YEREL DEĞERLERİN SANATTA ESİN KAYNAĞI OLARAK KULLANIMINA BİR ÖRNEK: TROİA SERGİSİ

Günümüzde çağdaş sanatçılar için, sanat eseri tasarım ve üretiminde esin kaynağı olarak kullanılabilecek verilere ulaşmanın eskiye oranla giderek zenginleşmeye ve kolaylaşmaya başladığı söylenebilir. Özellikle Anadolu toprakları, ev sahipliği yapmış olduğu medeniyetlerle ve onların arkalarında bırakmış oldukları zenginliklerle, sanatçılara esin kaynakları oluşturmaktadır. Geçmişte üretilen sanat eserlerine baktığımızda, temel konuların arasında mitoloji ve dinin yer aldığı kaçınılmaz bir gerçektir. Antik Troia kenti de mitolojisi ile dünya edebiyatı için çok önemli bir yer almakta, batı edebiyatının başlangıcının Troia’yı ele alan İlyada efsanesi ile başladığı bilinmektedir. Hal böyle iken, İlyada ve Troia’yı konu alan sanat eserlerinin sayısının da bir hayli fazla olduğu görülebilmektedir. Devam eden arkeolojik kazılar ve gerçekleşen yeni keşifler ışığında, Troia ile ilgili bilgiler her geçen yıl zenginleşerek artmaktadır. Böylelikle, elde edilen verilerin yeni sanat eserlerine dönüştürülmesi de kaçınılmazdır. Bu sergide Troia'ya ait mimari yapılar, tabakalaşma, yıkım ve direnişe ait unsurlar plastik olarak ele alınarak sütrüktürel bir anlayışla şekillendirilmiştir. Heykellerde farklı yüzeylerin sunduğu monotonluktan uzak biçim zenginliği ile her açıdan farklı bir görünüm izlenebilmektedir. Troia sergisindeki temaların, yerel kaynakların kullanılarak, ulusal boyuta ve ardından uluslar arası boyuta taşınarak kültürümüzün temsili noktasında önemli bir işlevi yerine getirdiği söylenebilir. Bu noktadan hareketle, gerçekleştirdiğimiz bu sergiye ait eserlerin fikirsel anlamda oluşum, tasarım ve üretim aşamalarına ait sürecin, sanat yapıtı üretimi noktasında günümüzde umut verici bir örnek olduğu görülmektedir.
Anahtar Kelimeler:

Sanat, tasarım, esin, heykel, Troia

AN EXAMPLE OF USE OF LOCAL VALUES AS INSPİRATİON İN ART: TROİA EXHİBİTİON

Today it can be said that for contemporary artists, reaching the resources that can be used as a source of inspiration in the design and production of artworks is becoming richer and easier than ever. Especially the Anatolian lands constitute the inspiration for artists with the civilizations which they have hosted and the richness they have left behind. When we look at artworks produced in the past, it is an inevitable fact that the mythology and religious issues are among the main subjects. The ancient Troia city is also very important for world literature with its mythology, it is known that the beginning of western literature begins with the legend of Iliad, which deals with Troia. While this is the case, it can be seen that the number of works of art about Iliad and Troia is quite high. In the light of ongoing archaeological excavations and new discoveries, information about Troia is getting richer every year. Thus, it is inevitable to convert the obtained data into new works of art. In this exhibition, stratification and the architectural structures of Troia, elements of demolition and resistance considered as plastic and are shaped by a structural understanding. With a non-monotonic form richness of different surfaces on the sculptures, a different view can be seen from every angle. It can be said that the themes in the Troia exhibition have been carried on national and international scale using local resources and fulfilled an important function in the representation of our culture. From this point, it can be seen that this exhibition's which we have realized, the process of formation, design and production phases in an ideological sense, is a promising example at the point of production of artworks today.

___

  • CHAN R. (11 Eylül 2009) “Art Collony Opens To The Public”, My Paper, Life Style, s.1
  • KARAGÜL, F. (1997) “Neolitik Dönemden Hitit İmparatorluk Çağı Sonuna Kadar Figüratif Seramiğin Gelişimi ve Çağdaş Yorumları” M.S.Ü Sosyal Bilimler Enstitüsü, Y.Lisans tezi
  • KARAGÜL, F. (2002) “Seramik Yüzey Kaplamalarında Modüler Çözümler ve Mimaride Uygulama Alanları” M.S.Ü Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sanatta Yeterlik tezi
  • KARAGÜL, F. (2016) "Antrophomorphic and Zoomorphic Design Problems on Traditional Çanakkale Ceramics", Creativity in Art and Art Education Symposium, Adama Mitzkevic Üniversitesi, Polonya, s. 79-88
  • KARAGÜL, F. (2017a) “Seramik Tasarımında Güzeli Arayış Sürecinde Yerel Değerlerin Esin Kaynağı Olarak Kullanımı” Bilim, Kültür ve Sanatta Güzeli Arayış Kongresi, s.141-146
  • KARAGÜL, F. (2017b) “Gemi Biçimli Seramiklerin Geçmişi ve Bugünü” Journal Of Awarness, 2017/2, s.41-54
  • KAYMAN M.,B. (2010) “Çanakkale Arkeoloji Müzesinde Yer Alan Polyksena Lahdindeki Sahnelerin İncelenmesi ve Seramik Malzeme İle Yorumlanması” Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Y.Lisans tezi
  • Katalog 1. “Protecting Cultural Heritage” (2010), World Universities Congres, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, s.15
  • Katalog 2. “Hellespont” (2014) Fatih Karagül kişisel sergi, Paragraf Basım, İstanbul s.14,15
  • Katalog 3. “Sanat Aşkı” (2013) Uşak Belediyesi, s.43
  • Katalog 4. “5. Ege Art” (2013) Ege Üniversitesi, İzmir s.87
  • Katalog 5. Georgescu M., Hirdo V. (Ed) (2013), “Cluj International Ceramics Bienalle”, Romanya
  • Katalog 6. “An” (2015) Kedi Sanat Galerisi, Hür Teşebbüs Grup sergisi, İzmir
  • Katalog 7. “5.Uluslararası Gölcük Seramik Sempozyumu" (2015) sergisi, Kocaeli, s.40
  • Katalog 8. “Latvia International Ceramic Bienalle” s.48
  • Katalog 9. “Momokrom” (2016) Hür Teşebbüs Sanat Grubu Sergisi, Çanakkale s.29-33
  • Katalog 10. “Troia” (2018) Fatih Karagül kişisel sergi, D’art Galeri, İstanbul, s.2
  • Aynalı Pazar, “Çocuklarla Sanat Günleri” 21 Mayıs 2006 Pazar, Yıl 4, sayı 158, s.17
  • Url-1.www.canakkaletravel.com/haber-abd8217de-canakkale-seramiklerini-tanitti.html (28.04.2010)