Türkiye’de Gangster ve Trap Hip Hop Müzik: Yeni Nesil Rap Müziğin “Mahalle”si

Türkiye’de Hip Hop müzik, 2010’ların ikinci yarısında yükselişe geçerek ilk kez pop müziği geride bırakıp zirveye ulaşmıştır. Trap olarak bilinen alt türünün çıkışıyla Hip Hop müzik gençler arasında daha popüler hale gelmiştir (Kadıoğlu & Sözeri-Özdal, 2020: 7). Amerika’da Afro-Amerikan gettolarında gelişen bu müzik türü Türkiye’de yerelleşerek varoş da denen kenar mahalle kültürünü odağına almaktadır. Türkiye’de gangster ve trap Hip Hop kültürü, alt sınıfın kenar mahallelerinde toplumsal eşitsizliğin ürünü olan sınıfsal sıkışmışlıkla boğuşan genç erkeklerin yaşayışından kaynağını almıştır. Bu genç erkeklerin şiddete ve yasadışı yollara başvurarak hayatta kalmaları, ardından para kazanmayı bu yolla başararak bağımsızlaşmaları bu müziğin ana anlatısını oluşturmaktadır. Bu çalışmanın amacı, kenar mahallelerde vücut bulan toplumsal eşitsizliğe bir karşılık olarak buradaki gençleri temsilen bu şarkılarda mahalle söyleminin nasıl kurulduğunu analiz etmektir. Bu çalışmada, Türkiye’deki dört popüler yeni nesil rap şarkısı seçilerek bunların sözleri incelenecektir. Ezhel’in popülerleşmesine en fazla katkıda bulunan “Şehrimin Tadı” şarkısı, Gazapizm’in “Heyecanı Yok” adlı şarkısı, Khontkar’ın ise “İşler Legal”, “Kime Ne” ve “Hiçbir Şeyim Yok” şarkıları en çok dinlenen ve mahalle kavramını en iyi yansıttığı düşünülen şarkılar olduğundan çalışma için seçilmiştir. Seçilen şarkı sözlerinin açık kodlamaya dayalı söylem analizi yapılmıştır.

The Hip Hop Music Genres of Gangster Rap and Trap in Turkiye: New Rap’s Ghetto Music

Hip hop music rose to prominence in Turkey in the second half of the 2010s, surpassing pop music. The emergence of the trap subgenre made hip hop music more popular among youth. This music genre developed in African-American ghettos and became localized to Turkey with the name varoş and a focus on ghetto culture. The trap hip hop culture in Turkey is rooted in the struggles of young men, which originates from social inequality in the slums where the lower classes reside. The main narrative of this music is about how these young men survive and become financially independent by resorting to crime and violence. This study aims to analyze how the neighborhood discourse that represents the youth here is constructed in these songs as a response to the social inequality embodied in the slums. The study will examine lyrics from five popular next generation rap songs in Turkey. “Şehrimin Tadı” [taste of my city] that contributed the most to the Turkish rapper Ezhel’s popularity; “Heyecanı Yo k” [no excitement] by Gazapizm; and the songs “İşler Legal” [jobs are legal], “Kime Ne” [Who Cares] and “Hiçbir Şeyim Yok” [I have nothing] by Khontkar have been selected due to being top hits and reflecting the concept of ghetto well. The study conducts a discourse analysis on the open coding of the selected songs’ lyrics.

___

  • Aksoy, Erman, Güzey Kocataş, Özlem. (2017). “Gecekondu alanlarında uygulanan kentsel dönüşüm projelerinin meşruiyet zemini olarak yoksulluk ve suç”, Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Dergisi 7(14), s. 275 -295. google scholar
  • Androutsopoulos, Jannis. (2008). “Language and the three spheres of Hip Hop,” Global Linguistic Flows: Hip Hop Cultures, Youth Identities, and the Politics of Language, (ed.) H. S. Alim, A. Ibrahim and A. Pennycook. New York, USA: Routledge, Taylor & Francis Group, s.43-60. google scholar
  • Bauman, Zygman. (1999). Küreselleşme: toplumsal sonuçları, Ayrıntı Yayınları. google scholar
  • Bektaş, Yasin, Yücel, Ceyhan. (2013). “Ankara-Altındağ tepesi gecekondu bölgesi’nde mekansal ayrışmanın gözlenmesine yönelik bir araştırma”, Megaron 8(2), s. 115 -129. google scholar
  • Bourgois, Philippe. (1995). In search of respect: selling crack in El Barrio. New York, USA: Cambridge University Press. google scholar
  • Bozza, Anthony. (2003). Whatever you say I am: the life and times of Eminem. London, UK: Bontom. google scholar
  • Brown, T. (2006). Keeping it real in a different ‘hood’: (African) Americanization and Hip Hop in Germany, D. Basu, S. Lemelle (ed.) The Vinyl Ain’t Final: Hip hop and the Globalization of Black Popular Culture, London, UK: Pluto Press, s. 137 -150. google scholar
  • Butler, Jonah. (2012). Electronic music and intertextuality, Erişim adresi: http://elit.umwblogs. org/author/ jonahbutler/ google scholar
  • Diallo, David. (2015). “Intertextuality in rap lyrics,” Belin (Revue française d’études américaines) 142(1), s. 40 -54. google scholar
  • Dilben, Faruk. (2016). “Varoşların sözü Arabesk-Rap: arabesk bağlamla Rap müzik”, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İletişim Bilimleri Anabilim Dalı. google scholar
  • Erman, Tahire (2004). Gecekondu çalışmalarında ‘öteki’ olarak gecekondulu kurguları, European Journal of Turkish Studies 1. google scholar
  • Finkelstein, Sidney. (1996). Müzik neyi anlatır. (çev.) M. Halim Spatar. İstanbul, Türkiye: Kaynak Yayınları. google scholar
  • Fiske, John. (1987). Television culture. London, UK; New York, USA: Routledge. google scholar
  • Forman, Murray. (2002). The ‘hood’ comes first: race, space and place in Rap and Hip- Hop. Middletown, USA: Wesleyan UP. google scholar
  • Işık, Oğuz, Pınarcıoğlu, M. Melih. (2015). Nöbetleşe yoksulluk: Sultanbeyli örneği. İstanbul, Türkiye: İletişim. google scholar
  • Kadıoğlu, Duru Su, Sözeri Özdal Ceren. (2020). “From the streets to the mainstream: popularization of Turkish Rap music”, Turkish Studies, DOI: 10.1080/14683849.2020.1850282 google scholar
  • Kaya, Ayhan. (2000). Sicher in Kreuzberg: Berlin’deki küçük İstanbul, Diasporada kimliğin oluşumu. İstanbul, Türkiye: Büke Yayınları. google scholar
  • Kaya, Ayhan. (2001). Diyasporada yapısal dışlanma ve Berlin’deki Türk Hip-Hop gençliği”, Nabi Avcı vd. (der.), Dışarda kalanlar/bırakılanlar, İstanbul, Türkiye: Bağlam Yayınları. google scholar
  • Keleş, Ruşen. (1993). Kentleşme politikası. İstanbul, Türkiye: İmge Yayınları. google scholar
  • Kelley, Robin D. G. (2006). Race rebels: culture, politics, and the black working class. The Free Press. google scholar
  • Kızılay, Şevket Ercan. (2011). “Küreselleşme, madun kamusallığı ve taktikler: Afyon Çavuşbaş mahallesi örneği”, İDEALKENT 3, s. 94 -129. google scholar
  • Librado, David. (2010). An instrument of resistance: Rap Music and Hip-Hop culture in El Alto, Bolivia, B.A. Thesis, University of Toronto. google scholar
  • Robbins, Joel. (2001). God is nothing but talk: modernity, language and prayer in a Papua New Guinea Society. American Anthropologist 103(4), s. 901 -912. google scholar
  • Rose, Tricia. (1994). Black noise: Rap music and black culture in contemporary America, Middleton, USA: Wesleyan University Press. google scholar
  • Lüküslü, Demet. (2011). “Ulusaşırı bir gençlik kültürü ve toplumdan saygı talebi olarak Hip-hop”, Toplum ve Bilim 121, s. 201 -223. google scholar
  • Mercan, Boran Ali. (2019). “İleri marjinalite perspektifinden Altındağ’a bakış: suçun mekânı, mekânın suçu mu?” İDEALKENT, 10(26), s. 176-214. DOI: 10.31198/idealkent.498447. google scholar
  • Mikos, L. (2003). Interpolation and sampling: Kulturelles Gedächtnis und Intertextualität im HipHop. In J. google scholar
  • Androutsopoulos (Ed.), HipHop: Globale Kultur—lokale Praktiken, s. 64-84, Bielefeld: Transcript. google scholar
  • Mişe, Umut. (2018). Politics of Rap: Rap music as a tool for expressing exclusion in Istanbul, Boğaziçi University, PhD Thesis, İstanbul, Türkiye, 2018. google scholar
  • Mişe, Umut. (2020). “Rap music as resistance and its limits, two diverging cases: Sulukule and Bağcılar Rap”, Anthropology of East Europe Review 37(1), s. 27 -51. google scholar
  • Mitchell, Tony der. (2001). Global noise: Rap and Hip-hop outside the USA. Middleton, Middletown CT, USA: Wesleyan University Press. google scholar
  • Morgan, Marcyliena. (2016). “The world is yours’: the globalization of hip-hop language, Social Identities, 22(2), s. 133 -149. google scholar
  • Morgan, Marcyliena. Bennet, Dionne. (2011). “Hip-Hop & the global ımprint of a black cultural form”, Daedalus, 140(2), Race, Inequality & Culture, s. 176 -196. google scholar
  • Pennycook, A. Mitchel, T. (2009). “Hip hop as Dusty Foot Philosophy”, H. S. Alim, A. google scholar
  • Ibrahim and A. Pennycook (ed), Global linguistic flows: Hip Hop cultures, youth ıdentities, and the politics of language. New York, USA: Routledge, Taylor & Francis Group, s.. 25 -42. Phillipson, R. (1992). Linguistic imperialism. Oxford, UK: Oxford University Press. google scholar
  • Richardson, Elaine B. (2006). Hip Hop literacies. London, UK; Newyork, USA: Routledge. google scholar
  • Sharpe, Kenan Behzat. (2020). Turkish rapper ezhel: from nothing to everything, Duvar English, 27 Mart 2020, Retrieved from https://www.duvarenglish.com/columns/2020/03/27/turkish-rapper-ezhel-from-nothing-to-everything google scholar
  • Shusterman, Richard. (1991). The fine art of Rap, New Literary History, 22(3), s. 613 -632. google scholar
  • Shusterman, Richard. (2005). Rap Aesthetics: Violence and the Art of Keeping it Real, D. Darby, T. Shelby (ed.) Hip-hop and philosophy: rhyme 2 reason, Chicago IL, USA: Open Court, s. 54 -64. google scholar
  • Smitherman, Geneva. (1997). “The chain remain the same: communicative practices in the Hip Hop nation”, Journal of Black Studies, 28(1), s. 3 -25. google scholar
  • Solomon, T. (2009). “Berlin Frankfurt İstanbul: Turkish Hip-hop in motion”, European Journal of Cultural Studies, 12(3), s. 305 -327. google scholar
  • Stout, Steve (2011) The Tanning of America: How Hip-hop created a culture that rewrote the rules of the new economy. USA: Gotham Books. google scholar
  • Sullivan, Rachel E. (2003). Rap and Race: It’s got a nice beat, but what about the message? Journal of Black Studies, 33(5), s. 605 -622. google scholar
  • Şenyapılı, Tansı. (2004). Charting the ‘voyage’ of squatter housing in urban spatial ‘quadruped, European Journal of Turkish Studies 1. google scholar
  • Tüccar, Sevilay. (2011). Söyleyeceklerim var, 52dk. Belgesel, Renkli. google scholar
  • Wacquant, Loic. (2007). “İlerlemiş marjinallik çağında bölgesel damgalama”, Birikim 219. Erişim adresi: https:// birikimdergisi.com/dergiler/birikim/1/sayi-219-temmuz-2007/2402/ilerlemis-marjinallik-caginda-bolgesel-damgalama/6024 Erişim: 3.05.2022 google scholar
  • Wacquant, Loic. (2019). “Sürgün bölgelerini yeniden düşünmek: ileri marjinalliğin teşkilinde sınıf, etnisite ve devlet”, İDEALKENT 10(26), 128 -145. google scholar
  • Webrazzi, “Spotify, Türkiye için 2020 özetini açıkladı”, 01.12.2020, Erişim adresi: https://webrazzi.com/2020/12/01/ spotify-turkiye-icin-2020-ozetini-acikladi/ google scholar
  • Williams, Justin A. (2014). Theoretical approaches to quotation in Hip-Hop recordings Contemporary Music Review, 33(2), s. 188 -209. google scholar
Journal of Economy Culture and Society-Cover
  • ISSN: 2602-2656
  • Yayın Aralığı: Yılda 2 Sayı
  • Başlangıç: 1960
  • Yayıncı: İstanbul Üniversitesi Yayınevi