Vladimir Sergeyeviç Solovyov ve Rus Kozmizmi

Kozmizm felsefesinin kökü Antik Yunan felsefesine dayanmakla birlikte 20. yüzyılın başlarında bir dizi dini-felsefi, mistik, sanatsal, estetik ve bilimsel gelecek hakkında düşünceler ileri süren hareket olup insan ve insanlık hakkındaki fikirlerin varlığına dayanan tek bir toplulukta birleştirilir. İnsanın âlemdeki yeri ve önemi bir mikro-kozmoz olarak belirlenmeye çalışılır. Rus Kozmizmi felsefi geleneği de dünya felsefe literatüründe bu manada kendi yerini geçte olsa XIX. yüzyıl ortalarında almıştır. Rus düşünürü Vladimir Sergeyeviç Solovyov’un Rus Kozmizmindeki yeri ve önemi oldukça büyüktür. Solovyov Platon, Aristoteles ve Plotinus gibi Antik dönem filozoflarından etkilenerek Rus Ortodoks düşüncesini yeni Kabalacı unsurla işleyerek kendi ‘sophia’ düşüncesini inşa etti. Bu makalenin amacı Solovyov’un “Birlik Metafiziği” hakkındaki düşüncelerinin kültürel ve felsefi açıdan Rus Kozmizmine temel taşı olup olmadığı konusunu incelemektir. Araştırmamızda Solovyov’un ‘Tanrı’, ‘Ruh’, ‘Maneviyat’ ve ‘Sophia’ kuramlarının ontolojik yapısının Antik dönem felsefesi ile olan bağları üzerinde durmayı hedeflemekteyiz.

Vladimir Sergeyevich Solovyov and Russian Cosmism

Philosophy of cosmism has its roots in Ancient Greek philosophy. Although the philosophy of cosmism it is a movement in the early 20th century. The philosophical tradition of Russian Cosmism also took its place in the world philosophical literature in this sense, albeit in the middle of the 19th century. The place and importance of Vladimir Sergeyevich Solovyov in Russian cosmism is quite large. Solovyov was influenced by ancient philosophers such as Plato, Aristotle and Plotinus. He built his own ‘sophia’ thought by processing Russian Orthodox thought. The aim of this article is to examine whether Solovyov’s thoughts on ‘Unity Metaphysics’ are the cornerstones of Russian Cosmism in terms of culture and philosophy. In our research, we aim to focus on the links of the ontological structure of Solovyov’s theories of ‘God’,’ Spirit’, ‘Spirituality’ and ‘Sophia’ with the philosophy of the ancient period.

___

  • Girenok, F. I. (1990). Russkiye kosmisty. Moskva: Filosofiya Zhizni.
  • Kovaleva, G. P. (2014). Osnovaniya kategorii «dukhovnost'» v ontolonii transtsendentnogo kosmizma. Kemerova: Rossiyskiy Gosudarstvennyy Torgovo-Ekonomicheskiy Universitet.
  • Kozhukhov, I. V. (2008). Filosofiya tvorchestva v. s. solovyova. https://lib.herzen.spb.ru-/media/magazines/contents/1/28(63)1/kozhukhov_28_63_1_141_144.pdf
  • Krachenko, V. V. (1997). Vestniki russkogo mistitsizma. Moskva: Izdatelskiy-tsentr.
  • Lazarev, V. V. (2011). V. S. Solovyov o zhiznennoy drame platona. http://www.intelros.ru-/pdf/history_of_philosofy/2011_16/9.pdf Losskiy, N. O. (1991). Istoriya russkoy filosofii. Moskva: Vysshchaya shkola.
  • Maykov, V. V ve Kozlov V. V. (2007). V. S. Solovyov kak predstavitel’ russkogo kosmizma. Moskva: Rossiyskiy Transpersonal'nyy Proyekt.
  • Moiseyev, V. I. (2002). Logika vseyedinstva. Moskva: Pers.
  • Poletayeva, T. A (2010). Sravnitel’nyy analiz antropologii I. Kanta I. V. S. Solovyov’a. Solov'yovskiye issledovaniya, 2(26), 96-104.
  • Solovyov, V. S. (1988a). Kritika otvlechennykh nachal. Moskva: Mysl.
  • Solovyov, V. S. (1988b). Opravdaniye dobra. Nravstvennaya filosofiya. Moskva: Mysl.
  • Solovyov, V. S. (1989). Filosofskiye nachala tsel’nogo znaniya. Moskva: Mysl.
  • Solovyov, V. S. (1914). Pravo i nravstvennost'. ocherki iz prikladnoy etiki. San-Peterburg: Prosveshcheniye Zabalkanskiy.
  • Solovyov, V. S. (1990a). Usloviya absolyutnogo dobra. nravstvennaya filosofiya. Moskva: Mysl.
  • Solovyov, V. S. (1990b). Na puti k istinnoy filosofii. Moskva: Mysl.
  • Solovyov. V. S. (1993). Krasata v prirode. Moskva: Pedagogika-Press.
  • Semenova, S. G. (1993). Russkiy kosmizm. Moskva: Pedagogika-Press.
  • Tsivelev, A. A, (2011). Islamskiy vostok v religioznykh vzglyadakh V. S. Solovyova, rossiya. Sotsiosfera, 94(5), 79–83.