OSMANLI’NIN SON DÖNEMİ’NDE EĞİTİM, KÜLTÜR VE SANAT HAYATINA GENEL BİR BAKIŞ

Osmanlı İmparatorluğu, özellikle 18 ve 19. yüzyıllarda yaşadığı bir takım reform hareketleri ile “batılılaşma” olarak adlandırılan sürece girmiştir. Bu süreç boyunca, toplum hayatında pek çok yenileşme yaşanır. Dönemin padişahları, özellikle yaptıkları reform hareketleri ile gerek askeri alanda, gerekse eğitim hayatında Avrupa’yı örnek almaya başlarlar. Bu durum toplumun kültür ve sanat hayatını da etkileyecek ve çağdaş seviyeyi yakalamaya çalışan Türk toplumuna örnek teşkil edecektir. Bu makalede de, bu yola giden sürece kısaca değinilmeye çalışılmıştır.

LATE OTTOMANEDUCATION,CULTURE AND ARTSOVERVIEW OF LIFE

The Ottoman Empire, particularly 18 and 19century reform movements experienced by a number of"westernization" has ushered in a so-called. During this process, a lot of innovation in community lifeis experienced. Sultans of the period, especially in the military field, they need to reform movements, as well as trainingtoget their startin lifeexample ofEurope.This situationalso affectthe communitycultural and artistic lifeandexample ofthe Turkish communitywilltry to capturethe contemporarylevel.This articlealsobrieflybeen mentionedthe process which leadsthis way.

___

  • Artun, Deniz, Paris’ten Modernlik Tercümeleri-AcademieJulian’da İmparatorluk ve Cumhuriyet Öğrencileri, İstanbul 2007.
  • Berkes, Niyazi, Türkiye’de Çağdaşlaşma, İstanbul 2012.
  • Cezar, Mustafa, Sanatta Batı’ya Açılış ve Osman Hamdi, 1.Baskı, İstanbul 1971, s. 19. (Geliştirilmiş baskı: 2 cilt, İstanbul 2005.
  • Danişmend, İsmail H.İzahlı Osmanlı Tarihi Kronolojisi, C.4, (M.1703–1924, H.115–1342), 2.baskı, Ankara 1961.
  • Deringil, Selim, İktidarın Sembolleri ve İdeolojileri-II.Abdülhamid Dönemi (1876-1909), İstanbul 2002.
  • Karal, Enver Ziya, Osmanlı Tarihi, Birinci Meşrutiyet ve İstibdat Devirleri 1876-1907, VIII. Cilt, Ankara 1983.
  • Kodaman, Bayram, Abdülhamid Devri Eğitim Sistemi, İstanbul 1980.
  • Köksal, Ahmet, “Resim ve Heykel Sanatımızda 100 Yıl”, Milliyet Sanat Dergisi, S. 68, İstanbul-15 Mart 1983, s. 32-35.
  • Kuban, Doğan, Çağlar Boyunca Türkiye Sanatının Anahatları, YKY, 2.basım, İstanbul 2005.
  • Kutlu, A.Tekin,II.Abdülhamid Kızıl Sultan mı, Ulu Hakan mı? İstanbul 2007.
  • Lewis, Bernard, Modern Türkiye’nin Doğuşu, Ankara 1984.
  • Ortaylı, İlber, Osmanlı’yı Yeniden Keşfetmek, İstanbul 2006.
  • Ödekan, Ayla, “Mimarlık ve Sanat Tarihi (1600-1908)”, Osmanlı Devleti (1600-1908)-(Türkiye Tarihi 3), C. 3, Ankara 1995, s. 369-455.
  • Özer, Bülent, Kültür, Sanat, Mimarlık, Yem Yayın, 5.Baskı, İstanbul 2009.
  • Özyiğit, Halil, 1920-1928 Yılları Arasında Süreli Yayınlarda Kültür ve Sanat Yorumları: Resim, Pamukkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sanat Tarihi Ana Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Denizli 2005.
  • Sakaoğlu, Necdet, Osmanlı Eğitim Tarihi, İstanbul 1991.
  • Tabakoğlu, Ahmet “Osmanlı Mirası”, Osmanlı Medeniyeti, Siyaset-İktisat-Sanat, İstanbul 2006, s.15-24.
  • Talay, Aydın, Eserleri ve Hizmetleriyle II.Abdülhamid, İstanbul 2007.
  • Tansuğ, Sezer, Çağdaş Türk Sanatı, İstanbul-Ocak 2008.
  • Ülken, Hilmi Ziya, Türkiye’de Çağdaş Düşünce Tarihi, İstanbul 1979.
  • Yurdaydın, Hüseyin G. “Düşünce Ve Bilim Tarihi (1600-1839)”, Osmanlı Devleti (1600-1908)-(Türkiye Tarihi 3), C. 3, Ankara 1995, s. 275-341.