Cürcânî ve Er-risâletü' l-kübrâ fi' l-mantik adlı eser

Cürcânî, İslam Düşüncesinde 14. yüzyılın önde gelen düşünürlerindenbiridir. cürcânî, kendi zamanın bütün ilimlerine profesyonel düzeyde vakıfolmuş kelam, felsefe ve mantık başta olmak üzere değişik ilim dallarındairili ufaklı 100 civarında eser kaleme almıştır. Yazdığı eserlerle hem kendidöneminde hemde kendisinden sonraki ilim adamlarını etkilemiştir. Bizbu çalışmamızda cürcânînin hayatı, ilmi kişiliği ve mantık alanındakieserlerine kısaca değinerek mantığa dair yazdığı Er-Risâletül-Kübrâ fil-Mantik adlı eserindeki mantık görüşlerini incelemeye çalışacağız.

Cürcânî and hıs work of Er-rısâletü l-kübrâ fı l-mantık

Cürcânî was one of the most prominent philosophers of 14 th century inIslamic philosophy. He was cognizant of all the sciences of his time at theprofessional level and wrote about 100 works of various sizes in differentbranches of science especially in theology, philosophy and logic. Withhis written works, he had influence on both his contemporary and hisfollowing period s philosophers. In this study, by touching briefly oncürcani s life, scientific personality and art works in the field of logic, wewill try to analyse his logical views in his work Risaletü l Kübra fi l Mantikthat he wrote on logic.

___

  • Abdullayev, Övezmuhammet, Seyyid Şerif Cürcânî’de Tanrı-Âlem Tasavvuru, U.Ü. Sosyal Bil. Ens. (Basılmamış Dr. Tezi), Bursa, 2005.
  • cürcânî, er-Risâletü’l-Kübrâ fi’l-Mantık (thk. Muhammet nasih Ece) Cürcânî’nin Er- Risâletü’l-Kübrâ fil-Mantık Adlı Eseri Üzerine Bir İncelme, Sakarya Üniv. Sos. Bil. Enst. (Basılmamış Y. Lisans Tezi) Sakarya, 2011.
  • Ece, Muhammet nasih, Cürcânî’nin Er-Risâletü’l-Kübrâ fil-Mantık Adlı Eseri Üzerine Bir İncelme, Sakarya Üniv. Sos. Bil. Enst. (Basılmamış Y. Lisans Tezi) Sakarya, 2011.
  • El-Amiri, Ali Muhammed Hasan, “es-Seyyid el-Cürcânî”, Mecelletü’l-Ezher, 1948, c. XX.
  • Gümüş, Sadreddin, “Cürcânî” mad. TDV İslam Ansiklopedisi, c. VIII.
  • Gümüş, Sadreddin, Seyyid Şerif Cürcânî ve Arap Dilindeki Yeri, İstanbul, 1984. Gölcük, Şerafeddin, Kelâm Tarihi, Konya, 1992.
  • İmamoğlugil, Halil, İlk Dönem İslam Mantıkçılarında Kıyas, A.Ü. Sosyal Bil. Ens. (Basılmamış Doktora Tezi), Ankara, 2006.
  • İsmail paşa, Bağdatlı, Hediyetü’l-Arifin Esmâu’l-Müellifin Asârü’l-Musannifin, İstanbul, 1901.
  • İsmail, Abdulemir, Mavsuatü’l-Alamu’l-Ulema ve Adâbü’l-Arabi’l-Müslimin, Beyrut, 2005, c. V.
  • Köz, İsmail, İslam Mantıkçılarında Modalite Teorisi, A.Ü. Sosyal Bil. Ens. (Basılmamış Doktora Tezi), Ankara, 2000.
  • Öner, necati, Felsefe Yolunda Düşünceler , İstanbul, 1995.
  • Öner, necati, “Klasik Mantıkta Modalite”, AÜİF Dergisi, c. XV, Ankara, 1967.
  • Rescher, nicholas, Tatavvuru’l-Mantıki’l-Arabî, (çev. Muhammed Mehran) Kahire, 1985.
  • Tritton, A.S., “Al-Djurdjani”, The Encyclopadia of İslam, Leiden, 1965, c. II. Ülken, H.Ziya, İslam Felsefesi, İstanbul, 1983.