Yaratıcılık, Yaratıcı Stratejiler ve Anadolu Kentleri: Kayseri Üzerinden Bir Değerlendirme

İçinde bulunduğumuz dönemde yaratıcılığı ön plana çıkaran bir ekonomik sistemin tüm dünyada mekan-sal ve toplumsal sistemler üzerinde belirgin etkiler yaratacak biçimde gelişim göstermekte olduğu izlen-mektedir. “Yaratıcı sektörler”i merkeze alarak gelişen bu yeni yapılanma yeni bir ekonomik coğrafya ve yaratıcı kentler olarak tariflenen bir yeni kentsel ağ sistemi ile ifade bulmuştur. Kentlerin sahip oldukları doğal kaynakların yanı sıra sosyal ve kültürel kaynaklarını da kullanarak dahil oldukları bu sistem, dünya üzerindeki her noktayı farklı biçimlerde etkilemiş, büyük metropol kentlerin daha fazla güçlenme-sini, orta ve küçük ölçekli kentlerin ise rekabet savaşında yaratıcı stratejiler yoluyla yapılanarak ön plana çıkmalarını sağlamıştır. Türkiye’de de 1990 sonrası süreçte çok sayıda Anadolu kentinin kendine özgü stratejilerle yapılanarak ve “Anadolu Kaplanları” tanımlamasını alacak biçimde küresel ağ sistemlerine entegre olmayı başaran örnekler mevcuttur. Bu yazı böyle bir çerçevede yaratıcılık ve yaratıcı stratejiler üzerinden belirginlik kazanan değişimler açısından Anadolu kentlerinin nasıl bir aşamada olduğunu değerlendirebilmek üzere konuyu Kayseri örneği üzerinden tartışmaya açmaktadır.

___

  • Akdede, S.H. (2006). Kültürel ekonomi: gösteri sanatları perspektifi. İşletme, İktisat ve Finans Dergisi, 21, 246.
  • Andersson, AE . (1985a). Creativity and regional development. Papers of the Regional Science Association, 56, 5– 20.
  • Andersson, A.E . (1985b). Kreativitet: storstadensframtid. Stockholm: Prisma.
  • Ataay, F. (2004). Türkiye’de kentsel ve bölgesel gelişme dinamikleri (1923-2000). M. Günes (Der.), Küreselleşme kıskacında kent ve politika. Ankara:Detay Yayıncılık.
  • Bayliss,D. (2007). The rise of the creative city: culture and creativity in Copenhagen. European Planning Studies,15 (7), 889-903.DOI:10.1080/09654310701356183.
  • Castells, M. (2001). The Internet galaxy: reflections on the Internet, business and society. Oxford: Oxford University Press.
  • Castells, M. (1994). European cities, the informational society, and the global economy. New Left Review, 204,18-32.
  • Yaratıcılık, Yaratıcı Stratejiler ve Anadolu Kentleri: Kayseri Üzerinden Bir Değerlendirme 8 (Ocak 2013) 86-111 109
  • Cohendet, P. Ve Zapata, S. (2009). Innovation and creativity: Is there economic significance to the creative city? Management International/ International Management/ Gestion Internacional,13, 23-36 .
  • Coleman, J. (1998). Social capital in the creation of human capital. The American Journal of Sociology, 94, 95-120.
  • Cooke, P. ve Shwartz, D. (2007). Creative regions, technology, culture and knowledge entrepreneurship. London:Routledge.
  • Creative Partnerships Arts Council. (2007).The cultural and Creative industries: A review of the literature. Creative Partnership Series, London: ArtsCouncil.
  • Department of Culture, Media and Sport. (2008). Creative Britain, new talent for the new economy.London: DCMS.
  • Eraydın, A. (1999). 75 yılda çarklardan chip’lere, sanayinin Anadolu’ya yaygınlaşma-sı ve son dönemde gelişen yeni sanayi odakları. Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Ta-rih Vakfı Yayınları, İstanbul.
  • Fagerberg, J. (2003). Innovation: A guide to literature. Centre for Technology, Innovation and Culture, University of Oslo.
  • Florida, R. (2005). Cities and the creative class. New York ve London: Routledge.
  • Fukuyama, F. (2005). Güven, sosyal erdemler ve refahın yaratılması. Ahmet Buğdaycı (Çev.). İstanbul:Türkiye İş Bankası, Kültür Yayınları.
  • Görgülü, T.(2007). Creativity, creative cities, created architecture, A/Z ITU Journal of the Faculty of Architecture, 4 (2), 81-100.
  • Hall, P. (1998). Cities in civilization: culture, technology and urban order. London: Weidenfeld and Nicolson.
  • Hall, P. (2000). Creative cities and economic development. Urban Studies, 4, 639–649.
  • Harvey, D. (1993). Postmodernizme bir bakış. Birikim Dergisi, 49.
  • Helbrecht, I. (1998). The creative metropolis: Services, symbols and spaces, http://www.tu-cottbus.de/BTU/Fak2/TheoArch/wolke/X-positionen/Helbrecht/helbrecht.html.
  • INTELI (Inteligencia em Inovaçao, Centro de Inovaçao) (2011). Creative –based strategies in small and medium-sized cities: Guidelines for Local Authorities. 15.11. 2012 tarihinde http://urbact.eu/fileadmin/Projects/Creative_Clusters/documents_media/URBACTCreativeClusters_TAP_INTELI_Final.pdf adresinden erişildi. Işık, N. ve Kılınç, E. Can. (2011). Bölgesel kalkınma’da Ar-Ge ve inovasyonun Önemi: karşılaştırmalı bir analiz, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 6 (2), 9-54.
  • İSO (2011) http://www.iso.org.tr/tr/web/besyuzbuyuk/turkiye-nin-500-buyuk-sanayi-kurulusu--iso-500-raporunun-sonuclari.html (27.11.2012)
  • Karatepe, Ş. (2001). Kendini kuran şehir. İz Yayıncılık.
  • KAYSO, (2012). www.kayso.org.tr .(26/11/2012)
  • Keyder, Ç. (2000). Arka plan. Ç.Keyder (Der.), İstanbul Küresel İle Yerel Arasında. İs-tanbul: MetisYayınları.
  • Keyman E. F. ve Lorosdağı, B.K. (2010). Kentler: Anadolu’nun dönüşümü,türkiyenin geleceği. İstanbul: Doğan Yayıncılık.
  • Kocatürk, F. (2009). Kayseri’nin kentsel gelişme Süreci.TOL Mimarlık Kültürü Dergisi, 7. Kayseri: Mimarlar Odası Kayseri Şubesi Yayınları.
  • Landry, C. (2000).The creative city: A toolkit for urban innovators. London: Earthscan.
  • Lang, B.(2006). From Cool Britannia to generation Berlin? Geographies of culturepreneurs and their creative milieus in Berlin. Cultural Industries: The British Experience in International Perspective. Online. HumboldtUniversity Ber-lin. 15.11.2012 tarihinde http://edoc.hu-berlin.de. ISBN 978-3-86004-203-8 adre-sinden erişildi.
  • Özaslan, M. (2003). Küreselleşme sürecinde kentsel ekonomiler ve yeni sanayi odağı olarak Kayseri. Kayseri Ekonomisi Sempozyumu, Kayseri: Kayseri Ticaret Odası Yayınları.
  • Porter, M. (1990). The competitive advantage of nations. New York: The Free Press.
  • Sassen, S. (1991). The global city: New York, London, Tokyo. NJ: Princeton University Press.
  • Scott, A.J. (2006b). Creative cities: Conceptual issues and policy questions, Journal of Urban Affairs, 28 (1), 1-17.
  • Scott, A.J. (2001). Capitalism, cities, and the production of symbolic forms.Transactions of the Institute of British Geographers, New Series, 26 (1), 11-23.
  • Scott, A.J. (2006a). Entrepreneurship, innovation and industrial development: geography and the creative field revisited. Small Business Economics, 26, 1–24.
  • Soyak, A. (2008). Tekno-ekonomi politikaları ışığında ulusal yenilik sistemi ve insan faktörü. Bilim ve Ütopya, 165.
  • T.C. Kayseri Valiliği İl Milli Eğitim Müdürlüğü, (2010). 2010-2014 Stratejik Planı 2010 Yılı Raporu. 28.11.2012 tarihinde http://www.kayseriarge.org/sitesinden erişildi.
  • Tanyol, T. (1988). Yaratıcılık ve toplum. Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi,1-2:5.
  • Tok, E. (2009). Kapitalizmde yaratıcı yıkım artık işlemiyor. Anlayış Dergisi. Mart, 2009 22.11.2012 tarihinde http://www.anlayis.net/makaleGoster.aspx?dergiid=70&makaleid=1714 sitesin-den erişildi.
  • Törnqvist, G. (1983). Creativity and the renewal of regional life. A. Buttimer (Der.) Creativity and context, Lund Studies in Geography, B. Human Geography, No. 50.
  • Yaratıcılık, Yaratıcı Stratejiler ve Anadolu Kentleri: Kayseri Üzerinden Bir Değerlendirme 8 (Ocak 2013) 86-111 111
  • Turok, I. (2003). Cities, clusters and creative industries: the case of film and TV in Scotland. European Planning Studies. 11, 5.
  • Türkiye Cumhuriyeti, Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı, (2012). 81 İl durum Rapo-ru. Sanayi Genel Müdürlüğü. Ankara.
  • Tüysüz, H. (2011). Sosyal sermayenin ekonomik gelişme açısından önemi ve sosyal sermaye endeksinin hesaplanması, Uzmanlık Tezi, Kalkınma Bakanlığı Bölgesel Gelişme ve Yapısal Uyum Genel Müdürlüğü. Ankara.
  • Zengin, H. (2010). Varlık-yokluk ekseninde anlam ve mekan: Kayseri örneğinde bir inceleme. Kent ve Toplum Dergisi, 1.