and MANTELLO, F.A. 1985: "The Meditaciones of Robert Grosseteste", The Journal of Theological Studies, Oxford.
  • GRANT, E. 2001: God and Reason in the Middle Ages, Cambridge University Press, Cambridge.
  • GRANT, E. 1996: The Foundations of Modern Science in the Middle Ages: Their Religious, Institutional and Intellectual Contexts, Cambridge University Press, Cambridge.
  • GROSSETESTE, R. 1996: On the Six Days of Creation: A Translation of the Hexaëmeron, (trans.C.F.C. Martin), Oxford University Press, Oxford.
  • GROSSETESTE, R. 2012: On the Cessation of the Laws, (trans.Stephen
  • 229, Leiden. M.Hildebrand), the Catholic University of America Press, Washington D.C.
  • LEWIS, N.1997: "Robert Grosseteste and the Church Fathers", the Reception of the Church Fathers in the West: From the Carolingians to the Maurists, 2 Volumes, ed, Irena Bacus, Brill, Leiden.
  • LUSCOMBE, D.1997: Medieval Thought, Oxford University Press, Oxford.
  • McEVOY, J. 2000: Robert Grosseteste, Oxford University Press, Oxford.
  • PARIS, M. 1872-83: Monachi Sancti Albani, Chronica Majora, 7 vol, ed, Luard, H.R:, Longman, London.
  • SALES, D.C. 1990: Medieval Discussions of the Eternity of the World. Brill, Leiden.
  • SOUTHERN, R.W.: 1992. Robert Grosseteste: The Growth of an English Mind in Medieval Europe, Oxford University Press, 2nd Edition, Oxford.
  • THOMSON, S.H. 1940: The Writings of Robert Grosseteste: Bishop of London, 1235-1253, Cambridge University Press, Cambridge.