Modernitede ötekileştirilen kadın bedeni

Düşünce tarihinde, Antik Yunandan günümüze kadar kadın, erkekle aynı dünyayı paylaşmasına rağmen, aynı toplumsal koşulları elde edememiştir. Kadın ve erkeği ayrı dünyalara ve toplumsal koşullara yerleştiren toplumsal akıl, cinslerin özgürlük sınırlarındaki farklılıkları doğallaştırmıştır. Kadının taşıdığı bedenin erkeğe göre daha az fiziksel güce sahip olduğu kurgusu, onun korunması, kollanması fikrine yaslanarak geçerlilik kazanmıştır. Erkek aklın biçimlendirdiği kamusal sosyal erk, kadına, irrasyonel özelliklerle kurgulanan, sınırlı bir özel alan, tahsis etmektedir. Bu temelde, aklın üstünlüğünü, eşitliğini ve özgürlüğünü evrenselliğini kabul eden modernite içinde, kadınların güçsüzleştirerek ötekileştirildiğini konu alan bu çalışmada, düşünce tarihinin kadın erkek karşıtlığı, eleştirel perspektifle feminist hareketin gelişme zemininde değerlendirilmektedir.

The otherization of women body in modernity

In history of thought, since Ancient Greek till now, even though the women share the same world with man , She couldn’t obtain the same social circumstances. The social reason which place the women and men to different worlds, has made the the limitation in the border of freedom very normal. The fiction that is the women need to be cared as her body is fragile than men has become valid. The social authority shaped by the men’s wit, has given the women a very limited private area which is constructed by the irrational features.With that said, in modernity the acceptance of the mind’s superiority, equality, freedom and universality, and in this study women’s impoverishment and otherization her are evaluated according to the contrast between men and women in history of thought and a crticial perspective in feminism.

___

  • Beauvoir S. D. (1970a). Kadın “İkinci Cins” Genç Kızlık Çağı (Çev. Bertan Onaran). İstanbul: Payel Yayınları.
  • Beauvoir S. D. (1970b). Kadın “İkinci Cins” Evlilik Çağı (Çev. Bertan Onaran) . İstanbul: Payel Yayınları.
  • Beauvoir S. D. (1993). Kadın “İkinci Cins” Bağımsızlığa Doğru (Çev. Bertan Onaran). İstanbul: Payel Yayınları.
  • Berktay F. (2003). Tarihin Cinsiyeti. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Butler J. (2008). Cinsiyet Belası: Feminizm ve Kimliğin Altüst Edilmesi (Çev. Başak Ertür). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Bauman Z. (1996) Yasa Koyucular ile Yorumcular. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Çabuklu Y. (2004). Toplumsalın Sınırında Beden. İstanbul: Kanat Kitap.
  • Çabuklu Y. (2006). Bedenin Farklı Halleri . İstanbul: Kanat Kitap.
  • Connell R. W. (1998). Toplumsal Cinsiyet ve İktidar (Çev. Cem Soydemir). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Descartes R. (1983). Felsefenin İlkeleri, çev. Mesut Akın, İstanbul: Say Yayınları.
  • Donovan J. (2005). Feminist Teori (Çev. Bora A., Gevrek M.A. & Sayılan F). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Durakbaşa A. (2002). Halide Edip: Türk Modernleşmesi ve Feminizm. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Douglas M. (2005). Saflık ve Tehlike:Kirlilik ve Tabu Kavramlarının Bir Çözümlemesi (Çev. Emine Ayhan). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Foucault M. (2003). Cinselliğin Tarihi (Çev. Hülya Uğur Tanrıöver). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Foucault M. (2003). İktidarın Gözü (Çev. Işık Ergüden). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Giet S. (2006). Özgürleşin Bu Bir Emirdir: Kadın ve Erkek Dergilerinde Beden (Çev. İdil Engindeniz). İstanbul: Dharma Yayınları.
  • Giddens A. (1998). Modernliğin Sonuçları (Çev. Ersin Kuşdil). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Işık E. (1998). Beden ve Toplum Kuramı. İstanbul: Bağlam Yayınları. Kandiyoti D. (1997). Cariyeler, Bacılar, Yurttaşlar: Kimlikler ve Toplumsal Dönüşümler (Çev. Aksu Bora ve Diğerleri). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Kaylı D. Ş. (2010). Özgürleşme ve Kadın Bedeni. İzmir: İlya Yayınevi.
  • Lloyd G. (1996). Erkek Akıl (Çev. Muttalip Özcan). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Michel A. (1995). Feminizm. çev. Şirin Tekeli. İstanbul: İletişim Yayınları. Millett K. (1987). Cinsel Politika (Çev. Seçkin Selvi). İstanbul: Payel Yayınları.
  • Mitchell J. (2006). Kadınlar: En Uzun Devrim (Çev. İnal G., Savran G., Tekeli Ş., Tınç F., Tarun Ş., Zihnioğlu Y.). İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Mitchell J. & Oakley A. (1992). Kadın ve Eşitlik (Çev. Fatmagül Berktay). İstanbul: Pencere Yayınları.
  • Nazlı A. (2006). Modernitenin Ötekisi: Kadın ve Bedeni, Kadın Çalışmaları Dergisi, 1: 11-15.
  • Platon (1999). Devlet. (Çev. Sebahattin Eyuboğlu – M. Ali Cimboz). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Russell B. (2000). Batı Felsefesi Tarihi: Ortaçağ (Çev. Muammer Sencer). İstanbul: Say Yayınları.
  • Rousseau J. J. (1931). Emile (Çev.Ali Rıza). İzmir: Cumhuriyet Matbaası.
  • Sarup M. (2004). Post-Yapısalcılık ve Postmodernizm (Çev. Abdülbaki Güçlü). Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Savran G. A. (2004). Beden Emek Tarih: Diyalektik Bir Feminizm İçin. İstanbul: Kanat Yayıncılık.
  • Phillips A. (1991). Demokrasinin Cinsiyeti (Çev. Alev Türker). İstanbul: Metis Yayıncılık.
  • Tong, Rosemary (2004). Feminist Düşünce (Çev. Zafer Cirhinlioğlu). İstanbul: Gündoğan Yayınları.
  • Touraine A. (2002). Modernliğin Eleştirisi (Çev. Hülya Tufan). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.