Mescid-i Aksa için Nebevî Müjdeler: “Hicret İkametgahı, Medeniyet Merkezi ve Hilafet Diyarı”

Sünnet-i nebevi Kur'an-ı Kerim'den sonra ikinci bir şer-i kaynak kabul edilir. Hiç şüphesiz ki sünnet-i seniye siyasi, ekonomik ve sosyal hayatın her safhasıyla alâkadar olmuştur. Nitekim Mescid-i Aksa meselesi İslamın en temel davalarından biri sayılır. Görüyoruz ki Sünnet-i nebevi, bu mübarek mescide büyük bir önem vermiştir. Bu yüzden bu araştırma Mescid-i Aksa'nın geleceğini müjdeleyen Sünnet-i nebevinin en önemli nasslarına ( hadislerine ) ışık tutmak ve Filistin ile Beyt-ül Makdis'in büyük ve parlak bir geleceğe sahip olduğunu pekiştirmek için yapıldı. Bu çalışma, Mescid-i Aksa için üç müjdeyi zikretmekle yetinmiştir. Bunlardan birincisi: Mescid-i Aksa'nın, fitnenin açığa çıkması, küfür ve fesadın hâkim olması sonrasında Müslümanlara hicret yurdu olacağıdır. İkincisi: Mescid-i Aksa yerleşkesinin, sakinleri ve içerisindeki yapıları artarak kıyamete kadar devam edeceğidir. Üçüncüsü: Raşit Hilâfetin sonu ( dönüşü) Mehdi komutanlığında Beytülmakdis ve Filistin topraklarında olacağıdır.

The Prophetic Glad-tiding for al-Aqsa Mosque: “An Abode of Migration, a Centre of Civilisation and the Realm of the Caliphate”

The Sunnah is considered the second legislative source after the Quran, and it concerned with all aspects of the political life including al-Aqsa Mosque as one of the important Islamic issues. It is evident the interest of the Prophetic Sunnah in al-Aqsa Mosque and its future. Therefore, this paper comes to highlight the most important hadith narrations on the future of Al-Aqsa Mosque and to confirm that Palestine and Bayt al-Maqdis have a very promising future. This study mentioned three prophetic glad-tidings for the al-Aqsa Mosque. First, being the centre for Muslim emigration following the emergence of fitan and the prevalence of disbelief and corruption. Second, the restoration of al-Aqsa Mosque and reconstruction of the city through the erection of buildings and the increase in population until the End of Days. Third, Bayt al-Maqdis being the seat and realm of the caliphate that will be led by Imam al-Mahdi from this Holy Land.

___

  • al-‘Abad, A. H. (n.d.), Sharh Sunan Abu Dawud. n.p.
  • Abu Dawud, S. (n.d.), Sunan Abu Dawud. Beirut: al-Maktabah al-Asriyah.
  • al-Albani, N. (2010), Mawsu’at al-Albani fi al-Aqidah. Sanaa: Markaz al-Nu’man lil-Buhuth wal-Sirasat al-Islamiyah.
  • al-Albani, N. (n.d.), Sahih al-Jami’ al-Saghir wa-Ziyadatuh. Beirut: al-Maktab al-Islami.
  • al-Asyuti, M. A. (1984), Ithaf al-Akhisa bi-Fada’il al-Masjid al-Aqsa. Cairo: al-Hay’ah al-Misriyah al-Amah lil-Kutub.
  • al-Ayni (n.d.), ‘Umdat al-Qari: Sharh Sahih al-Bukhari. Beirut: Dar Ihya’ al-Turath al-Arabi.
  • al-Baydawi, A. U. (2012), Tuhfat al-Abrar: Sharh Masabih al-Anwar. Kuwait: Ministry of Awqaf and Islamic Affairs.
  • al-Bayhaqi, A. H. (1405AH), Dala’il al-Nubwah wa-Ma’rifat ahwal Sahib al-Shari’ah. Beirut: Dar al-Kutub al-Ilmiyah.
  • al-Bayhaqi, A. H. (1993), al-Asma’ wal-Siffat. Jeddah: Maktabat al-Sawadi.
  • al-Bazar, A. A. (1), Musnad al-Bazar: al-Bahr al-Zakhir. Medina: Maktabat al-Ulum wal-Hikam.
  • al-Bukhari, M. (2001), Sahih Bukhari. Beirut: Dar Tawq al-Najah.
  • al-Dhahabi, M. A. (1963), Mizan al-I’tidal fi Naqd al-Rijal. Beirut: Dar al-Ma’rifah lil-Tiba’ah wal-Nashir.
  • El-Awaisi, K. (2021), Taslim Bayt al-Maqdis lil-Sultan Salah al-Din al-Ayyubi sanat 583AH/1187CE Hal Kan Sulhan am Unwah wa-Tadaiyat Thalik. Journal of Islamicjerusalem Studies, vol. 21 (1), 91-110 . DOI: 10.31456/beytulmakdis.832114.
  • al-Hakim al-Naysaburi, M. (1990), al-Mustadrak ala al-Sahihayn. Beirut: Dar al-Kutub al-Ilmiyah.
  • Hawwa, S. (1992), al-Assas fi al-Sunnah wa-Fiqhuha. Egypt: Dar al-Salam lil-Tiba’ah wal-Nashir.
  • Haydar al-Azim Abadi, M. (1415AH), Awn al-Ma’bud Sharh Sunan Abi Dawud. Beirut: Dar al-Kutub al-Ilmiyah.
  • al-Haythami, A. (1994), Majma’ al-Zawa’id wa-Manba’ al-Fawa’id. Cairo: Maktabat al-Qudsi.
  • Ibn abi Shaybah Al-‘Absi, A. (1409AH), al-Musanaf fi al-Ahadith wal-Athar. Riyadh: Maktabat al-Rushd.
  • Ibn al-Athir, A. M. (1972), Jami’ al-Usul fi Ahadith al-Rasul. Damascus: Maktabat al-Halawani.
  • Ibn Hajar, A. A. (1379AH), Fath al-Bari fi Sharh Sahih al-Bukhari. Beirut: Dar al-Ma‘rifah.
  • Ibn Hajar, A. A. (1986), Taqrib al-Tahzib. Syria: Dar al-Rashid.
  • Ibn Hanbal, A. M. (2001), al-Musnad. Beirut: Muasasat al-Risalah.
  • Ibn Kathir, I. U. (1988), al-Nihayah fi al-Fitan wal-Malahim. Beirut: Dar al-Jeel.
  • Ibn Rajab, A. A. (2003), Majmu’ Rasail al-Hafiz Ibn Rajab al-Hanbali. Egypt: al-Faruq al-Hadihah lil-Tiba’ah wal-Nashir.
  • al-Khatabi, H. M. (1932), Ma’alim al-Sunan. Aleppo: al-Matba’ah al-Ilmiyah.
  • al-Khatib, A. Y. (n.d.), al-Tafsir al-Qurani lil-Quran. Cairo: Dar al-Fikr al-Arabi.
  • al-Maqdisi, A. H. (2016), Sharh Sunan Abu Dawud. Faiyum: Dar al-Falah lil-Bahth al-Ilmi.
  • al-Maraghi, A. M. (1946), Tafsir al-Maraghi. Egypt: Maktabat wa-Matba’at Mustafa al-Babi al-Halabi wa-Awladuh.
  • al-Mazhari, H. M. (2012), al-Mafatih fi Sharh al-Masabih. Bahrain: Dar al-Nawadie.
  • Mustafa, I., al-Zayat, A. H. etal. (n.d), al-Mu’jam al-Wasit. Egypt: Dar al-Da’wah.
  • al-Naysaburi, M. (1972), Sahih Muslim. Beirut: Dar Ihya’ al-Turath.
  • al-Qari, A. (2002), Mirqat al-Mafatih: Sharh Mishkat al-Masabih. Beirut: Dar al-Fikr.
  • al-Ruba’i, I. (2011), al-‘Amarah al-Islamiyah fi al-Haram al-Qudsi al-Sharif. Amman: al-Akadimiyun lil-Nashir wal-Tawzi’.
  • Shahatah, U. (2020), Bayt al-Maqdis min al-Iman bil-Ghayb ila Mustakbalih fi al-Sunnah al-Nabawiyah. Majalat Bayt al-Maqdis, Vol. 26.
  • al-Shawkani, M. A. (1414AH), Fath al-Qadir. Damascus: Dar Ibn Kathir.
  • al-Tabarani, S. A. (1984), Musnad al-Shamiyin. Beirut: Mu’asasat al-Risalah.
  • al-Tabarani, S. A. (1994), al-Mu’jam al-Awsat. Cairo: Dar al-Haramayn.
  • al-Tabarani, S. A. (1994), al-Mujma’ al-Kabir. Cairo: Maktabat Ibn Taymiyah.
  • al-Tabari, M. J. (1387AH), Tarikh al-Rusul wal-Muluk. Beirut: Dar al-Turath.
  • al-Tayalisi, S. (1999), Musnad Abu Dawud al-Tayalisi. Egypt: Dar Hajir.
  • al-Tuwaijri, H. (1414AH), Ithaf al-Jama’ah bi-ma Ja’a fi al-Fitan wal-Malahim wa-Ashrat al-Sa’ah. Riyadh: Dar al-Sami’I lil-Nashir wal-Tawzi’.
  • al-Zamakhshari, M. A. (1407AH), al-Kashaf ‘an Haqaiq Ghawamid’ al-Tanzil. Beirut: Dar al-Kitab al-Arabi.
  • al-Zuhairi, H. (n.d.), al-Ard al-Muqaddasah fi Daw’ al-Kitab wal-Sunnah. Online book: https://al-maktaba.org/book/32344