Kur’ân’da Belâgat Örnekleri

Câhiliye dönemi Arapları belâgat ve fesâhata çok değer veriyorlardı. Bu yüzden Peygamberimiz (s.a.v)‟e belâgat ve fesâhat alanında mucize olan Kur‟ân indirildi. Arapların bir kısmı bu mucize karşısında iman etti, iman etmeyen kısım da onun belagat ve fesâhatini inkâr edemedi. Kur‟ân‟ın belâgat ve fesâhat alanında mucize olduğu bütün Müslümanlar tarafından kabul edilmekle beraber, bu konuda detaylı bilgiye sahip olanların sayısı çok azdır. Müslümanların çoğunluğunun konuyla ilgili bilgileri ya yüzeyseldir veya hiç bilgileri yoktur. Bu makalede yedi âyetin belâgat yönünden tahlilleri yapılmıştır. Böylelikle konu hakkında bilgileri olmayan veya az olanlara Kur‟ân‟ın belâgati, cüz‟i de olsa tanıtılmak istenmiştir

Arabs of “Days of Ignorance” (pre-Islamic Arabia) used to attach so much importance to rhetoric and fluency. For this reason, the Qur‟an that is a miracle in rhetoric and fluency was revealed to Prophet Muhammad (p.b.u.h). Some Arabs embraced Islam after seeing this miracle; the ones who did not embrace could not deny its rhetoric and fluency. Although rhetoric and fluency of the Qur‟an is approved by all Muslims, a few have detailed knowledge about it. Most Muslims have shallow knowledge on the topic or have no knowledge at all. In this article, we studied 7 verses of the Qur‟an in terms of rhetoric and fluency as a sample. Thus, we want to introduce rhetoric of the Qur‟an to the ones who has shallow or no knowledge about the topic.

___

Abbas, Fazl Hasan, El-Belâgatu, Funûnuhâ ve Efnânuhâ, Dârü‟l-Furkan, Amman, 1997.

Ahmet Cevdet Paşa, Belâgat-ı Osmaniyye, (Haz: Turgut Karabey, Mehmet Atalay), Akçağ Yayınları, Ankara 2000.

Ahmet Cevdet Paşa, Kasas-ı Enbiya ve Tevarih-i Hulefa, Bedir Yayınları.

Âlusî, Şihabuddin Muhammed, Rûhu‟l-Meânî, Dar‟u İhyaü‟t- Türasi‟l Arabî, Beyrut, ts.

Bediüzzaman, Said Nursî, Zülfikar, Altınbaşak Neşriyat, ts.

Bûharî, Muhammed b. İsmail, el-Câmiu‟s-Sahîh, Çağrı Yayınları, İstanbul, 1992.

İbn Hacer, el-Askalânî, Fethü‟l-Bari, Dârü‟l-Marife, 1379.

İbn Kayyim, el-Cevzî, İgasetü‟l-Lehvan, Daru İbnü‟l-Cevzî, ts.

Kadı İyaz, Kitabu‟ş-Şifa bi-Tarifi Hukuki‟l-Mustafa, Daru‟l-Fikr, 2002.

Kazvinî, Celâleddin Muhammed, Telhis (Meani, Beyan, Bedî), (trc: Fahreddin Dinçkol), Ebrar Yayınları, 1990, İstanbul.

Kurtubî, Ebû Abdullah Muhammed Ensarî, el-Câmi li-Ahkâmi‟l-Kur‟ân, Müessetü‟r-Risale, Beyrut, 2006.

Münâvî, Abdurrauf, Feyzü‟l-Kadir, Daru‟l-Kütübü‟l-İlmiye, 1994.

Nebhanî, İsmail b. Yusuf, Nucumu‟l- Mühtedin ve Rucumu‟l- Mu‟teddin, Mısır.

Râzî, Fahrettin, Tefsirü el-Fahri‟r- Râzî, Darü‟l-Fikr, 1995.

Suyûtî, Celâleddin Abdurrahman, el-İtkân fî Ulûmi‟l-Kur‟ân, Mektebetu- Nizar Mustafa, Mekke, 1998.

Taberi, Ebû Cafer Muhammed b. Cerir, Tefsirü‟t-Taberî Câmiü‟l-Beyan an Tevili Âyi‟l- Kur‟ân, Dâru Hicr, ts.

Zerkeşî, Bedreddin, el-Burhân fî Ulûmi‟l-Kur‟ân, el-Mektebetü‟l-Asrıyye, 2009.

Zeydan, Corci, İslâm Medeniyeti Tarihi, (trc: Zeki Megamiz), Üçdal Neşriyat, İstanbul, 1976.