Mobilya ve Enstalasyon Etkileşiminde Bilgisayar Destekli Uygulamalar

Bu çalışma mobilya tasarımı ve enstalasyon sanatı etkileşimini bilgisayar destekli uygulamalar kapsamında ele almaktadır. Teknolojik gelişmeler sonucunda yaygınlaşan bilgisayar destekli uygulamalar her alanda olduğu gibi tasarım ve sanat alanlarında da oldukça etkili olmaktadır. Sınırları giderek bulanıklaşan tasarım ve sanat disiplinleri arasında yer alan çalışmalar farklı ve yaratıcı tasarım çözümleri ile sonuçlanmaktadır. Bu tasarım çözümlerinin önemli bir kısmı mobilya tasarımı alanında görülmektedir. Tasarım ve sanat arakesitinde yer alan mobilya tasarımları çoğunlukla mekân ve kullanıcı deneyime dayanan Enstalasyon Sanatı ile etkileşim içerisindedir. Bu etkileşim sonucunda ortaya çıkan tasarımlar bienal, fuar, festival gibi sanatsal etkinliklerde sergilenerek mobilyaya farklı açılımlar kazandırmaktadır. Mobilya tasarımı ve enstalasyon sanatı etkileşiminde gerçekleşen tasarımların önemli bir bölümünde bilgisayar destekli uygulamaların kullanıldığı görülmektedir. Çalışma bu kapsamda mobilya-enstalasyon etkileşimi ile şekillenen dokunsal duyumlar, dijital interaktivite ve sanal gerçeklik üzerine örnekleri içermektedir. İncelenen örneklerdeki yaklaşımlar mobilya tasarımları başta olmak üzere tasarımcı yöntemleri, kullanıcı alışkanlıklarına ilişkin yeni açılımlara imkân sağlaması açısından oldukça önemlidir. Çalışma mobilya -enstalasyon etkileşimli tasarımlarda dijital teknolojilerin etkilerine yönelik tespitlerin sunulmasıyla sonuçlanmıştır.

Computer Aided Applications in Furniture and Instalation Interaction

This study examines furniture design and installation art interaction in terms of computer-aided applications. Computer-aided applications, which have become widespread in every field as a result of technological developments, are also very effective in design and art fields. Studies that are among the design and art disciplines whose boundaries are increasingly blurred result in different and creative design solutions. An important part of these design solutions is seen in the field of furniture design. Furniture designs, which take place at the intersection of design and art, mostly interact with Installation Art based on space and user experience. The designs that come out as a result of this interaction are exhibited in artistic events such as biennial, fair, festival bringing different perspectives to furniture. It is seen that computer-aided applications are used in a significant part of the designs that take place in the interaction of furniture design and installation art. In this context, the study includes examples of haptic sensation, digital interactivity and virtual reality which are shaped by furniture installation interaction. The approaches in the analyzed examples are very important in terms of allowing new expansions regarding furniture designs, designer methods and user habits. The study resulted in the presentation of determinations about the effects of digital technologies in designs that have furniture-installation interaction.

___

  • Akten, Z. E. (2008). Gelişen Teknolojilerin Dijital Sanat Alanında Oluşturduğu Yeni Temalar ve Mimarlığa Katkıları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi. Fen Bilimleri Enstitüsü. Erişim Adresi: https://polen.itu.edu.tr/handle/11527/8537
  • Bayraktar, E., Kaleli, F. (2007). Sanal Gerceklik ve Uygulama Alanlari. Akademik Bilişim, 1-6.
  • Bloemink, B. J. ve Cunningham, J. (2004). Design-is Not Equal to-Art: Functional Objects from Donald Judd to Rachel Whiteread. London; Merrell Publishing.
  • Chilvers, I. (1996). The Concise Oxford Dictionary of Art and Artists. Oxford: Oxford University Press
  • Crook, L. (2020). Rapt Studio's Table Installation Facilitates Virtual Connections. Erişim Adresi: https://www.dezeen.com/2020/04/29/rapt-studios-table-installation-ventura-projects-vdf/
  • Cumming, R. (2006). Sanat. İstanbul: İnkılap Yayınevi
  • Çokokumuş, B. (2012). Dijital Ortamda Kültür ve Sanat. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education (IJTASE), 1(3), 51-66.
  • Hutson, M. (2018). Here’s What the Future of Haptic Technology Looks (Or Rather, Feels) Like. Erişim Adresi: https://www.smithsonianmag.com/innovation/heres-what-future-haptic-technology-looks-or-rather-feels-180971097/
  • Kuruüzümcü, R. (2007). Bir Dijital Ortam ve Sanat Formu Olarak Sanal Gerçeklik. Sanat Dergisi, (12), 93-96
  • Oliveira, N., Oxley, N., Petry, M. (2005). Yeni Milenyumda Enstalasyon Sanatı : Duyular İmparatorluğu. İstanbul: Akbank Kültür Sanat Yayınları.
  • Özayten, N. (2008). Yerleştirme. Eczacıbaşı sanat ansiklopedisi içinde (3,1634-1635). İstanbul: YEM yayın.
  • Postell, J. (2007). Furniture Design. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons
  • Seylan, A., Güney, E. (2016). Tekno-Kültür Bağlaminda Yeni Medya Teknolojilerinin Çoklu-Disipliner Sanatsal Üretimlere Tesirleri. Uluslararası Disiplinlerarası ve Kültürlerarası Sanat Dergisi, 1(1), 94-104.
  • Sezen, D. (2013). Bir Sanatsal İfade Aracı Olarak Dijital Oyunlar. Istanbul Üniversitesi Iletisim Fakültesi Hakemli Dergisi, (45), 129-147.
  • Shiner, L. (2004). Sanatın İcadı: Bir Kültür Tarihi. (Çev: İ. Türkmen). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Small World - Square chair installation art. (2018). Erişim Adresi: https://www.red-dot.org/project/small-world-square-chair-installation-art-26144/