Ontological Planning

Ontological Planning

Debates about “being” and “existence” have continued uninterruptedly since ancient times in accordance with the evolution of philosophical thinking albeit at various levels of intensity. “Spatial Planning” which had not constitute a problem area for mankind until the industrial revolution, was linked to “ontology” either. In the post industrial revolution, on the other hand, “Cultural Delay” was regarded as a threshold before harmony in defining social problems mostly as a result of “technology-culture” oriented approaches. Failure to obtain expected results from endeavors to find solution to spatial problems in this manner of relationships paved the way for emergence of new ideas with regard to making use of ontology. However ontology has not been able to find a place for itself within the planning discipline and theory in adequate scope and dimensions in the search for a solution to the problem. This paper will make an attempt at presenting a point of view that can a modest contribution to the planning and ontology relations and try to discuss whether or not such endeavors will evolve into a method

___

  • Alkan, A. (1994). Tarihi Kentin Planlama Sorunları..Ceylan Basımevi, Konya.
  • Alkan, A., Bala, H. A. (2014). Ontological Planning as a New Approach in Urban Development, 54th Congress of the ERSA. 26-29 August 2014, St. Petersburg. Russia.
  • Bilsel, G. (2007). Mekânsal Gelişme Stratejileri ve Kentsel Projeler, MSGSÜ Güzel Sanatlar Fakültesi 18. Uluslararası Tasarım ve Uygulamalar Sempozyumu, İstanbul.
  • Çıvgın, A. (2014). Ontolojik Temellere Dayanan Felsefi Antropoloji, Mavi Atlas, 3/2014, 109-121.
  • Ercan, T. (2012). Ontoloji ve Kuantum: Mevcut Diyalektik, İndigo Dergisi.
  • Filiz, L. (2014). Noktanın Sonsuzluğu. Cilt: I.-II-III-IV, Yayına Hazırlayanlar: Saim Öztan, Dr. Seyhun Besin, Aziz Şenol, Pan Yayıncılık, İstanbul.
  • Hartmann, N. (2010). Ontolojinin Işığında Bilgi. Türkiye Felsefe Kurumu, Çeviri; Harun Tepe, Özkan Matbaacılık, Ankara.
  • İslâmoğlu, M. (2006). Savaş Kesmeyen Sözler. Düşün Yayıncılık, İstanbul, 99.
  • Jalilzada, K. (2012). Nicolai Hartmann’ın Yeni Ontolojisi ve Martin Heidegger’in Ontolojiyi İhya Teşebbüsü, XII TÜFÖB Öğrenci Kongresi, Sakarya Üniversitesi.
  • Koca, F. (2015). Türkiye’de Geleneksel Mekân Örüntülerinin Özgün Karakter ve Kültürel Mirasını Koruma Anlayışına Ontolojik bir Yaklaşım, TMMOB Şehir Plancıları Odası Dergisi, Planlama, 25(1)pp: 32-43.
  • Lefebvre, H. (1996). Marx’ın Sosyolojisi. Sorun Yayınları.
  • Mengüşoğlu, T. (1992). Felsefeye Giriş. Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Mumford. L. (2013). Tarih Boyunca Kent. Kayhan Matbaacılık, 2. Basım İstanbul.
  • Oskay, F. (1978). Kültürel ve Toplumsal Değişme Konusunda William Fielding Ogburn'un Görüşleri Üzerine Bir Deneme, Eğitim ve Bilim, pp 36-47.
  • Öztürk, H. (2016). Fıtrat; İnsanın Ontolojik Yapısı, Kur’anî Hayat, Sayı: Mart-Nisan 2011.
  • Scheler, M. (2012). İnsanın Kosmostaki Yeri. Bilgesu Yayıncılık, İstanbul.
  • Tekeli. İ., Akay, A., Akgün, F.K. (2001). Türkiye’de Planlamada Dönüşüm Süreci: Çevre ve Koruma mı? Kentleşme ve Yapılaşma mı?, Retrieved fromAmme İdaresi Dergisi, 47 (4), 93-115 (Aralık 2014).
  • Toffler, A. (2008). Üçüncü Dalga. Koridor Yayıncılık, İstanbul.
  • Turhan. M. 2015. Kültür Değişmeleri. Altınordu yayınevi, Ankara.
  • Yücel, D. M. (2014). Varoluşçuluk Nedir? Felsefesi. DMY Felsefe,.Retrieved.from.http://www.dmy.info/varoluscul uk-nedir-felsefesi (2017).