Ebû Hayyân et-Tevhîdî’de Bilgi-Fiil İlişkisi ve İlâhî İnâyet

Bilgi-fiil ilişkisi, antik dönemden bu yana ahlak felsefesinin en temel sorunlarından biri olagelmiştir. Sorunun tarihi, esas itibariyle bilme ile yapma arasında özdeşlik, zorunluluk veya zorunsuzluk ilişkisi bulunduğu şeklinde özetlenebilecek cevaplardan oluşur. Sokrat, Platon ve Aristo’nun ahlak felsefelerinde merkezî önemi haiz bu sorun, Fârâbî, İbn Miskeveyh ve Ebû Süleyman es-Sicistânî gibi Müslüman filozoflar tarafından da ahlak felsefesinin ana sorunlarından biri olarak tartışılmıştır. IV. (X.) yüzyıl Bağdat’ında yaşamış bir edip-filozof olan Ebû Hayyân et-Tevhîdî (330-414/942-1023) ise “Bilgi ile erdem arasında nasıl bir ilişki bulunmaktadır?” ve “Bilme, yapmayı gerektirir mi?” soruları üzerinden, beşinci yüzyılın ünlü düşünürü Gazzâlî’yi andırır bir şekilde kelâm, felsefe ve tasavvuf gibi dönemin hâkim düşünce gelenekleri içinde gerçekleşen bir hakikat arayışına girmiştir.
Anahtar Kelimeler:

Tevhîdî, bilgi, fiil, erdem

Knowledge - Action Relationship and Divine Benevolence in Abu Hayyân al-Tawhîdî

The basic problem in the thought of Abu Hayyân al-Tawhîdî is that of humanity. Tawhîdî, who considers the human problem to be one of becoming perfect, deals with the problem of whether it is possible to be perfect in a world of composition-decomposition when discussing how people become perfected. In this framework, he questions the nature of the relationship between the knowledge of how people can obtain perfection and the physical powers that are responsible for the execution of the actions necessary for human beings to be perfect. According to Abu Hayyân al-Tawhîdî, in contrast to Socrates and Aristotle, who discuss the same problem, there is no direct relationship between knowledge and action. The thing that makes it possible to turn virtuous knowledge into virtuous action is divine benevolence. After searching for the answer to the question of what the relationship between knowledge and action is in the traditions of kalam and philosophy, Abu Hayyân al-Tawhîdî finally decides on the tasawwuf approach; this in turn reminds us of Abu Hamid al-Ghazzâlî and contains some aspects of moral thought that came after him.

___

  • Yâkut el-Hamevî, Mu‘cemü’l-üdebâ: İrşâdü’l-erîb ilâ ma‘rifeti’l-edîb, Beyrut: Dâru ihyâi’t-türâsi’l-Arabî, ts.