Pisagor ve Marin Mersenne’in Monchord’larına Müzik ile Matematik Bağlamında Bir Bakış

Müzik, kulağa hoş gelen seslerden oluşan ezgilerin, melodilerin çalınması, söylenmesi veya dinlenilmesidir. Yanı sıra toplumların yaşayış, kültür ve dini inanışlarına göre şekillenmekteydi. Bu nedenle müzik kuram teorileri üzerine birçok filozof, felsefeci, matematikçi ve bilim adamı yaşadığı dönemi de barındıran çalışmalar yapmıştır. Antik çağ dönemine ait müzik kuram ve teorilerinin 21. Yüzyıl müzik kuram ve teorilerinin zeminini oluşturduğu görülmektedir. Müzik ilk insanların duyabildikleri kadar sesleri taklit ederek, ritim tutarak eşlik ettikleri bir iletişim aracına dönmüştür. Geçmişte müziğin anlamlandırılabilmesi için eski zamanlardan günümüze ulaşan yazılı kaynaklara bakmak gerekmektedir. Günümüz müzik dilinin şekillenmesi yüzyıllar boyunca süregelen bir yolculuk yapmıştır. İlk medeniyetlerin müzik kültürlerini incelediğimizde yazılı kaynaklarda her toplum kendi yazı dilinde sesleri nitelendirmiştir. Marin Mesenne (1588-1648) yaşamış olduğu dönem içerisinde din adamı, filozof, matematikçi ve müzik kuramcısı olarak tanınmıştır. Mersenne, Pisagor’dan kendi yaşadığı döneme kadar matematik ve müzik arasındaki ilişkiyi sayısal formüller ile tanımlamış, keşfettiği doğuşkan sesleri matematik formülleri ile ifade etmiştir. Bu çalışmada literatür taraması yapılmış, ilgili yazılı kaynaklara ulaşılarak Mersenne’ nin çalışmalarında armonik seslerin, günümüzde karşılığı olan kuramsal aralık bilgilerinin araştırılması amaçlanmıştır. Mersenne ve kendisi hakkında yazılan yazılı kaynaklar üzerinde incelemeler yapılmış, ilgili kaynaklardan ulaşılan bilgiler karşılaştırılmıştır. Bu çalışmada, matematik ve müziğin birbiri ile olan ilişkisi, ses aralıklarının niteliksel ve niceliksel önemi üzerinde durulmuştur. Bu çalışma konusu gelecekte çalışma yapacak araştırmacılara yardımcı olması bakımından önem taşımaktadır.

FROM ANCIENT AGE TO THE PERIOD OF MARIN MERSENNE RELATIONSHIP OF MATHEMATICS AND MUSIC

Music is the playing, singing or listening of melodies and melodies that are pleasing to the ear. In addition, it was shaped according to the lifestyle, culture and religious beliefs of the societies. For this reason, many philosophers, philosophers, mathematicians and scientists have made studies on music theory theories, including the period in which they lived. . It is seen that the music theories and theories of the ancient period constitute the basis of the music theories and theories of the 21st century. Music has turned into a communication tool that the first people can hear as much as they can hear, imitatingthesoundsandkeepingtherhythm. In order to make sense of music in the past, it is necessary to look at the written sources that have survived from ancient times. The shaping of today's musical language has made an ongoing journey fo rcenturies. Whenweexaminethemusicalcultures of the first civilizations, each society describedthesounds in its own written language in writtensources. Marin Mesenne (1588-1648) was known as a clergyman, philosopher, mathematician and musictheoristduring his lifetime. Mersennedefinedtherelationshipbetweenmathematicsandmusicfrom Pythagoras to the period in which he lived, with numerical formulas, and expressed the natural sounds he discovered with mathematical formulas. In this study, a literature review was made, and it wasaimedtosearchforharmonicsounds in Mersenne'sworks, and the theoretical interval information that is equivalent today. ThewrittensourceswrittenaboutMersenneandhimselfwereexaminedandtheinformationobtainedfromtherelevantsourceswascompared. Inthisstudy, therelationshipbetweenmathematicsandmusic, thequalitativeandquantitativeimportance of vocalintervalsareemphasized. Thesubject of thisstudy is important in terms of helpingresearcherswhowillwork in thefuture.

___

  • Christensen, T. ,2008, “The Cambridge History Of Western Music Theory” , Published By The Press Syndicate Of The University Of Cambridge, ISBN 0 521 62371 5, 37.
  • Crisman, D, K. ,2019, ”Marin Mersenne: Minim Monk And Messenger: Monotheism, Mathematics And Music”, ACMS 22nd Biennial Conference Proceedings, , Indiana Wesleyan University, 26-27.
  • Delello, B,A. , 1986, “Perfect Numbers and Mersenne Primes”, University Of Central Florida, 1-3.
  • Demirbatır, E. R. , Yağcı, F. , Ezentaş, R., 2009, “A. Adnan Saygun’un Op.31 “Partita” Adlı Solo Viyolonsel (IV. Bölüm) Eserinin Geometrik Modellemesi”, Araştırma Makalesi, Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi Uludağ University Faculty Of Arts And Sciences, Journal Of Social Sciences Cilt: 21 Sayı: 38 / Volume: 21 Issue: 38, 32- 35.
  • Gouk P. , 2012, “ Music And The Emergence Of Experimental Science İn Early Modern Europe, Sound Effects An İnterdisciplinary Journal Of Sound And Sound Experience, Vol:2, No:1, ISSN-1904-500X, 8- 9-15.
  • Hyde, F, B. , 1968, “The Position Of Marin Mersenne In The History Of Music”, Yale Üniversity, 1,
  • Kaya, İ. 2009, “Matematik Ve Müzik Teorisine Pythagoras Ve Archytas’ın Katkıları”, Yüksek Lisans Tezi, Mimar Sinan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Müzikoloji Bölümü, Genel Müzikoloji Programı, İstanbul, 2-7-8-14-15.
  • Kaya, İ. , 2017, “ Monochord Tel Bölünmeleri İle Armonikler Arasındaki Bağlantı”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi Dergi Park, Cilt 16 (61), 637-642-645.
  • Koca, N. , 2020, “Asal Sayıların Tespiti İçin Farklı Metod Ve Uygulamaları” Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Matematik Anabilim Dalı, Pamukkale, 1- 17.
  • Mersenne, M. , 1636, “ Harmonie Universalle ”, Paris, 15-17-18-19.
  • Urreiztieta, C. ,C. ,2010, “The Monochord According To Marin Mersenne” , Universitat Pompeu, Fabra, 14-15-16-17.
  • Yerlikaya, G. , 2019, “Pisagor, Just Ve Tampere Ses Sistemlerinin Keman Eğitimcileri Tarafından Kullanımı Üzerine Bir Araştırma”, Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Müzik Ana Sanat Dalı, Afyon Karahisar, 42.