Kullanıcının Bağlamının Önemi ve Bağlamsal Sorgulama

Bağlamdan koparılmış bir kullanıcıya yönelik inovasyon çalışması amacına ulaşamayacaktır. Çünkü kullanıcı robot değildir. Onun tasarlanan ürünle ilgili olan veya olmayan birçok endişesi, sıkıntısı ve beklentisi vardır. Tasarımla kullanıcı arasındaki bağın kuvveti bu duyguları içine alabilme yetisiyle ilgilidir. Kullanıcın bağlamını ortaya çıkarabilmek için etnografik yöntemler arasında en etkili olanlardan bağlamsal sorgulama, ana hatları ve örnekleri ile bu makalede açıklanmıştır. Bağlamsal sorgulama; kullanıcının doğal ortamında mülakat, gözlem ve faaliyetlerinin günlük haritasını çıkarmak anlamına gelir. Evet/hayır, kısa cevap içeren, genel-geçer, yoruma açık ve kapalı uçlu soru sorulmaz. Pazar araştırmaları fikir ve kanaat bazlıdır. Kullanıcı deneyimi ise davranış temellidir. Davranışları destekleyen hikâyeler veya gözlemler araştırılır. Kişinin başından geçmiş bir hikâye anlattırılır. Kullanıcı deneyimi uzmanı bu gözlemleri yaparken kendi doğrularını ve yanlışlarını bir kenara bırakarak, tamamen objektif bir gözle kullanıcı faaliyetlerine yaklaşmalıdır. Çünkü burada amaç genel bir doğruyu ortaya çıkarmak ya da bir tezin doğruluğunu/yanlışlığını kanıtlamak değil, kullanıcının derinlerdeki isteklerini ve memnuniyetsizliklerini ortaya çıkarmak, yaratıcı düşünceleri kovalayarak bunlardan yeni fırsatlar çıkarmaktır. Faaliyet için tavsiyeler seti oluşturma amacı taşımaz, sadece test edilmek üzere hipotezler çıkartır. İnsanların yaptıkları ile söyledikleri arasındaki fark, inovasyon fırsatıdır. Bağlamsal sorgulamada kullanılan form, kullanıcının gerçekleştirdiği faaliyetleri, insan, nesne, çevre, mesaj ve servisleri anlatır. Bu süreçte kullanıcının deneyimi fiziksel, bilişsel, sosyal, kültürel ve duygusal olarak tanımlanır. Faaliyetlerin ardındaki motivasyon sebepleri öğrenilir.

The Importance of User Context and Contextual Inquiry

A work of innovation will not achieve its purpose for a user who is disconnected from the context. Since the user is not a robot, he has many worries, troubles, and expectations related or unrelated to the designed product. The strength of the bond between the design and the user is the ability to incorporate these feelings. In this article, contextual inquiry is explained with outlines and examples as one of the most effective ethnographic methods to reveal the context of users. Contextual inquiry means mapping the journey based on interviews, observations, and activities in the user’s natural environment. Yes/ no, short answer, general comments, and closed questions are not acceptable. The idea behind market research is based on a central idea and opinion. However, user experience is based on behavior. This study searches the stories or observations that support behavior. The aim is not to reveal a general truth or to prove the correctness of a thesis, but to reveal the wishes and dissatisfaction of the user in-depth, to pursue creative thoughts and to bring out new opportunities from this point. It does not have as a target the creation of a set of recommendations for action but it only produces hypotheses for testing. The difference between what people do and what they say is an opportunity for innovation. The form used in contextual inquiry describes the activities, the humans, the objects, the environment, the messages, the services, the user’s physical, cognitive, social, cultural, and emotional aspects and the motivation behind the activities.

___

  • Akın, M. Ş. (2018). Kullanıcı deneyiminde bağlamsal analiz yöntemleri: senaryo, görev haritası ve bilgi mimarisi oluşturmak. Ekonomi, İşletme ve Maliye Araştırmaları Dergisi, 1(1), 64–67.
  • Allen, J., & Chudley, J. (2012). Smashing UX Design: Foundations for designing online user experiences. New York: Wiley.
  • Altunyurt, L. (2013). Kullanılabilirlik Nedir? http://www.usabilitynedir.com.
  • Amir Ansari. (2019). User Experience. Open2study.com
  • Bias, R., & Mayhew, D. J. (2005). Coat-Justifying usability. San Fransisco: Morgan Kaufmann Publishers.
  • Buley, L. (2013). The user experience team of one: A research and design survival guide. California: Rosenfeld Media
  • Caddick, R., & Cable, S. (2011). Communicating the user experience: A practical guide for creating useful UX documentation. New York: Wiley.
  • Charette, R. (2005). Why Software Fails?, Spectrum, erişim: http://spectrum.ieee.org/computing/ software/why-software-fails
  • Dalcı, M. (2013). Etohum Kafe toplantısı. erişim: www.etohum.com.
  • Garett, J. J. (2002). The elements of user experience. user centered design for web. New York: New Riders.
  • Gothelf, J., & Seiden, S. (2013). Lean UX: Applying lean principles to ımprove user experience. New York: O’Reilly Media.
  • Hartson, R., & Pyla, P. (2012). The UX book: Process and guidelines for ensuring a quality user experience. New York: Morgan Kaufmann.
  • Higgins, A., Hodgson, P., & Travis, D. (2014). Bright ideas for user experience researchers!. London: Ebook.
  • Human factors (2010). Reasons of Failure. www.humanfactors.com
  • Klein, L. (2013). UX for lean startups: Faster, smarter user experience research and design. New York: O’Reilly Media.
  • Kumar, V. (2012). 101 design method. Chicago: Wiley.
  • Kuniavsky, M. (2003). Observing the user experience: A practitioner’s guide to user Research. San Francisco: Morgan Kaufmann Publishers.
  • Levin, M. (2014). Designing multi-device experiences. O’reilly Media, Inc.
  • Liedtka, J. Ogilvie, T, Brozenske, R. (2014). The designing for growth field book: A step-by-step project guide. Columbia Business School Press.
  • Luma Institute. (2014). Innovation taxanomy. Harvard Business Review, Jan/Feb
  • Maurya. A. (2012). Running lean: Iterate from plan a to a plan that works. O’Reilly.
  • Morrow, A. (2013). Interactive Designer at Bit Method and Lead Designer of Change, erişim:http://www. youtube.com/watch?v=O8zmUJqxrng&list=PLmVrpqwmP8WYpmDEbNhESkUaE9Jt6OTVu
  • Nielsen, J. (2010). Usability 101: Introduction to Usability. www.nielsen.com
  • Nielsen, J. (2012). Intranet Usability: The Trillion-Dollar Question. www.nielsen.com.
  • Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2010). Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers. Chicago: Wiley.
  • Pink, D. (2009). A whole new mind. New York: Riverhead Trade.
  • Sicimoğlu, H. (2015). Deneyim tasarımı. Forbes, Şubat sayısı.
  • Sherwin, D. (2010). Creative workshop: 80 challenges to sharpen your design skills. London: HOW Books.
  • Xerox. (1977). Usability Test. www.xerox.com