Feminist Responses to Freud through the “Equality vs. Difference” Debate: Revisiting Beauvoir, Irigaray and Mitchell

Freudian psychoanalysis has long been a matter of debate among feminists, and usually criticized for biological determinism. While discussing the Freudian framework, feminists have also been discussing how to define a female subject and the age old “equality vs. difference” discussion. This study discusses critical feminist responses to Freud which demonstrate the intricacies of the “equality vs. difference” debate amongst different strands of feminist theory. This article analyses three diverse lines of argument regarding psychoanalysis and the equality vs. difference debate by focusing on the works of Luce Irigaray, Simone de Beauvoir and Juliet Mitchell. Beauvoir and Irigaray both criticize the Freudian approach for taking “the male” as the real, essential subject. However, whereas Beauvoir sides with an egalitarian feminism, Irigaray defends underlining the difference of female sexuality. Juliet Mitchell, on the other hand, defends Freudian psychoanalysis through the argument that psychoanalysis actually offers a way to understand how the unconscious carries the heritage of historical and social reality. Accordingly, what Freudian psychoanalysis does is to analyze, rather than to legitimize, the basis of the patriarchal order in the unconscious.

“Eşitlik – Farklılık” Tartışması Ekseninde Freud’a Feminist Yanıtlar: Beauvoir, Irigaray ve Mitchell’i Yeniden Okumak

Freudyen psikanaliz, feminist teorinin farklı yaklaşımları çerçevesinde çokça tartışılmış, özellikle de biyolojik determinizmi savunmakla eleştirilmiştir. Aslında feminist teorisyenler, Freud’un analiz çerçevesini tartışırken aynı zamanda dişi öznelliğin nasıl tanımlanabileceğini, ve “eşitlik/farklılık” eksenindeki farklı feminist argümanları da tartışmaktadırlar. Bu çalışma, Freud’a feminist eleştirileri, feminist teorinin farklı kanatları arasındaki farkı belirlemekte en etkin tartışma olan eşitlik / farklılık tartışması ekseninde incelemektedir. Çalışma, bu çerçevede, Luce Irigaray, Simone de Beauvoir ve Juliet Mitchell’in çalışmalarına odaklanarak, Freudyen psikanalize üç farklı feminist yaklaşımın analizini yapmaktadır. Beauvoir ve Irigaray, Freudyen yaklaşımı, erkek özneyi temel ve esas özne olarak aldığı gerekçesiyle eleştirmektedirler. Ancak Beauvoir bu eleştirisinde eşitlikçi feminist argümanlar öne sürerken, Irigaray dişi öznenin farklılığının altını çizmeyi önermektedir. Juliet Mitchell ise, psikanalizin biyolojik determinizme dayandığı savını reddetmekte, Freudyen yaklaşımın tarihsel ve toplumsal gerçekliğin mirasının bilinçaltındaki izdüşümünü anlamamıza yardımcı olduğunu önermektedir. Mitchell’in yaklaşımına göre, Freudyen psikanalizin amacı, bilinçaltındaki ataerkiyi meşrulaştırmak değil, analiz etmektir.

___

Butler, J. (1999). Gender Trouble: Feminism and the Subversion of Identity. New York and London: Routledge.

De Beauvoir, S. (1974). The Second Sex. (Trans. Parshley H.M.). New York: Vintage. (Originally published in 1949 in French).

Direk, Z. (2011). Immanence and Abjection in Simone de Beauvoir. The Southern Journal of Philosophy, 49(1): 49-72.

Freud, S. (1965). “Femininity” in New Introductory Lectures on Psychoanalysis. New York: W.W. Norton.

Irigaray, L. (1985). Speculum of the Other Woman. New York: Cornell University Press. (Originally published in 1974 in French)

Irigaray, L. (1991). The Irigaray Reader. Margaret Whitford (Ed.). Oxford: Blackwell Publishers.

Mitchell, J. (1974). Psychoanalysis and Feminism. New York: Pantheon Books.

Goux, J.J. (1994). Luce Irigaray versus the Utopia of the Neutral Sex. In Burke, C., Schor, N. & Whitford, M. (Eds.), Engaging With Irigaray: Feminist Philosophy and Modern European Thought. New York: Columbia University Press:175-191.

Phillips, A. (1995). Demokrasinin Cinsiyeti. (Çev. A. Türker). İstanbul: Metis.

Schor, N. (1994). This Essentialism which is Not One: Coming to Grips with Irigaray. In C. Burke, N. Schor and M. Whitford (Eds.), Engaging With Irigaray: Feminist Philosophy and Modern European Thought. New York: Columbia University Press:57-79.

Stavro, E. (1999). The Use and Abuse of Simone De Beauvoir: Re-evaluating the French Poststructuralist Critique. The European Journal of Women’s Studies, 6: 263 – 280.
Kadın/Woman 2000 - Kadın Araştırmaları Dergisi-Cover
  • ISSN: 1302-9916
  • Yayın Aralığı: Yılda 2 Sayı
  • Başlangıç: 2000
  • Yayıncı: Doğu Akdeniz Üniversitesi Kadın Araştırmaları ve Eğitimi Merkezi