Meena Alexander'ın Fault Lines'ı ile Bharati Mukherjee'nin Desirable Daughters'ında kadına dair kültürel kodlar

Meena Alexander ve Bharati Mukherjee Hint kökenli Amerikalı feministyazarlardır. Bu çalışma Meena Alexander‟ın Fault Lines ve Bharati Mukherjee‟ninDesirable Daughters adlı romanları üzerinde odaklanmış bir çalışmadır. Her ikiyazarın hayatlarında paralellikler göze çarpmaktadır. Her iki yazar da aynı kültürdedoğmuş ve birer batılıyla evlenmiştir. İkisi de evliliklerinin ardından batıya göçetmişlerdir. Burada bu evliliklerin onlar için kendi kültürlerinden bir kaçış olduğufikri savunulmaktadır. Doğdukları kültür ile sonradan göç ettikleri kültür arasındakadına olan yaklaşım açısından çok büyük bir fark vardır. Söz konusu yazarlar içinyeni kültür bazı olumsuzlukları da beraberinde getirse bile, kadın hak veözgürlükleri açısında eski kültüre tercih edilmektedir. Bu çalışma da söz konusuyazarların batıya göç etmelerinin feminist anlayışı benimsemeleri üzerinde kietkisini ele almaktadır.

Cultural codes about women in Meena Alexander's Fault Lines and Bharati Mukherjee's Desirable Daughters

Meena Alexander and Bharati Mukherjee are India-origin feminist Americanwriters. This study focuses on Meena Alexander‟s Fault Lines and BharatiMukherjee‟s Desirable Daughters. There are certain parallels in the lives of thesetwo writers. They were born in the same culture, they got married to westerners,and they both migrated to the west after their marriages. This study suggests thattheir marriages were an escape from misoginistic traditions. There is a big gapbetween the two cultures in respect to the approach to women. For these writers,the new culture is preferable to the older one although there are some obstacles init; this study focuses on the effects of the western world on their feministtransformation.

___

  • Ahmad, N.( 2008). “Dowry Deaths (bride burning) in India and Abetment of Suicide: a Socio- Legal Appraisal” Journal of East Asia and International Law, Yijun Institute Press, Volume 1, Number 2.
  • Alexander, M. (1993). Fault Lines, The Feminist Press, New York.
  • Byers-Pevitts, B. (1997). “An Interview with Bharati Mukherjee,” in Speaking of the Short Story: Interviews with Contemporary Writers, University Press of Mississippi, s. 189-98.
  • Carchidi, V. (1995). “Orbiting”: Bharati Mukherjee‟s Kaleidoscope Vision. Article, The Society for the Study of the Multi-Ethnics Literature of the United States.
  • Dave, S. (1993). “The Doors to Home and History: Post-Colonial Identities in Meena Alexander and Bharati Mukherjee”, in Amerasia Journal, Vol. 19, No. 3, s. 103–13.
  • Girgus, S. B. (1993) The New Ethnic Novel and the American Idea. College Lit. 68.
  • Kumar, N. (2001). The Fiction of Bharati Mukherjee: A Cultural Perspective New Delhi: Atlantic Publishers and Distributors, s. 62
  • Mukherjee, B. (2002). Desirable Daughters, Hyperion Press, New York.
  • Nair, R. (2007). “The Concept of Identity in Indian Immigrant Women in America”, Studies in Postcolonial Literature, Atlantic Publishers and Distributors, , s. 74–83.
  • Sant-W. A. ve Radell, K. M.(1992). “Refashioning the Self: Immigrant Women in Bharati Mukherjee's New World,” Studies in Short Fiction, Vol. 29, No. 1, Winter, s. 11–17.
  • Teays, Wanda. (1991). The Burning Bride: The Dowry Problem in India, Indiana Uni. Press.
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Sari, 2 Şubat 2010
Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi-Cover
  • ISSN: 1303-0094
  • Yayın Aralığı: Yılda 4 Sayı
  • Başlangıç: 1991
  • Yayıncı: Gaziantep Üniv. Sosyal Bilimler Enst.