Nurettin Topçu’nun Düşünce Dünyasında Mevlânâ

Düşünce tarihinde fikirleri, mesajları, görüş ve tespitleri kendinden sonraki dönemde etkili olan büyük insanların sayısı oldukça azdır. Nurettin Topçu ve Mevlânâ Celâleddîn-i Rûmî, hem yaşayışlarıyla, hem de kendilerinden sonraki devirlere bırakmış oldukları eserleri ve özgün fikirleriyle bütün insanlığı kucaklayan bir düşünce ve aksiyon adamı olduklarını göstermiş ve günümüze kadar etkilerini devam ettirebilmiş iki Türk-İslâm düşünürüdür. Hayatları boyunca ahlaki birey ile toplumu oluşturmak için mücadele etmiş olan bu düşünürler insanın hayat mücadelesine aktif olarak katılmasını, düşünce ve ahlakı ile sürekli olarak değişen ve gelişen evrene katkıda bulunmasını istemişlerdir. Onlar, fizik ve metafizik boyutlarıyla tespit ettikleri insan fenomenini ahlâki ve üniversal bir platform içinde meziyet ve zaaflarıyla birlikte ele almak suretiyle doğru ve geçerli açıklamalara dayalı sistemler meydana getirmişlerdir.

Mevlana in The Thought of Nurettin Topcu

In the history of tought the number of people that their thoughts, ideas, messages, opinions and self-determinations which are effect the next period is very low. Nurettin Topçu and Rumi are two Turkish-Islamic thinkers which with their life styles and also whith their works of art and original ideas that have left to the next showed that they were men of thought and action which embraced all humanity with their effects continue to the present day. These thinkers have struggled for their entire life to create a moral individual and society and wanted from human being to participate actively with thought and morality to the constantly changing and evolving universe. They (Mevlana and Topçu) identified the physical and metaphysical dimensions of human phenomenon with its merits and weaknesses in moral and universal platform and formed systems that based on accurate and valid explanations.

___

  • Can, Şefik. Mevlânâ Hayatı Şahsiyeti Fikirleri, Ötüken Neşriyat, İstanbul 1999.
  • Çelebi, Asaf Hâlet. Mevlânâ’nın Rubaileri, Kanaat Kitabevi, İstanbul 1944.
  • Gündüz, İrfan. Gümüşhânevî Ahmed Ziyâuddîn, Hayatı, Eserleri, Tarikat Anlayışı ve Hâlidiye Tarikatı, Seha Neşriyat, İstanbul 1984.
  • Erginli, Zafer. ‚Mevlânâ İrfânında İnsan Prototipi Olarak Hz. Âdem‛, Marife, Kış 2007, yıl: 7, sayı: 3, ss. 67-90.
  • Kara, Mustafa. Tekkeler ve Zaviyeler, Dergâh Yayınları, İstanbul 1999.
  • -------, Metinlerle Günümüz Tasavvuf Hareketleri, Dergâh Yayınları, İstanbul 2002.
  • Karaismailoğlu, Adnan. ‚Gelenekte Yenileşme: Mevlânâ ve Nurettin Topçu‛, Hece, Ocak 2006, yıl: 10, sayı: 109, s. 210-214.
  • Mevlânâ Celâleddîn-i Rûmî, Mesnevî, çev. Adnan Karaismailoğlu, İstanbul 2004.
  • Öngören, Reşat. ‚Mevlânâ Celâleddîn-i Rûmî‛, DİA, c. 29, ss. 441-448.
  • Topçu, Nurettin . Mevlânâ ve Tasavvuf, Dergah Yayınları, İstanbul 1998.
  • --------, Kültür ve Medeniyet, Dergah Yayınları, İstanbul 1998.
  • Tosun, Necip. ‚Nurettin Topçu ve Sezai Karakoç’ta Mevlânâ, Yunus Emre, Mehmet Akif Algısı ve Karşılaştırması‛, Hece, Ocak 2006, yıl: 10, sayı: 109, ss. 200-209.
  • Yakıt, İsmail. Batı Düşüncesi ve Mevlânâ, Ötüken, İstanbul 1993.