MÜCBİR SEBEP YA DA BABALIĞIN TERKİ: FORCE MAJEURE FİLMİNDE AİLE ANLATISININ GÖSTERGEBİLİMSEL ANALİZİ

Sosyolojik bir olgu olarak aile, sinema filmlerinin ilgi duyduğu konulardan biridir. Ailenin bütün toplumların en önemli ve temel bileşenlerinden biri olması, onu evrensel bir olgu olarak değerlendirmeyi zorunlu kılmaktadır. Böylelikle her ülke sinemasında aile temsillerine yer verildiği görülmektedir. Ailenin evrenselliğinin aksine, kültürden kültüre farklılaşan özellikleri, aileyi ve aileye ilişkin anlatıları değiştirmektedir. Bu anlamda sinema filmlerinde ortaya konulan aile temsilleri, ülkenin kültürel özelliklerinden etkilenmektedir. Aile ile ilgili bir diğer önemli konu ise aile içerisinde ortaya çıkan toplumsal cinsiyet rolleridir. Bütün toplumlarda aile üyelerinden beklenen temel davranış kalıpları bulunmaktadır ve bunlar aile içi ilişkileri düzenleyen kurallar bütünü olarak kabul edilir. Ailede bireylerin toplumsal cinsiyet rollerini yerine getirmemesi, aile içi ilişkilerin zedelenmesine neden olmaktadır. Sinemanın en bilinen ve tartışılan temsillerinin başında erkek temsilleri gelir. Erkek temsilleri içerisinde ise “baba figürü” toplumsal rollerle örülmüş, çoğu zaman kahramanvari bir kimliği ifade etmektedir. Ataerkil aile yapısında babadan aileyi ve özellikle de çocukları tehlikelere karşı koşulsuz koruması beklenir. Bu beklentilerin boşa çıkması, erkeği/babayı sorgulamayı ve bir itibar kaybını beraberinde getirmektedir. Force Majeure filminde toplum içerisinde genel kabul gören, toplum tarafından ona atfedilen sorumluluk alanında başarısız olan babanın aile içi kurtarıcılık ve liderlik rolleri tartışmaya açılır. Bu çalışma kapsamında, anlatı yapısının merkezine aileyi alan İsveç yapımı Force Majeure (2014) filmi, aile ve aile içi toplumsal roller bağlamında çözümlenmektedir. Çalışmada göstergebilimsel yöntem esas alınmış, filmin anlatı yapısı çözümlenmiştir. Anlatı yapı çözümlemesinde; anlatıyı oluşturan kesitler belirlenmiş, filmin karakterleri ve karakterler arasındaki ilişkiler toplumsal roller açısından analiz edilmiştir.

___

  • Referans1 Açar, M., Taşçıyan, A. (Sunucu). (2019). Film Arkası (Televizyon Programı) Force Majeure (Turist) Film Arkası 58. Bölüm. https://www.youtube.com/watch?v=FC1a5WR1hWk, Erişim Tarihi: 11.12.2020.
  • Referans2Atay, T. (2004). “Erkeklik” En Çok Erkeği Ezer!. Toplum ve Bilim, 101, 11-30.
  • Referans3 Aydın, M. (2000). Kurumlar Sosyolojisi. Ankara: Vadi.
  • Referans 4 Barbalet, J. (2020). Toplumsal Rol. Bryan S. Turner (Ed.) Sosyoloji Sözlüğü (s. 915-916). İstanbul: Pinhan.
  • Referans 5Burton, G. (1995). Görünenden Fazlası. (Çev. Nefin Dinç). İstanbul: Alan Yayıncılık.
İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (İNİF E-Dergi)-Cover
  • Yayın Aralığı: Yılda 2 Sayı
  • Başlangıç: 2016
  • Yayıncı: İnönü Üniversitesi
Sayıdaki Diğer Makaleler

BİR JENERİK MARKA: “SELPAK KAĞIT HAVLU REKLAMLARININ OKUNMASI” -PANDEMİ SÜRECİ REKLAMINDA DEĞİŞEN VURGU-

Aslı AYDEMİR

KÜLTÜR VE SANAT İLETİŞİMİ BAĞLAMINDA MÜZELERİN SOSYAL MEDYAYA ADAPTASYONU: DEVLET VE ÖZEL MÜZE KULLANIMLARINI KARŞILAŞTIRMAYA YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA

Hatun BOZTEPE TAŞKIRAN

SAĞLIK İLETİŞİMİ KAMPANYALARINDA SOSYAL MEDYA REKLAMLARI KULLANIMI: İNME FARKINDALIĞI KONULU BİR ÖRNEK OLAY

Serdar YILDIZ

SİYASAL SÖYLEM VE İDEOLOJİLERİN GAZETE KARİKATÜRLERİNDE YENİDEN ÜRETİMİ: 7 HAZİRAN 2015 VE 1 KASIM 2015 GENEL SEÇİMLERİ ÖRNEĞİ

Faruk AŞLAKCI, Ahmet ÖZTEKİN

MEDYA ETKİLERİ VE SİYASAL İLETİŞİM ÇALIŞMALARINDA BÜYÜK VERİ ANALİZİ, YENİ TRENDLER VE GÜNCEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜZERİNE LİTERATÜR DEĞERLENDİRMESİ

Gizem MELEK

DİJİTAL ORTAMDA YANLIŞ BİLGİ VE HABERLERİN YAYILMASI: KORONAVİRÜS SALGIN HABERLERİNE DAİR BİR İNCELEME

Taybe TOPSAKAL

PANDEMİ DÖNEMİNDE BİR EĞİTİM ARACI OLARAK TELEVİZYON: TRT EBA TV

Bahar ÖZTÜRK, Abuzer ÇETİNKAYA

ERKEN CUMHURİYET DÖNEMİNDE HÜMANİZMA KAVRAYIŞLARI I: ADIMLAR DERGİSİ HÜMANİZMA ANKETİ

Eren Ekin ERCAN

YENİ MEDYA VE İDEOLOJİ: NETFLİX YAPIMI DİZİLERE ALTHUSSER’Cİ BİR YAKLAŞIM

Mutluhan ÇAMUR, İbrahim Etem ZİNDEREN

COVID-19 PANDEMİ DÖNEMİNDE DİJİTAL TÜKETİM ALANI OLARAK YENİ NESİL ALIŞVERİŞ PLATFORMLARINA YÖNELİK MOTİVASYON FAKTÖRLERİ ÜZERİNE BİR SAHA ARAŞTIRMASI

Cihan BECAN