DİSTOPİK BİR EVRENİ GÖSTERGELERLE OKUMAK: THE GİVER

DİSTOPİK BİR EVRENİ GÖSTERGELERLE OKUMAK: THE GİVER  ÖzetTemelleri Antik Yunan’a dayanan, kuramsal gelişimi ise 20. Yüzyıla tekabül eden göstergebilim, evreni anlamlandırmamızı sağlayan göstergeleri inceler. Kültürel uzlaşımlar dâhilinde göstergelerin altında yatan gizil anlamları açığa çıkarmaya çalışır. Charles Sanders Peirce (1839-1914) ve İsviçreli dilbilimci Ferdinand de Saussure (1857-1913) öncülüğünde gelişen göstergebilim, birçok alanda uygulama sahasına sahiptir. Çalışma kapsamında göstergebilimin sinema ile olan ilişkisine değinilmiştir. Zira tıpkı göstergebilim gibi sinemanın da kendine ait bir dili vardır ve bu dili çözümlerken göstergebilimden yararlanılabilir. Bu hususta öncelikle göstergebilimin tarihsel gelişimi ve sinema ile olan ilişkisi tartışılmış, ardından Phillip Noyce’un yönetmenliğini yaptığı distopik film kategorisinde değerlendirebileceğimiz The Giver (2014) adlı film göstergebilimsel açıdan analiz edilmiştir. Filmin görüntüsel göstergeler üzerinden analiz edilmesi tercih edilmiştir.Anahtar Kelimeler: Göstergebilim, Sinema, The Giver AbstractThe theories based on Ancient Greece, the theoretical development of the 20th Century correspond to the display of the metamorphosis, which leads us to understand the universe. Within cultural conventions, it tries to make  hidden meanings of the signs. The semiotics, developed under the leadership of Charles Sanders Peirce (1839-1914) and the Swiss linguist Ferdinand de Saussure (1857-1913), have many field application areas. Within the scope of the study, the relation between cinema and semiology is mentioned. Just as in semiology, cinema has its own language, and semiology can be used in this language solution. In this regard, firstly the historical development of semiotics and its relationship with cinema were discussed, and then the film The Giver (2014), which can be considered in the category of dystopic film directed by Phillip Noyce, was analyzed from a semiotic perspective. Film is preferred to be analyzed through visual indicators. Key Words: Semiology, Cinema, The Giver
Anahtar Kelimeler:

Göstergebilim, Sinema

___

  • Andrew, J. D. (2010), Büyük Sinema Kuramları ( çev. Zahit Atam). İstanbul: Doruk Yayınları.
  • Barthes, R. (1977). Göstergebilimsel Serüven. (Çev. M. Rifat ve S. Rifat). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Baydar, Ç. (1998). Yazılı Basında Haber Söyleminin Oluşturulması. Yüksek Lisans Tezi: İstanbul.
  • Büker. S. (2012). Sinemada Anlam Yaratma. İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Film: The Giver (Seçilmiş). Phillip Noyce, 2014.
  • Fiske, J. (1996), İletişim Çalışmalarına Giriş. (çev. Süleyman İrvan), Ankara: ARK.
  • Giovanni, M. (1993). Therois of the Sing in Classical Antiquity. USA: İndiana University Press.
  • Lotman, Y.M. (2012). Sinema Göstergebilimi. (Çev. Özüğül, O.). Ankara: Nirengi Kitabevi.
  • Rifat, M. (2009). Göstergebilimin Abc’si. İstanbul: Say Yayınları.
  • Saussure, F. de (1916). Genel Dilbilim Dersleri. (Çev. B. Vardar). Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Sayın, Ö. (2014). Göstergebilim ve Sosyoloji. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Wollen, P. (2014). Sinemada Göstergeler ve Anlam. (Çev. Z. Aracagök ve B. Doğan). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Özgür,A.(?).Göstergebilim.Web:https://www.academia.edu/2345316/G%C3%96STERGEB%C4%B0L%C4%B0M adresinden alınmıştır
  • Yücel, D.D. (2016). Açlık Oyunları Film Serisinde Gözetim ve İktidar. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara