Retro Kavramı Bağlamında 2 Boyutlu Piksel Sanatta Estetik Algısı

1990’lı yılların ortalarında üç boyutlu grafiklerin popülerleşmesi ve artırılmış gerçeklik uygulamalara karşın, farklı bir gerçeklik algısı arayışı içinde olan oyunculara kapı aralayan 2 boyutlu piksel sanat yükselişe geçmiştir. Dönemin sadeliğini yansıtması, dönemin oyuncularına nostalji yaşatarak onları geçmişe götürmesi ve sıcak hisler uyandırması nedeniyle estetik bir süreç olan 2D piksel sanat, görüntü birimi tamamen piksellerden oluşan ve görüntü yazılımları ile yapılan tüm tasarım süreçlerini içerisinde barındırmaktadır. Bu pikseller üzerinde uygulanan oyunların tarihsel geçmişi yansıtarak retro bir olgu haline gelmesi, geçmişin stilize edilmiş bir temsili olarak karşımıza gelmektedir. Çalışma, gerçeklik kavramlarının dijital sanatta farklı bir noktaya evrildiği piksel sanatta retro kavramı aracılığıyla geçmiş trendlerin hangi estetiksel öğeler etrafında kullanıldığına dair bir çerçeve sunmayı amaçlamaktadır. Maddi canlanma, maddi olmayan canlanma ve gerçek canlanma kategorileri altında Retro, tarih ve hafıza algısına estetiksel bir meydan okuyuşla gerçekliğin temel süreçlerine ve buna karşı direniş biçimlerine yol açmaktadır.

Aesthetic Perception in 2D Pixel Art in the Context of Retro Concept

Despite the popularization of three-dimensional graphics and augmented reality applications in the mid-1990s, two-dimensional pixel art, which opened the door to players in search of a different perception of reality, started to rise. Two-dimensional pixel art, which is an aesthetic process because it reflects the simplicity of the period, takes the players of the period to the past by giving them nostalgia and arouses warm feelings, includes all the design processes whose display unit consists entirely of pixels and is made with image software. The fact that the games applied on these pixels become a retro phenomenon by reflecting the historical past comes across as a stylized representation of the past. The study aims to provide a framework for the aesthetic elements around which past trends are used through the concept of retro in pixel art, where the concepts of reality evolve to a different point in digital art. Under the categories of material revival, immaterial revival and real revival, Retro leads to the basic processes of reality and forms of resistance to it, with an aesthetic challenge to the perception of history and memory.

___

  • Referans1 Adele Goldberg and Robert Flegal, (1982). ACM President's Letter: Pixel Art. Commun. Assoc. Computing Machinery,25, 861–862.
  • Referans2 Akderin, F. (2018). Latince Sözlük. Say.
  • Referans3 Atan, A., Uçan, B. & Bilsel, Ç. (2015). Dijital Sanat Uygulamaları Üzerine Bir İnceleme, İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, (26) 2, 1-14.
  • Referans4 Baldwin, M., Biernat, M. & Landau, M. J. (2015). Remembering the Real Me: Nostalgia Offers a Window to the Intrinsic Self. Journal of Personality and Social Psychology, 108, 128-47.
  • Referans5 Barnes, A. (2017). Telling stories: The role of graphic design and branding in the creation of ‘authenticity’within food packaging. International Journal of Food Design, 2 (2), 183-202.
  • Referans6 Baudrillard, J. (2011). Simülakrlar ve Simülasyon. O. Adanır (Çev.). 6.Baskı. Doğu Batı.
  • Referans7 Boym, S. (2009). Nostaljinin Geleceği. F. B. Aydar (Çev.). Metis.
  • Referans8 Breathnach, T. & Dermody, B. (2013). The appeal of the past: Retro type and typography. InPrint, 2 (1), 30-48.
  • Referans9 Colson, R. (2007) . The Fundamentals of Digital Art. AVA Publishing. SA.
  • Referans10 Celhay, F., Magnier, L. & Schoormans, J. (2020). Hip and authentic. Defining neo-retro style in package design. International Journal of Design, 14 (1), 35-49.
  • Referans11 Davis, F. (1979). Yearning for Yesterday: A Sociology of Nostalgia. Free Press.
  • Referans12 Drucker, J. & McVarish, E. (2013). Graphic design history. Pearson.
  • Referans13 Dursun, N., (2013). Evrimleşen grafik ile illüstrasyon ve animasyon ilişkisi. [Doktora Tezi]. İstanbul: İstanbul Arel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Referans14 Flatman, D. (2008). Retro: The Culture of Revival. Journal of Design History, 21 (4), 387–389. https://doi.org/10.1093/jdh/epn028
  • Referans15 Fortier, A. M. (1999). Re-membering places and the performance of belonging(s). Theory, Culture and Society, 16, 41-64.
  • Referans16 Heikkinen, O. (2021) Hi-Bit Pixel Graphics – New Era of Pixel Art. [Lisans Tezi]. Finland:Tampere University of Applied Sciences, Information Business Systems.
  • Referans17 Holbrook, M. B. (1993). Nostalgia and consumption preferences: Some emerging patterns of consumer tastes. Journal of Consumer Research, 20 (2), 245-256.
  • Referans18 Jubert, R. (2006). Typography and graphic design: From antiquity to the present. Flammarion.
  • Referans19 Lyon, R. F. (2006, 15–19 Ocak 2006). A Brief History of “Pixel”. IS&T/SPIE Symposium on Electronic Imaging, San Jose, California, USA.
  • Referans20 MacKenzie, M. & Foster, A. (2017). Masculinity nostalgia: How war and occupation inspire a yearning for gender order. Security Dialogue, 48(3), 206–223.
  • Referans21 Mackinney-Valentine, M. (2010). Old News? Understanding Retro Trends in 21st Century Fashion. Multi (Rochester), 3(1), 67-84.
  • Referans22 Orth, U. R. & Gal, S. (2014). Persuasive mechanisms of nostalgic brand packages. Applied Cognitive Psychology, 28 (2), 161-173.
  • Referans23 Parikka, J. (2012). What is Media Archaeology?. Polity.
  • Referans24 Parmak, P. (2018). Piksel Sanat Kavramı ve Yeşil Çam Filmlerine Uyarlanması. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Kütahya: Kütahya Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Referans25 Sağlamtimur, Ö. Z. (2010). Dijital Sanat. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (3), 213-238.
  • Referans26 Sarial-Abi, G.; Vohs, K. D.; Hamilton, R. & Ulqinaku, A. (2017). Stitching time: Vintage consumption connects the past, present, and future. Journal of Consumer Psychology, 27 (2), 182–194. http://dx.doi.org/10.1016/j.jcps.2016.06.004
  • Referans27 Schrey, D. (2014). “Analogue Nostalgia and the Aesthetics of Digital Remediation”. Katharina Niemeyer içinde. Media and Nostalgia Yearning for the Past, Present and Future (pp.27-38). Palgrave Macmillan.
  • Referans28 Sielke, S. (2019). Retro Aesthetics, Affect, and Nostalgia Effects in Recent US-American Cinema: The Cases of La La Land (2016) and The Shape of Water (2017). Arts, 8 (87), 1-16. https://doi.org/10.3390/arts8030087
  • Referans29 Silber, D. (2017). Pixel Art for Game Developers. CRC Press Taylor and Francis Group.
  • Referans30 Süar, S. (2017). İllüzyonun Ötesi: Öznel Bakış Açısı Kullanımı Ekseninde Sinemanın Yansılsamasından Dijitalin Sanal Gerçekliğine. E-Journal of New Media (eJNM), 1 (1), 119-126. https://doi.org/10.17932/IAU.EJNM.m.25480200.2017.1/1.119-126
  • Referans31 Süar Oral, S. (2021). “Diversity or Uniformity: Existing Demands and Represntation Problems in Emoji as a Visual Language”. Tombul, I. & Sarı, G. (Ed.). Handbook of Research on Contemprorary Approaches to Orientalism in Media and Beyond içinde (ss. 486-506). IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-7998-7180-4.ch029
  • Referans32 Ünlüer, A., A. (2017). Bir Sanat Dalı Olarak Piksel Sanatının Kimlik ve Temsil Sorunları. İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 7 (15), 211-223.
  • Referans33 Tanner, L. (2010, Kasım 25). The Pixel Art Tutorial. Pixel Joint. http://pixeljoint.com/forum/forum_posts.asp?TID=11299
  • Referans34 Walder, D. (2009). Writing, representation, and postcolonial nostalgia. Textual Practice, 23(6), 935-946.