GÜZEL SANATLAR LİSELERİ KEMAN EĞİTİMCİLERİNİN DİZİ ÇALIŞMALARINA YER VERME DURUMLARI, GÜZEL SANATLAR LİSELERİ İÇİN DİZİ ÇALIŞMA ÖNERİLERİ

Keman çalmada sol el sistematiğinin işleyişine yönelik parmak hareketleri, ön kol ve bilek işleyişinin çalgı üzerinde doğru biçimde uygulanması ve pozisyon geçişlerinde bu işleyişin akıcı ve müziksel yönelişi aksatmadan kullanılması gerekmektedir. Doğru ses ile bütünleşik, doğruya en yakın entonasyonun kurulması ve işleyişle doğrudan ilişkilendirilmesi gam çalışmalarının mutlak amacıdır. Genel Anlamda entonasyonun, teknik işleyişin ve ses kalitesinin gelişimini sağlayan gam çalışmalarının doğru parmaklandırılmış ve pozisyonlandırılmış bir sistematikte düzenli olarak çalışılması gereken önemli teknik bir unsur olduğu göz ardı edilmemelidir. Bu araştırma, Isparta, Ankara ve Denizli Güzel Sanatlar Liselerinde keman eğitimi veren 7 keman eğitimcisinin, derslerinde gam çalışmalarına yer verme durumları ile Denizli Güzel Sanatlar Lisesinde keman öğrenimi gören 10 öğrencinin günlük keman egzersizlerinde gam çalışmalarına olan yaklaşımlarını incelemek amacıyla görüşme yapılmıştır. Bu amaçla; gamların keman derslerinde çalıştırılmasına ve öğrenciler tarafından çalışılmasına yönelik 7 açık uçlu sorudan oluşan “Görüş Alma Formu” oluşturulmuştur. Formun içeriğinin planlanması ve ilgili soruların hazırlanmasında uzman görüşü alınmıştır. Ayrıca 4 yıllık Güzel Sanatlar Liseleri keman öğretim programı ile Milli Eğitim Bakanlığı tarafından keman eğitimi için hazırlanan kaynak kitaplar veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara yönelik, ders saatlerinin yetersizliğinden kaynaklanan keman dersi kazanımlarının daraldığı, gam çalışmalarına ders saatlerinde yeterince sürenin ayrılamadığı ve öğrencilere günlük egzersizlerinde gam çalışmasına yönelik doğru keman çalışma davranışının yeterince kazandırılamadığı tespit edilmiştir. Milli Eğitim Bakanlığı 4 yıllık keman öğretim programında yer alan 9. sınıf gam çalışmaları için belirtilen tonalitelerin, 12. sınıfın teknik seviyesine uygun olarak, 12. sınıfa geçen öğrenciler için tekrardan çalışılmadığı ve kaynak kitaplarda yer almadığı tespit edilmiştir. Milli Eğitim Bakanlığı Keman Ders Kitaplarının gam çalışmalarına yönelik yetersiz olduğu sonucuna varılmıştır.

FINE ARTS HIGH SCHOOLS VIOLIN INSTRUCTORS’ ATTITUDES TOWARDS SCALE STUDIES, SCALE STUDY SUGGESTIONS FOR FINE ARTS HIGH SCHOOLS

During violin playing, for functioning of left hand systematic, it is necessary to apply finger movements, forearms and ankle operations correctly on the instrument and to use this function smooth and without disrupting the musical orientation. Integrated with the right note, establishing the nearest to the right intonation and relating it directly to the functioning are the absolute purpose of gamu studies. In general meaning, scale studies, which provides intonation, technical functioning and development of sound quality, should not be ignored that is a technical element that it should be studied regularly in a systematic which is right fingered and positioned. This study was conducted by using structured interview technique to examine the situations of 7 violin educators who gave violin training in Isparta, Ankara and Denizli Fine Arts High School and their attitudes towards the scale studies in their lessons with attitudes towards scale studies in their daily violin exercises of 10 students who had studied violin at Denizli Fine Arts High School. For this purpose; "Observation Form" was created that consisting of 7 open-ended questions purposed at working scales in violin lessons and working by the students. Expert opinion has been taken in planning the content of the form and preparing the related questions. Also, technical analysis of 4 year education program of Fine Arts High Schools’ violin training and the source books that was prepared by the Ministry of Education for violin training were used as a data collection tool. The findings of the study are; the learning outcome of the violin lessons are few due to the inadequacy of lesson hours, unable to make time for scale studies within lesson hours and unable to gain adequate violin practice act towards scale studies in daily exercises, the tonalities, that thought for 9th grade scale studies which is in the 4 year violin education program of the Ministry of Education, should be applied in 3 octaves to the level of 12th grade and there should also be a lesson hour related to the scale studies and the Violin Schoolbooks of Ministry of Education are inadequate towards scale studies.

___

  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. 2. Baskı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Heejung Kim.(2006). Violin Scale Books From Late Nineteenth Century to the Present-Focusing on Sevcik,Flesch,Galamian and Sassmannshaus. Doctor of Musical Art. University of Cincinnati.
  • Galina Kopytova.(2004). Jascha Heifetz Eral Years in Russia. İndiana University Press.
  • Galamian İvan.(1962). Principles of Violin Playing And Teaching.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler. 15. bs. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Memedaliyev Rafael.(2010). Gamlar Üzerine Çalışmalar. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi. Sayı 25.
  • Permecky M. Jack., Fink Lorraine. (1998). Teaching The Fundamentals of Violin Playing. Florida.