Thomas Mann’ın Venedik’te Ölüm Adlı Yapıtında Mitolojik İzlekler

Yirminci yüzyılın en önemli Alman yazarlarından biri olan Thomas Mann’ın Venedik’te Ölüm adlı eseri bu çalışmamızın odağını oluşturur. Özellikle eserde ele alınan ve zengin bir okuma olanağı sunan olay örgüsündeki gelişmeleri mitolojik olaylarla analiz etmeye çalıştık. Eserden yola çıkarak Antik Yunan mitolojisinde söz konusu edilen bazı tanrıların özelliklerinin yansımalarını ortaya koymaya çalışarak, eserde söz konusu edilen karakterlerdeki yansımalarına değindik. Ana karakter olan yazar Aschenbach’ın mantık, akıl ve düzen çizgisinden çıkarak nasıl duygu, tutku, esriklik ve aşk çizgisine dönüşüm yaptığının izlerini sürdük.  Bu iki karşıt düşünce yapısını Nietzche’nin Antik Yunan’dan Apollon ve Dionysos tanrılarının özelliklerinden ele alarak geliştirdiği apollonistik ve dionistik düşünceye yer vermeye çalıştık. Tanrıların habercisi olarak Yunan mitolojisinde ün salmış olan Hermes’in eserin başından sonuna kadar farklı karakterlerle Aschenbach’a eşlik etmesine değinip özelliklerine vurgu yaptık. 

Mythological Traces in Thomas Mann’s Death in Venice

The focus of the study is on the novella Death in Venice by Thomas Mann who is one of the most important German writers of the twentieth century. We intend to analyze the mythological events which are discussed in the work and offer a rich reading opportunity. By trying to reveal the reflections of the characteristics of some gods in Ancient Greek mythology, we have discussed the reflections of these gods on the characters in the works. We have analyzed how the main character, Aschenbach, transformed from the line of logic, reason and order to the line of emotion, passion, ecstasy and love. We tried to interpret these two opposing views on the apollonistic and dionistic thought developed by Nietzche from the characteristics of the gods of Apollo and Dionysus from Ancient Greece. We emphasized the companionship of Hermes, who became famous in Greek mythology as the messenger of the gods, to Aschenbach with different characters from beginning to end.

___

  • Referans1 Aytaç, Gürsel (1991). Edebiyat Yazıları II. Ankara: Gündoğan Yayınları. Referans2 Bağ, Şener (2000). Sanatçı Ben’in Sorgulanması ve Tonio Kröger. Agora Yeni Binyıl Kültür Sanat Edebiyat Dergisi, 7-8 Temmuz-Ağustos, 21-26.Referans3 Bayer, Gamze Nur (2012). Orhan Pamuk’un “CEVDET BEY VE OĞULLARI” ile Thomas Mann’ın “BUDDENBROOKS” Adlı Romanlarında Aile ve Toplum Eleştirisi. Erzurum: Salkımsöğüt Yayınları.Referans4 Can, Şefik (1970). Klasik Yunan Mitolojisi. İstanbul: İnkilap Yayınları.Referans5 Erhat, Azra (1989). Mitoloji Sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitabevi.Referans6 Fromm, Erich (2003). Rüyalar Masallar Mitoslar. (A. Arıtan-K. H. Ökten, Çev.). İstanbul: Arıtan Yayınları.Referans7 Gezgin, İsmail (2010). Antik Yunan ve Roma Sanatında Cinsellik ve Erotizm. İstanbul: Alfa Yayınları.Referans8 Girard, Rene (2003). Şiddet ve Kutsal. (N. Alpay, Çev.). İstanbul: Kanat Kitap. (Orijinal çalışma basım tarihi 1972)Referans9 Kovar, Jaroslav (2014). Deutschsprachige Literatur seit 1933 bis zur Gegenwart. Brno: Masarykova Univerzita. Referans10 Köhlmeier, Michael (2004). Tanrıların Masalları. (A. Dirim, Çev.). Ankara: Yurt Kitap-Yayın. (Orijinal çalışma basım tarihi 1996)Referans11 Kula, Onur Bilge (2014). Brecht, Lukacs, Bloch. Sanat ve Edebiyat. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. Referans12 Mann, Thomas (2017). Venedik’te Ölüm, (B. Necatigil, Çev.). İstanbul: Can Yayınları. (Orijinal çalışma basım tarihi 1913)Referans13 Nietzsche, Friedrich (2005). Gesammelte Werke. Bindlach: Gondrom Verlag. Referans14 Toprak, Metin (2000). "Es war das europäische auf deutsch, was ich in ihnen fand..." Thomas Manns Weg von Wagner zu Goethe. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, Cilt 17 (2), 141-153.