PIERRE BOURDIEU’NUN SOSYOLOJİSİ IŞIĞINDA SOSYAL ÇALIŞMAYI ANLAMAK

Sosyoloji alanında son elli yılın en önemli isimlerinden biri olan Pierre Bourdieu’nun en önemli özelliği, sosyolojisini birçok farklı alandan gelen bilgilerle bütünleştirmesidir. Bourdieu, sosyolojinin eleştirel bir konuma sahip olması gerektiğini savunmaktadır. Bourdieu; hem toplumu bütün olarak hem de toplum içinde bireyi ele alan, bir başka deyişle sosyal yapı ile bireysel eylemi dengede tutarak yapısalcı ve inşacı bir yaklaşım sergiler. Bourdieu habitus, alan ve sermaye kavramlarının karşılıklı etkileşimlerinden kavramsal bir paradigma oluşturup, geliştirmiş olmasının yanı sıra neoliberal akımın güç kazandığı bir dönemde entelektüeller arasındaki eleştirel duruşuyla da dikkatleri üzerine çekmiştir. Bourdieu sosyolojisi, sosyal çalışma alanının kuram ve uygulaması için önem taşımaktadır. Bu makalede Bourdieu sosyolojisinin temel kavramlarına değinilmiş ve bu kavramların sosyal çalışma disiplini açısından önemi tartışılmıştır. Sonuç olarak, makalede Bourdieu’ nun kavramlarının ve neoliberalizm karşıtlığının anlaşılmasının sosyal çalışma alanı için bir ihtiyaç olduğu vurgulanmaktadır.

UNDERSTANDING SOCIAL WORK IN THE LIGHT OF BOURDİEU'S SOCIOLOGY

Bourdieu who is one of the leading figures of the sociology area in the last 50 years is known for combining sociology with informations which come from different disciplines. Bourdieu thinks that sociology should carry a critical position. Bourdieu has a structural and constructivist approach which balances the individual action and the social structure with an emphasis on both society and the individual. Bourdieu had created a conceptual paradigm which includes the interaction of the concepts known as habitus, field and capital. He also had a critical stance amongst other intellectuals in a time period which had seen the rising influence of the neoliberal thoughts. Bourdieu’s sociology carries a great importance for social work theory and practice.In this article the main concepts of Bourdieu’s sociology are mentioned and their importance for the social work is discussed. Consequently, the need to understand the concepts of Bourdieu and his stance against neoliberalism is important for social work profession and these issues are pointed out in the article.

___

  • Brady, S. R.& Schoeneman, A. C. & Sawyer, J. (2014). Critiquing and analyzing the effects of neoliberalism on community organizing: Implications and recommendations for practitioners and educators. Journal for Social Action in Counseling and Psychology, 6(1), 36-60.
  • Butler-Warke, A., Yuill, C., & Bolger, J. (2020). The changing face of social work: social worker perceptions of a neoliberalising profession. Critical and Radical Social Work, 8(1), 59-75.
  • Calhoun, C. (2003). ‘Pierre Bourdieu’, in Ritzer, G. (ed.), The Blackwell Companion to Major Contemporary Social Theorists, 274–309, Malden; Oxford: Wiley-Blackwell.
  • Calhoun, C. (2006). Pierre Bourdieu and social transformation: lessons from Algeria. Development and change, 37(6), 1403-1415.
  • Cederberg, M. (2012). Migrant networks and beyond: Exploring the value of the notion of social capital for making sense of ethnic inequalities. Acta Sociologica, 55(1), 59-72.
  • Cummins, I. (2016). Wacquant, urban marginality, territorial stigmatization and social work. Aotearoa New Zealand Social Work, 28(2), 75-83.
  • Dursun, O. (2018). Toplumu Pierre Bourdieu İle Düşünmek. Global Media Journal TR Edition, 8(16), 68-123.
  • Emirbayer, M. (2012). İlişkisel bir sosyoloji için manifesto. Tözcülüğün Tasfiyesi. İlişkisel Sosyolojide Temel Yaklaşımlar.(Editör: Güney Çeğin-Emrah Göker). Ankara: NotaBene.
  • Emirbayer, M., ve Williams, E. M. (2005). Bourdieu and social work. Social Service Review, 79(4), 689-724.4
  • Esgin, A. (2015). Sosyal bilimci mi, yoksa doksalog teknisyenler miyiz? Türkiye’deki bazı sosyoloji pratikleri üzerine eleştiriler. Sosyoloji Konferansları, (52).
  • Ferguson, I. (2004). Neoliberalism, the third way and social work: the UK experience. Social Work and Society, 2(1), 1-9.
  • Finn, J. L., & Jacobson, M. (2003). Just practice: Steps toward a new social work paradigm. Journal of social work education, 39(1), 57-78.
  • Fram, M. S. (2004). Research for progressive change: Bourdieu and social work. Social Service Review, 78(4), 553-576.
  • Garrett, P. M. (2007 a). Making social work more Bourdieusian: Why the social professions should critically engage with the work of Pierre Bourdieu. European Journal of Social Work, 10(2), 225-243.
  • Garrett, P. M. (2007b). The relevance of Bourdieu for social work: A reflection on obstacles and omissions. Journal of Social Work, 7(3), 355-379.
  • Garrett, P. M. (2010). Examining the ‘conservative revolution’: Neoliberalism and social work education. Social Work Education, 29(4), 340-355. .
  • Gülsoy, N. Ö. (2012). Cezayir Deneyiminin Pierre Bourdieu'nün Sosyolojik Tahayyülüne Etkileri: Bilimsel Bir Habitusun Doğuşu. İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi, 3(25), 1-30.
  • Hawkins, R. L. & Maurer, K. (2011). Unravelling social capital: Disentangling a concept for social work. British journal of social work, 42.353-370.
  • Hothersall, S. J. (2016). Epistemology and social work: Integrating theory, research and practice through philosophical pragmatism. Social Work and Social Sciences Review, 18(3), 33-67.
  • Houston, S. (2002). Reflecting on habitus, field and capital: Towards a culturally sensitive social work. Journal of Social Work, 2(2), 149-167.
  • Houston, S. (2017). Towards a critical ecology of child development in social work: aligning the theories of Bronfenbrenner and Bourdieu. Families, relationships and societies, 6(1), 53-69.
  • Houston, S., & Swords, C. (2021). Responding to the ‘Weight of the World’: Unveiling the ‘Feeling’Bourdieu in Social Work. The British Journal of Social Work. doi: 10.1093/bjsw/bcab161
  • Ignatow, G. (2009). Why the sociology of morality needs Bourdieu's habitus. Sociological Inquiry, 79(1), 98-114.
  • Joy, S., Game, A. M., & Toshniwal, I. G. (2020). Applying Bourdieu’s capital-field-habitus framework to migrant careers: taking stock and adding a transnational perspective. The International Journal of Human Resource Management, 31(20), 2541-2564.
  • Karakaya, M. F. (2012). Ecce homo academicus. İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi, 3(25), 103-111.
  • Karan, O. (2019). Suriyeli Mültecilerin esnaflaşmasını anlamada Bourdieucu yaklaşımın olanakları. İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi, 39(2), 249-276.
  • Kılıç, H. İ.(2017). Kamusal ve Siyasal Alana Bir Müdahale Biçimi Olarak Sosyal Bilim Pratiği: Pierre Bourdieu Sosyolojisinde" Dünyanın Sefaleti" Örneği. Sosyoloji Notları, 1(1), 13-23.
  • Koytak, E. (2012). Tahakküme Hükmetmek: Bourdieu Sosyolojisinde Toplum ve Bilim İlişkisi. Sosyoloji Dergisi, 3(25), 85-101.
  • Laberge, S., ve Kay, J. (2002). Pierre Bourdieu’s sociocultural theory and sport practice. Theory, sport and society, 10, 239-266.
  • Lima, R. D. C. P. ve Campos, P. H. F. (2015). Field and group: a conceptual approximation between Pierre Bourdieu and the social representation theory of Moscovici. Educação e Pesquisa, 41(1), 63-77.
  • Longhofer, J. ve Floersch, J. (2012). The coming crisis in social work: Some thoughts on social work and science. Research on Social Work Practice, 22(5), 499-519.
  • McGregor, C. (2019). A paradigm framework for social work theory for early 21st century practice. The British Journal of Social Work, 49(8), 2112-2129.
  • Meder, M., ve Çeğin, G.(2011). Bourdieu’yü Okumak: Post-Pozitivist Bir Sosyolojinin İmkânı Üzerine. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi.10(1),233-256.
  • Nash, R. (1990). Bourdieu on education and social and cultural reproduction. British Journal of Sociology of Education, 11(4), 431-447.
  • Nicolaescu, C. (2010). Bourdieu–Habitus, symbolic violence, the gift:“You give me/I give you” principle. Euromentor Journal-Studies About Education, (3), 122-131.
  • Özatalay, C. (2012). Ekonomi Teorisi ile İlişkisi İçinde Bourdieu: Bir Komprador mu, Bir Eleştirmen mi?. Sosyoloji Dergisi, 3(25), 57-83.
  • Özsöz, C. (2007). Pıerre Bourdıeu’nün temel kavramlarına giriş. Sosyoloji Notları.15- 21.
  • Özsöz, C. (2014). Pierre Bourdieu: Simgesel şiddet, eğitim, iktidar. Cogito, 76, 290-311.
  • Öztürk, Ş. (2011). Pierre Bourdieu’s Theory Of Social Action. Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, 1(15).143-156.
  • Palabıyık, A. (2011). Pierre Bourdieu Sosyolojisinde “Habitus”,“Sermaye” ve “Alan” Üzerine1. Liberal Düşünce, 16(61-62), 121-141.
  • Pinxten, W. ve Lievens, J. (2014). The importance of economic, social and cultural capital in understanding health inequalities: using a Bourdieu‐based approach in research on physical and mental health perceptions. Sociology of health & illness, 36(7), 1095-1110.
  • Power, E. M. (1999). An introduction to Pierre Bourdieu's key theoretical concepts. Journal for the Study of Food and Society, 3(1), 48-52.
  • Silva, E., ve Warde, A. (2010). Introduction: the importance of Bourdieu. Routledge.
  • Smith, M., Cree, V. E., MacRae, R., Sharp, D., Wallace, E., ve O’Halloran, S. (2017). Social suffering: Changing organisational culture in children and families social work through critical reflection groups—insights from Bourdieu. British Journal of Social Work, 47(4), 973-988.
  • Swartz, D. L. (2002). The sociology of habit: The perspective of Pierre Bourdieu. OTJR: Occupation, Participation and Health, 22(1 suppl), 61S-69S.
  • Terzi, E. G. (2014). Toplumsal Yapı ile Bireysel Eylem Arasındaki İlişki Bağlamında Pierre Bourdieu’nün Habitus Kavramı. Eğitim Bilim Toplum, 12(46), 73-83.
  • Topper, K. (2001). Not so trifling nuances: Pierre Bourdieu, symbolic violence, and the perversions of democracy. Constellations, 8(1), 30-56.
  • Ünal, A. Z. (2017). Bourdieu'nün tabakalaşma teorisi bağlamında üst sınıftan alt sınıfa doğru hayat tarzı tahakkümü. Journal of International Social Research, 10(49),380-388.
  • Wallace, J. ve Pease, B. (2011). Neoliberalism and Australian social work: Accommodation or resistance?. Journal of Social Work, 11(2), 132-142.
  • Walter, M., Taylor, S., ve Habibis, D. (2011). How white is social work in Australia?. Australian Social Work, 64(1), 6-19.
  • Wiegmann, W. L. (2017). Habitus, Symbolic Violence, and Reflexivity: Applying Bourdieu's Theories to Social Work. J. Soc. & Soc. Welfare, 44, 95.
  • Yarcı, S. (2011). Pierre Bourdieu’da sosyal sermaye kavramı. Akademik İncelemeler Dergisi, 6(1),125-135.