Mekân ve Mekân Tasarımının Ses Derinliğine Etkisi Üzerine Deneysel Bir Çalışma

Geçmişten günümüze kadar barınma, ritüel, sosyal amaçlar için insanlar tarafından kullanılan ve inşa edilen mekânlar, akustik açıdan incelendiğinde karakteristik özellikler taşımaktadır. Mekânların işlevleriyle, mekân içerisindeki reverb oranı arasında nasıl bir ilişki olabilir? Bu çalışma, bu soruya yanıtlar arayarak başlamıştır. İnsanların geçmişten bu yana seste derinlik ve boyut arayışları incelenmiştir. Mekânın akustiğinin mekân kimliği ile ilişkisi ve mekânların kullanım amaçları incelenmiştir. Bu çalışmada akustiğin içerisindeki reverb kavramı kullanılmıştır. Bunun için alan çalışması yaparak, seçilen mekânlarda kayıtlar alınmış ve mekânların akustiği reverb cinsinden ölçülmüştür. Seçilen mekânların kullanım amaçları ve işlevleriyle, mekândaki reverb yoğunluğunun bağlantısı incelenmiştir. Bulgular doğrultusunda sesteki reverb oranının, mekân yapısı ve işlevindeki doğru orantısı saptanmıştır.
Anahtar Kelimeler:

Ses, , Mekân, , Akustik, , Reverb, , İletişim

An Experimental Study on the Effect of Space and Space Design on Sound Depth

The spaces have characteristic features when the acoustic operation is examined. What relationship can there be between the functions of places and the ratio of reverb? This study started by looking for answers to my questions. From past to present, people’s search for depth in sound has been examined The relationship between the acoustics of spaces and its identity and the purposes of the spaces have been examined. In this study, the concept of reverb in acoustics was used. For this purpose, by doing a field study, records were taken in selected spaces and the acoustics of the spaces were measured in terms of reverb. The connection between the purposes and function of the selected spaces and the reverb density in the spaces was examined. In line with findings, the correct proportion of the reverb rate in the sound, in space and structure and function, was determined.

___

  • 1. www.etimolojiturkce.com:https://www.etimolojiturkce.com/kelime/ akustik adresinden alındı. Erişim Tarihi: 29 Ekim 2018.
  • 2. www.tdk.gov.tr:http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_ gts&aram
  • 3. www.turkcebilgi.com: https://www.turkcebilgi.com/akustik adresinden alındı. Erişim Tarihi: 2 Ocak 2019.
  • 4. www.infomusicshop.com: https://www.infomusicshop.com/rode-nt1- kardiot-kondensator-mikrofon adresinden alındı. Erişim Tarihi: 7 Nisan 2019.
  • 5. Alcorta, C. S. & Sosis, R. (2005). Ritual, Emotion, and Sacred Symbols: The Evolution of Religion as an. https://pdfs.semanticscholar.org/ba79/ ad69431b18c1e0feef6174501fa1ee93447b.pdf adresinden alındı. Erişim Tarihi: 12. 01. 2018.
  • 6. Chippindale, C., & Baker, F. (2012). Pitoti. İtaly: Skira Editore S.p.A.
  • 7. Işıkhan, C. (2008). İnsandaki Boyutsal Ses Bilincinin Müziğe ve Müzik Teknolojisine Yansımaları. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, V. 1 (3), Bahar, 219–237.
  • 8. Karolyi, O. (2016). Müziğe Giriş. İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • 9. Messler, R. W. (2011). The Essence of Materials for Engineers. Jones & Bartlett Publishers.
  • 10. Önen, U. (2016). Ses Kayıt ve Müzik Teknolojileri. İstanbul: Çitlembik.
  • 11. Sachs, C. (1965). Kısa Dünya Musikisi Tarihi. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • 12. Smith, M. T. (2001). Audio Engineer’s Reference Book. UK: Focal Press.
  • 13. Şahin, İ. (2008). Dini Hayatın Ritmi: Ritüel ve Müzik. AÜİFD XLIX (2), s. 269-285.
  • 14.www.fenokulu.net:http://www.fenokulu.net/yeni/Fen-Konulari/ Konu/Sesin-Sogurulmasi_1948.html adresinden alındı. Erişim Tarihi: 25.11.2018.
  • 15. www.presentationproducts.com. (tarih yok). 01 01, 2019 tarihinde www.presentationproducts.com: https://www.presentationproducts.com/ av-blog/articles/cardiod-pickup-pattern/ adresinden alındı. Erişim Tarihi: 2 Şubat 2019.