LGBT Hareketin Gelişimi, Kurumsallaşması ve Batı Medeniyet Projesine Dönüşümü

Bu çalışma, Batı ülkelerindeki yükselişinin ardından kültürel, politik ve ekonomik küreselleşmenin etkisiyle daha çok karşılaşılan ve 2010 sonrası dönemde dijitalleşme ve yeni medya sahalarındaki gelişmelerle küresel düzeyde büyük bir ivme kazanan eşcinsel hareketin ortaya çıkışını, yükselişini, kurumsallaşma sürecini ve küreselleşmesini konu edinmektedir. Bu çerçevede makale, LGBT hareketin haklar söylemi bağlamında nasıl kurgulandığını ve bir medeniyet projesi olarak nasıl uygulandığını mercek altına almaktadır. Çalışmada cevap aradığımız temel soru şudur: “Eşcinsel haklarının insan hakları bağlamına oturtulmasının Batı’nın (medeniyet) Batı dışı (medeniyet dışı) üzerindeki iktidar pratiklerine ve medeniyet söylemine yansımaları nelerdir?” Bu soru çerçevesinde öncelikle eşcinsel hareketin ortaya çıkışı ve gelişim süreci tasvirî şekilde ele alınacaktır. Ardından eşcinsel hareketin küreselleşmesi, ulus aşırı ve ulus üstü kurumlar tarafından himaye ediliş süreci sorunsallaştırılacaktır. Son olarak eşcinsel haklar söyleminin bir medeniyet projesi olarak nasıl kurgulandığı ve Batılı hegemonyanın sürdürülmesindeki işlevselliği sorgulanacaktır. Bu minvalde çalışmada konuyla ilgili akademik yazın, kamuoyu araştırmaları ve raporlardan faydalanılmıştır.

The Development, Institutionalization and Transformation of The LGBT Movement into a Western Civilization Project

This study analyzes the development, institutionalization, and globalization of the LGBT movement and also examines how the movement has been constructed in the context of rights discourses and implemented as a civilization project. The main question this study examines is, “How has situating gay rights in the context of human rights discourse reflected onto strengthening Western hegemony over the global South?” In this context, the study first descriptively analyzes the development, institutionalization, and globalization of the LGBT movement in the 20th century, then critically analyzes the globalization of the gay movement and the process of it being supported by international, transnational, and supranational institutions. Lastly, the study will question how the rights discourse of the gay movement has been constructed as a civilization project, as well as its functionality in maintaining Western hegemony. The article will use academic literature, reports, and public research in this respect.

___

  • Avrupa Komisyonu AB Genişleme Politikasına İlişkin 2019 Türkiye Raporu. (2019). https://www.ab.gov.tr/ siteimages/birimler/kpb/2019_trkiye_raporu-_tr.pdf adresinden 6.3.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Adam, B. (2020). Political economy, sexuality, and intimacy. M. J. Bosia, M. McEvoy, & M. Rahman (Eds.). In The Oxford handbook of global LGBT and sexual diversity politics. Oxford University Press.
  • Agathangelou, A. M. (2013). Queerness as a speculative economy and anti-blackness as terror. International Feminist journal of Politics, 15(4), 453-476.
  • Albayrak, H. Ş. (2020). Yeni normalin inşası/icbarı süreci olarak LGBT. Lacivert Dergi. Haziran.
  • Ayoub, P., & Paternotte, D. (2020). Europe and LGBT Rights: A Conflicted Relationship. M. J. Bosia, M. McEvoy, & M. Rahman. (Eds.). In The Oxford handbook of global LGBT and sexual diversity politics. Oxford University Press.
  • Aylward, E. (2020). Intergovernmental organizations and nongovernmental organizations: The development of an international approach to LGBT ıssues. M. J. Bosia, M. McEvoy, & M. Rahman. (Eds.). In The Oxford handbook of global LGBT and sexual diversity politics. Oxford University Press.
  • Bailey, J. M. (2003). The man who would be queen. Joseph Henry Press. BBC News. (2 Nov. 2018). Over 1600 scientists condemn trump transgender proposal. https://www.bbc.com/ news/world-us-canada-46067559 adresinden 25.6.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • BM İnsan hakları Yüksek Komiserliği. (2012). Herkes özgür ve eşit doğar. https://www.ohchr.org/Documents/ Publications/BornFreeAndEqual_Turkish.pdf adresinden 12.3.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Butler, J. (2014). Bela bedenler. C. Çakırlar & Z. Talay (Çev.). Pinhan Yay.
  • Carey, B. (2007). Criticism of a gender theory, and a scientist under siege. New York Times. https://www.nytimes. com/2007/08/21/health/psychology/21gender.html adresinden 20.6.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Corrales, J. (2020). The expansion of LGBT rights in Latin America and the backlash. M. J. Bosia, M. McEvoy, & M. Rahman. (Eds.). In The Oxford handbook of global LGBT and sexual diversity politics. Oxford U+niversity Press.
  • Dreger, A. D. (2008). The controversy surrounding the man who would be queen: A case history of the politics of science, identity, and sex in the internet age. Arch Sex Behav, 37, 366-421.
  • Edenborg, E. (2020). Visibility in global queer politics. M. J. Bosia, M. McEvoy, & M. Rahman. (Eds.). In The Oxford handbook of global LGBT and sexual diversity politics. Oxford University Press.
  • Foucault, M. (1987). Söylemin düzeni. T. Ilgaz (Çev.). Hil Yay. Foucault, M. (2007). Cinselliğin tarihi. H. U. Tanrıöver (Çev.). Ayrıntı Yay.
  • Hardt, M. & Negri, A. (2003). İmparatorluk. A. Yılmaz (Çev.). Ayrıntı Yay.
  • Harrison, B. F. ve Michelson, M. R. (2017). Listen, we need to talk, how to change attitudes about LGBT rights. Oxford Uni. Press.
  • Keating, S. (2019). Gender dysphoria isn’t a ‘social contagion’, according to a New Study. BuzzFeedNews. https://www.buzzfeednews.com/article/shannonkeating/rapid-onset-gender-dysphoria-flawed-methods- transgender adresinden 25.6.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Langlois, A. J. (2020). Making LGBT Rights into human rights. M. J. Bosia, M. McEvoy, & M. Rahman. (Eds.). In The Oxford handbook of global LGBT and sexual diversity politics. Oxford University Press.
  • Pembe Hayat. (2011). Transeksüellere yönelik şiddeti durdurun. http://www.pembehayat.org/haberler/detay/ 319/transeksuellere-yonelik-siddeti-durdurun adresinden 6.3.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Puar, J. (2007). Terrorist assemblages. Duke University Press. Puar, J. (2013). Rethinking homonationalism. Int. J. Middle East Studies, 45, 336-339.