MARSEL GALİYEV’İN UZUN ÖYKÜLERİNDE METAFİZİK SEMBOLLER

Modern Tatar edebiyatı oldukça renklidir ve zengindir. Tatar edebiyatının tarihi binlerce yıl geriye gitmektedir. Marsel Galiyev de modern Tatar edebiyatının önemli isimlerindendir. Marcel Galiev'in öyküleri örneğinde Tatar yazarların metafizik felsefesinin izini sürülebilir. Makalede, Tatar yazar Marcel Galiev'in ulusal bilinci koruma konusundaki eserlerindeki metafizik semboller ele alınmaktadır. Marcel Galiev’in çalışmasında sembolik suretler ve bilgece anlatımlar dikkat çerkmektedir. Marsel Galiyev'in eserlerinin dili, yaratıcı bir tarz, olay örgüsü oluşturmada ustalık, imgeler sistemi, içsel psikolojizm ve lirizm ile doludur. Onun anlatı tarzında, atalarımızdan bize kalanla aynı standart şiirsel masal biçimleri korunmuştur. Bu özellikler yeni şekilde sembolizm ve metafizik felsefe yoluyla tezahür etmiştir.Makale sınırları içerisinde bütün eserleri ele alınamamıştır. Bazı eserleri seçilerek makalede değerlendirilmiştir. “Ak Abagalar”, “Altın Totka”, “Yerak Urman Avazı”, “Nigez” hikâyelerinin analizi örneğinde, kahramanın kimliği üzerinde toplumun ve ideolojinin etkisi sorununu incelenmeye çalışılmıştır. Marcel Galiyev, nesir eserlerinde felsefi bir bakış açısıyla, "Tatar gibi yaşamak" ilkesi açısından açıklamaya çalışmakta ve ulusal varlığın özünü yansıtma hedefini ortaya koymaktadır. Makalenin bilimsel yeniliği, Tatar halkının ulusal kimliğinin felsefi ve ahlaki yönünü ortaya çıkarmak için metafizik sembollerin, ulusal arketiplerin, yazarın toplumun bir kişi üzerindeki etkisinin anlaşılmasının felsefi yönlerinin ortaya koyulmasıdır. Elde edilen sonuçlar, yazarın ulusal kahramanın sanatsal somutlaşmasını tarihsel bir perspektifte yeniden düşünmede ciddi adımlar attığını ve değişimini belirleyen faktörleri ortaya koyduğunu göstermektedir.

___

  • EHMEDULLİN, A. G. (Red.) (1991), Edebiyat Bilimi Süzligi, Kazan.
  • FEYZULLİN, R. (1980), “Marsel Galiyev”, Kazan Utları, S. 8, s. 171.
  • GALİYEV, M. (1986), Siña Min Kirek:Povest hem Hikeyeler, Kazan: Tatkitneşr.
  • GALİYEV, M. (1996), “Ak Abagalar”, Nigiz: Povestlar, Hikeyeler, Kazan: Tatkitneşr.
  • GALİYEV, M. (1996), Altın Totka, Kazan: Tatkitneşr.
  • GALİYEV, M. (1996), Yırak Urman Avazı, Kazan: Tatkitneşr
  • GALİYEV, M. (1998), Ak Abagalar, Kazan: Tatkitneşr.
  • GANİYEVA, F. (2005), Tatar Edebiyatınnan Hrestomatiya, Kazan: Megarif.
  • HALİZEV, V. E. (2000), Teoriya Literaturı, Moskova: Vısşaya Şkola.
  • HATIYPOV, F. (1999), “İcad Sirleri”, Kazan Utları, S. 5, s. 140-149.
  • HATİPOV, F. (2000), Edebiyat Teoriyesı, Kazan: Megarif.
  • HRAPÇENKO, M. B. (1987), Poznanie Literaturı i İskusstva, Moskova: Nauka.
  • KERLOT, H. E. (1994), Slovar Simbolov, Moskova: Refl-Buk.
  • LEVİDOV, A. M. (1987), Literatura i Deystvitelnost, Leningrad: Sovetskiy Pisatel.
  • MİÑNULLİN, F. (1975), “Tugan Cir Yılısı”, Yaktı Yullar, Kazan: Tataristan Kitap Neşriyatı.
  • MİÑNULLİN, F. (1984), Talantlar Yulı, Kazan: Tataristan Kitap Neşriyatı.
  • POTEBNYA, A. (1976), Estetika i Poetika, Moskova: İzdatelstvo “İzkusstvo”.
  • SVERİGİN, R. (2001), “Edipniñ Altın Totkaları”, Şehriy Kazan, Kazan, s.2-3.
  • TOMAŞEVSKİY, B. V. (1996), Teoriya Literaturı – Poetika, Moskova: Aspent Press.
  • URMANÇEYEV, M. (2008), Tatar Mifologiyası, Kazan: Megarif.
  • ŞAMSUTOVA, A. (2005), Hezirgi Tatar Edebiyatınnan Hrestomaniya, Kazan: Hater-Tarıh.
  • YESİN, A. B. (1999), Printsipı i Priyemı Analiza Literaturnogo Proizvedeniya, Moskova: Flnta, Nauka.
  • ZAHİDULLİNA, D. F. (2003), “Milliy Realizm Yulınnan”, Kazan Utları, S. 6, s. 134-147.
  • ZAHİDULLİNA, D. F. (2006), Yaña Dulkında, Kazan: Tataristan Kitap Neşriyatı.