TÜRK MÜZİĞİNDE TRANSPOZE (ŞED/GÖÇÜRME)

Bu çalışmada Türk müziğinde sıkça yapılan transpoze/şed(göçürme) konusu ele alınmış olup, Betimsel bir modelle ve tarama yöntemiyle yürütülerek araştırılmıştır. Türk müziğinde etkili bir icra için transpoze/şed (göçürme) gereklidir. Batı müziğinde transpoze( transpozisyon) diye adlandırılırken Türk müziğinde ise şed/ göçürme, ya da bir ses, dört ses, beş ses vb. gibi isimlerle kullanılmıştır. Batı müziğinde zor tonları sadeleştirerek daha verimli performans için başka tonlara aktarılarak traspoze yapılırken, Türk müziğinde durum temelde aynı olmakla birlikte biraz farklılıklar göstermektedir. Türk müziğinde başka perdelere göçürülen (transpoze edilen) herhangi bir eser sanki değişik birer makammış gibi bir grup oluşturmuşlardır. Türk müziğinde bir makam hangi perde üzerine göçürülmüşse yani durak perdesi olmuşsa, o perdenin ismiyle makam adlandırılır. Örneğin; Yegah’ta rast makamı, hüseyni aşiranda hüseyni makamı dizisi gibi. Ayrıca Türk Müziği sazları içerisinde ney sazı, değişik türlerinden ve ses alanlarından dolayı Türk müziğinde transpozeye en elverişli sazlarımızdan birisidir.
Anahtar Kelimeler:

Türk Müziği, makam, transpoze

TRANSPOSITION/SHED (GÖÇÜRME) IN TURKISH MUSIC

The issue of transposition/shed (göçürme), frequently conducted in  Turkish Music, has been deal with in this study. The study hes been done with a descriptive model and scanning method. Transposition /shed (göçürme) is required for a successful performance in Turkish Music. While it is named as transposition in western Music, its name is shed/ göçürme or one sound, four sound, five sound, etc. İn Turkish Music. While transposition is conducted in western music through the difficult tones being simplifield and transposed to other tones for a beter performance, the case is basically the same in Turkish Music though it has some differences. The Works transposed to other pitchs in Turkish muic form a group as if they were a different maqam. A maqam is named after the pitch on which it is transposed in Turkish Music. For example, rast maqam in yegah and huseyni maqam in huseyni asiran. Of the Turkish Musical instrumentns, ney is one of the most suitable instruments for transposition in Turkish Music due to its diverse types and sound fields.

___

  • Aktüze, İ. (2004). Müziği Anlamak, Ansiklopedik Müzik Sözlüğü, II. Baskı, İstanbul: Pan Yayıncılık. Harmancı, A. B. İ. (2013). Şed makam mı şed icra mı? Rast Müzikoloji Dergisi, Cilt 1, Sayı 1. Karadeniz, M. E. (1965). Türk Musikisinin Nazariye ve Esasları, Ankara: Kültür Yayınları. Karaduman, H. (2007). Kanun Metodu, İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağ. Ltd. Şti. Özkan, İ. H. (1994). Türk Musikisi Nazariyatı ve Usûlleri, İstanbul: Ötüken Neşriyat. Öztuna, Y. (1990). Büyük Türk Musikisi Ansiklopedisi, II. Cilt, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları. Say, A. (1985). Müzik Ansiklopedisi, IV.Cilt, Ankara: Başkent Yayınevi. Yahya Kaçar, G. (2009). “Türk Musikisi Rehberi”, Ankara: Maya Akademi. Zeren, A. (1967). Göçürme, Musiki Mecmuası, sayı: 228, yıl:19.