ÇAĞDAŞ GÖSTERİ SANATLARINDA BİR ANLATIM ARACI OLARAK KUKLA

Kukla tiyatrosu, konvansiyonel olarak oyun kişilerinin kuklalar tarafından canlandırıldığı, dolayısıyla oyuncunun yerini kuklanın aldığı bir gösterim türdür. Kuklanın sahnede tek ve belli bir rolü oynadığı konvansiyonel sahneleme biçimi bugün hala devam etmekle birlikte; 20. yüzyıl sahneleme örnekleri açısından değişimi beraberinde getirmiştir. Avant-garde hareketlerle birlikte tüm sanat disiplinlerinde gerçekleşen değişimin yanı sıra teknolojik gelişmeler ve iletişim biçimlerinin evrimi de buna zemin oluşturmuştur. Dolayısıyla hem kumpanyalar farklı deneysel uygulamalar yapmış hem de farklı sahne sanatlarının öncülüğünde disiplinlerarası çalışmalar gerçekleşmiştir. Bu çalışma, kuklanın bir anlatım aracı olarak özellikle çağdaş gösteri sanatlarındaki yerini ortaya koymaktadır.
Anahtar Kelimeler:

Kukla, anlatım, çağdaş, tiyatro

PUPPET AS A FORM OF EXPRESSION IN CONTEMPORARY PERFORMING ARTS

Puppet theater is a kind of presentation in which conventionally puppets represent fictional characters therefore they replace actors on stage. Even though a conventional staging encapsulates puppets standing for a specific character is continuing; 20th century provided a transformation in staging. The alteration of all art disciplines together with Avant-garde movements, technological advancements and evolution of communication provide a base for this transformation. Hence both companies experienced a variety of experimental practice and interdisciplinary practices occurred that led by different performing arts. This paper, reveal puppetry’s place in contemporary performing arts as a form of expression.

___

  • AMBROSE, Gavin, HARRIS, Paul (2013). Grafik Tasarımda İmge. (Çev. Mustafa Kemal İz) İstanbul: Literatür Kitabevi.
  • BARTHES, Roland (2002). S/Z. New York: Blackwell.
  • CRAIG, Edward Gordon (1957). On The Art of The Theater . London: Heinemann.
  • CÜCELOĞLU, Doğan (1997). İnsan ve Davranışı. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • FISKE, John (1996). İletişim Çalışmalarına Giriş. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları/Ark.
  • GÜNAY, Doğan (2012). “Görsel Göstergebilim ve İmgenin Anlamlandırılması”, Görsel Göstergebilim (Ed. V. Doğan Günay ve Alev F. Parsa), İstanbul: Es Yayınları, ss. 11-55.
  • HAYLER, Matt (2016). “Another Way of Looking: Reflexive Technologies and How They Change the World”, Theatre, Performance and Cognition (Ed. Rhonda Blair ve Amy Cook), London: Bloomsbury Methuen Drama Publishing, ss. 159-173.
  • HEGGEN, Claire, MARC, Yves (2017). Théâtre Du Mouvement. Montpellier: Deuxième époque .
  • JURKOWSKI, Henryk (2000). Métamorphosis. Charleville-Mézières: Institut International De La Marionnette.
  • KEPES, Gyorgy (1969). Language of Vision. Chicago: Paul Theobald and Company .
  • LAKOFF, George, NUNEZ, Rafael (2000). Where Mathematics Come From: How The Embodied Mind Brings Mathematics Into Being. New York: Basic Books.
  • LAUER, David A., PENTAK, Stephen (2012). Design Basics, Boston: Wadsworth Cengage Learning.
  • LECOQ, Jacques (2015). Şiirsel Beden Yaratıcı Tiyatro Eğitimi. Ankara: Nota Bene Yayınları.
  • MCCORMICK, John, PRATASIC, Bennie (2004). Popular Puppet Theater in Europe 1800-1914. Cambridge: Cambridge University Press.
  • MCPHARLAIN, Paul (1969). The Puppet Theater in America. Boston: Plays Inc.
  • MESCHKE, Michael (1992). In Search of Aesthetics for the Puppet Theater. New Delhi: Sterling.
  • MEHRABIAN, Albert (1971). Silent Language. Belmont, California: Wadsworth Publishing Company Inc.
  • OBRAZTSOV, Sergei (1985). My Profession. Moscow: Raduga Publishers.
  • OMMANNEY, Katherine Anne ve OMMANNEY, Pierce C. (1950). The Stage & The School. New York: McGraw-Hill Book Company Inc.
  • ÖZDEMİR, Ali (2012). Beden Dili Etkili İletişim Etkili Konuşma. Ankara: Altınpost Yayıncılık.
  • TILLIS, Steve (1992). Toward an Aesthetics of The Puppet. Westport: Grennwood Press.
  • TILROE, Nikki (1996). Movement in Puppetry Performance. Bicester,Oxon: DaSilva Puppet Books.   VOGELS, Frits (1998). “Following Indications of Space and Objects of Movement Theater on Specific Sites”. BLUM, Lambert, HEGGEN, Claire, VOGELS , Frits, TEMPLERAUD, Jacques, HENRY, Philippe, CÉLAIS, Jean-Paul, STEIJN, Robert, LEEKER, Martina. Blue Report 6: Object Theatre Body and Object. Amsterdam: Theater Instituut Nederland
  • WANROOY, Willem (1995). Figures in Motion. Willem Wanrooy.
  • WANROOY, Willem (1996a). The Theatrical Inanimate. Unknown: Wanrooy, Willem.
  • WANROOY, Willem (1996b). Figures in Motion: A Treatise. Willem F. Wanrooy.
  • La Compagnie l'Alinéa (2017). Le Blog de la Cie l'Alinéa. Retrieved from http://ciealinea.blogspot.com: http://ciealinea.blogspot.com/p/petites-histoires-sans-paroles.html [04.07.2017]
  • Theatre du Mouvement (2017). http://theatredumouvement.fr/en/philosophy/