THESEUS’UN GEMİSİ, FERDİ ÖZLER VE ESER ÖZDEŞLİĞİ

Bu makalede Theseus’un Gemisi muammasının tekil özcü-eser bakış açısından paradoksal olmadığı görüşünü savunmaya çalışacağım. Eserlerin özdeşleştirilmesi için zaman-uzamsal süreklilik ve orijinal parçaları şart olarak sunan, böylelikle bu muammaya getirilen iki çatışan çözümü ortaya koyduktan sonra; zaman-uzamsal süreklilik argümanının değişik bir versiyonunu savunmak için deliller getireceğim. Bunda muvaffak olmak için, bu değişikliğin gerekliliğinin; Carter’ın yenileme/tekrardan inşa etme süreçlerine dikkati, bu süreçlerin iki ayrı alternatif dünyada gerçekleşen kombinasyonları aracılığıyla, çeken karşı-delili sonucu olduğunu göstereceğim. Bu kapsamda, orijinal parçaların (yani salt maddenin) özdeşlik kriteri olduğunu savunan aynı mantık onun delilini karşılamak için kullanılacaktır. Ayrıca, Theseus’un Gemisi örneğini muammaya ve paradoksa çeviren sürekli olmayan varoluş sorunu da zaman-uzamsal süreklilik argümanını geliştirmek için kullanılacaktır. Bu bağlamda, ferdi bir temel özellik ortaya konulacaktır ki bu da eser özdeşliği için iki mühim kavramı ifade edecektir: belirli bir zamansal çizelgeye ve fonksiyona sahip olmak. Sonuç olarak, bu özelliğin ferdi tekil eserlerin özdeşleştirilmesini sağlayan ferdi öz olduğunu ortaya koyacağım.

THE SHIP OF THESEUS, INDIVIDUAL ESSENCES AND ARTIFACT IDENTITY

In this paper, I will defend the view that the puzzle of Theseus’ ship is not paradoxical from the viewpoint of an individual artefact-essentialist account. After introducing two marginal/opposite solutions – spatio-temporal continuity and original part as conditions of identity – I will argue in favour of a revised version of spatio-temporal continuity of form account. To do this, I will present the necessity of revision in virtue of Carter’s counter-argument through the introduction of two possible worlds containing different combinations of these processes. The same line of reasoning, which defends original part as an identity criterion, will be used to challenge his argument. Instead, an individual essential property will be presented by expressing two significant concepts in the artefact’s identity: possessing a certain timeline and a particular function. I will conclude that this property is the individual essence that enables identification of single individual artefacts in terms of temporal possibility.  

___

  • Barnett, D. “The problem of Material Origins”, Noûs 39/3 (2005): 529–540.
  • Brody, A. B, Identity and Essence, Princeton: Princeton University Press, 1980.
  • Bulgen, Mehmet, Klasik Islam Düşüncesinde Atomculuk Eleştirileri [Criticism of Atomism in Classical Islamic Thought], İstanbul: Pasifik, 2016.
  • Carter, W. R. “Artifacts of Theseus: Facts and Fission”, Australian Journal of Philosophy 61/3 (1983): 248-265. Available at: http://dx.doi.org/10.1080/00048408312350021.
  • Chalmers, Alan, “Atomism from the 17th to the 20th Century”, The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Winter 2014 Edition), ed. Edward N. Zalta, http://plato.stanford.edu/archives/ win2014/ entries/atomism-modern.
  • Denkel, A. “Artifacts and Constituents”, Philosophy and Phenomenological Research 55/2 (1995): 311-322. http://www.jstor.org/stable/2108549.
  • David Furley, The Greek Cosmologists: The Formation of the Atomic Theory and its Earliest Critics, New York: The Cambridge University Press, 1987.
  • Hughes, C. “Same-kind Coincidence and the Ship of Theseus”, Mind, New Series 106/421 (1997): 53-67. http://www.jstor.org/stable/2254770.
  • Losonsky, M. “Individual Essences”, American Philosophical Quarterly. 24/3 (1987): 253-260. http://www.jstor.org/stable/20014200.
  • Lowe, E. J. “On the Identity of Artifacts”, The Journal of Philosophy 80/4 (1983): 220-232. http://www.jstor.org/stable/2026005.
  • Lowe, E. J. A Survey of Metaphysics, Oxford: Oxford University Press, 2002.
  • Mackie, P. How Things Might Have Been, Oxford: Oxford University Press, 2004.
  • Plutarch. Plutarch's Lives, with an English Translation by Bernadotte Perrin, Cambridge MA: Harvard University Press, 1914.
  • Simmons, P. “On Being the Same Ship(s)-- or Electron(s): Reply to Hughes”, Mind, New Series. 106/424 (1997): 761-767. http://www.jstor.org/stable/2254677.
  • Smart, B. “How to Reidentify the Ship of Theseus”, Analysis 32/5 (1972): 145-148. http://www.jstor.org/stable/3327760.
  • Warmke, B. “Artefact and Essence”, Philosophia 38 (2010): 585-614.
  • Wiggins, D. Sameness and Substance, Oxford: Basil Blackwell, 1980.