Asklepios rahibi P. Claudius Calpurnianus’un onurlandırma yazıtını taşıyan bir heykel kaidesi

Nikaia’da Doç. Dr. Aygün Ekin Meriç başkanlığında yürütülen Tiyatro kazılarında, kuzeybatı bölümde Asklepios rahibi Publius Claudius Calpurnianus’a ait yuvarlak kaide üzerinde bir onur yazıtı bulunmuştur. Onurlandırılan kişi İmparator Hadrianus’un rahibinin oğlu olup kentin tanınmış ailelerinden birine mensuptur. Hadrianus’un İ. S. 120 yılındaki depremden sonra yaptığı lütufkar yardımlar iyi bilinmektedir. Hadrianus rahibinin oğlu olan birisinin aynı zamanda Asklepios kültü rahibi olarak görev yapması pek yakışık almayabilirdi. Aile fertlerinden birinin bu heykel kaidesini diktirdiği düşünülebilir. Nikaia’da Asklepios rahibi olarak şimdiye kadar hiçbir buluntu ele geçmemiştir. Kült Nikaia için olduğu kadar bölge için de önemlidir. Asklepios bu yüzden “kurtarıcı” bir tanrı olarak, özellikle deprem gibi bir felaket sırasında önemli bir rol oynamıştır. Baba ile oğlun yakın ilişkisi gibi Hadrianus ile Asklepios rahibi zihnimizde İ. S. 120 yılındaki depreme odaklanmamızı sağlıyordu.

A statue base with honorary inscription for P. Claudius Calpurnianus, the priest of Asclepius

In the northwest corner of the theatre-excavations under the leadership of Dr. Aygün Ekin Meriç in Nikaia a honorific round basis (originally with statue) for the Asclepius priest Publius Claudius Calpurnianus was detected. The person honoured was son of the priest of the ruler Hadrian and member of an influential family of the city. The role of Hadrian as a benefactor in re­building the city after the earthquake of 120 AD is well known. His priest may be crucial that his son was invested a priest of the Asclepius cult. A family member may also have erected the basis. A priest of Asclepios is not attested yet, in the city. The cult is important for the city and the re­gion, though Asclepios, therefore, „a Saviour” god, probably played a significant role during a catastrophe like an earthquake. The close connection of father and son as well as of Hadrian and Asclepius priest focuses our minds on the earthquake of 120 AD.

___

  • S. Aybek – B. Dreyer, Der Archäologische Survey von Apollonia am Rhyndakos beim Uluabat–See und in der Umgebung Mysiens, in der Nordwest–Türkei 2006–2010, Orient und Okzident 2, Berlin 2016.
  • S. Aybek – B. Dreyer – C. Sponsel, Der Kultplatz des Zeus Krezimos in Metropolis in Ionien, Gephyra 15, 2018, 71-94.
  • H. Boyana, Nikaia Kenti ve Asklepios Kültü, in: Uluslararası Çoban Mustafa Paşa ve Kocaeli Tarihi-Kültürü Sempozyumu Bildirileri 4, Kocaeli Büyükşehir Belediyesi, 2018, 117-129.
  • T. Corsten, Names in -ιανος in Asia Minor. A preliminary study, in: E. Matthews – R. W. V. Catling – F. Marchand – M. Sasanow (edd.), Onomatologos. Studies in Greek personal names presented to Elaine Matthews, Oxford 2010, 456-463.
  • B. Dreyer – H. Engelmann, Neue Dokumente zum Kult des Ares in Metropolis, ZPE 168, 2009, 161-176.
  • S. Eyice, İznik (Nicaea) Tarihçesi ve Eski Eserleri, İstanbul 1991.
  • H. ‐F. Fernoux, Notables et élites des cités de Bithynie aux époques hellénistique et romaine, (IIIe s. av.‐IIIe s. ap.J.‐C.). Essai d'histoire sociale, Lyon 2004.
  • O. Gülbay, Anadolu’da Hadrianus Dönemi İmar Faaliyetleri, İstanbul 2015.
  • Th. Corsten – R. W. V. Catling – M. Ricl, A Lexicon of Greek Personal Names V A. Coastal Asia Minor: Pontos to Ionia, Oxford 2010.
  • S. R. F. Price, Rituals and Power. The Roman Imperial Cult in Asia Minor, Cambridge 1984.
  • F. Steger, Asklepios. Medizin und Kult, Stuttgart 2016.
  • S. Şahin, Bithynische Studien [Inschriften griechischer Städte in Kleinasien 7], Bonn 1978.
  • S. Şahin, Katalog der Antiken Inschriften des Museums von Iznik (Nikaia) / İznik Müzesi Antik Yazıtlar Kataloğu [Inschriften griechischer Städte in Kleinasien 10/1], Bonn 1981.
  • S. Şahin, İznik (Nicaea) in Hellenistic and Roman Periods, in: I. Akbaygil – H. İnalcık – O. Aslanapa (edd.), İznik throughout History, İstanbul 2003, 3-23.
  • E. Thraemer, Asklepios 2, in: RE II/2, 1896, 1642-1697.