Sinema filmlerinde gözetim ve iktidar ilişkilerinin inşası

Bu çalışmada, görünen her şeyin gözetlenebildiği günümüzde, gözetlemenin hangi amaçlar uğruna kim tarafından yapıldığı ve gözetimin meydana getirdiği mahremiyet sorunları konu edilmiştir. Çalışmada gözetim kavramı, yaşamımızın her aşamasında var olan iktidar odakları ile ilişkilendirilerek sinema filmleri aracılığı ile incelenmiştir. Çalışmada gözetim kavramı Michel Foucault ve Jeremy Bentham’ın yaklaşımları çerçevesinde ele alınmaktadır. Çalışmada, Bentham’ın gözetim kavramını mimarisine yansıttığı “Panoptikon” hapishane projesi ve günümüzde Panoptikon kavramının tamamlayıcısı niteliğinde olan “Sinoptikon” ve “Süperpanoptikon” kavramları incelenmiştir. Gözetim kavramını sosyal bilimlere kazandıran Foucault’un ise beden ve iktidar üzerine olan yaklaşımlarına yoğunluk verilmiştir. Çalışma ile gözetim kavramının sinema filmleri aracılığıyla tartışılması amaçlanmıştır. Gözetim ve iktidar ilişkilerinin filmlere nasıl yansıdığını konu alan bu çalışma, yöntem olarak tarihsel ve göstergebilimsel analizden bir arada yararlanılmıştır. Çalışma kapsamında 2012 ve 2015 yılları arasında vizyona giren Açlık Oyunları film serisinin üç filmi incelenmiştir. Çalışmanın hem sinema alanına hem de gözetim kavramı üzerine süren tartışmalara katkı sağlayacağı düşünülmektedir.

Supervision and power relationship’s construction in cinema films

This study's subject is about for which purposes and by whom the surveillance is done in these days. In this study, the concept of surveillance were examined through movies in relation with power structures existing at all stages of our lives. In this study, the notion of surveillance is discussed from the perspectives of Michel Foucault's and Jeremy Bentham's approaches. As a part of this study, Bentham's “Panopticon” prison project, which has an architectural design shaped according to the notion of surveillance, and terms of Sinopticon and Superpanopticon which are the complementary notions of "Panopticon" are analyzed. In addition to that, as the person who brought the term "surveillance" into social sciences, M. Foucault's approaches to power and body are at the focus of this study. The study aimed to discuss the films through the concept of surveillance. The study focusing on how films reflect the surveillance and power relations has benefited from a combination of historical and semiotic analysis as a method. Three films released in between 2012 and 2015 of The Hunger Games series have been studied in this research. The study is expected to contribute to both the field of cinema and the ongoing debates on the notion of surveillance.Keywords: Surveillance; Power; Semiology; Privacy; Cinema.

___

  • Dolgun, U. (2008). Şeffaf Hapishane Yahut Gözetim Toplumu. Ankara: Ötüken Neşriyat
  • Egan, K. (2012). Açlık Oyunları Dünyası.(1).(Çev. Tezcan, S., S.).İstanbul: Pegasus Yayıncılık (Eserin orjinali 2012’de yayımlandı).
  • Foucault, M. (2012). İktidarın Gözü.(3).(Çev. Ergüden, I.).İstanbul: Ayrıntı Yayınları
  • Foucault, M. (2013). Hapishanenin Doğuşu.(5).(Çev. Kılıçbay, M.A.).Ankara: İmge Kitabevi
  • Foucault, M. (2014). Özne ve İktidar.(4).(Çev. Ergüden, I., Akınhay, O.).İstanbul: Ayrıntı Yayınları(Eserin orjinali 1994’de yayımlandı.).
  • Kıng, L. (2001).Information, Society and the Panopticon, The Western Journal of Graduate Research, Vol 10 Issue 1, 40-50.
  • Pimenta, E. (2008). Low Power Society. E-Book
  • http://www.imdb.com/title/tt1392170/ ,10.09.2015
  • http://www.emanuelpimenta.net/lowpower/download/english.html, E.T. 10.09.2015.
  • http://www.hdfilmsaati.org/aclik-oyunlari-izle.html