Hari Kunzru’nun Gölgenin Gölgesi Adlı Eseri ve Taklitçi Oluşum Romanı

Tobias Boes’a göre, çok tartışılan Bildungsroman, “hem yazarların hem de eleştirmenlerin çevrelerindeki dünyayı anlayabileceği bir model olarak benzersiz bir başarı” olduğunu kanıtlamıştır (p. 242). Hümanist öznenin değişen algısında, Bildung (çağdaş oluşum, gelişme) kelimesinin çağdaş İngiliz kurgusu ile ikircikli bir ilişkisi vardır. Günümüz edebi anlatılarının temsil etme kapasaiteleri üzerinde duran Mark Stein, bu romanların “ikili bir işleve sahip olduğunu: kahramanının oluşumu, ayrıca İngiliz toplumunun (İngilizliğin) ve kültürel kurumların dönüşümüyle” ilgili olduğunu öne sürüyor (p. 22). Bu gözlemlerden yola çıkarak, bu çalışmada Hari Kunzru’nun Gölgenin Gölgesi adlı eserinin, istikrarlı ve toplumla bütünleştirici bir son noktaya ulaşması ve örnek vatandaş olması beklenen kahramanın klasik Bildungsroman'ı geleneksel özelliklerini bozması yoluyla onu hem taklit eden hem de  sorunsallaştıran bir roman olduğu savunulmaktadır. 2002’de The Betty Trask Ödülü'nü kazanan Hari Kunzru’nun ilk romanı Gölgenin Gölgesi, farklı coğrafyalarda geçen çok katmanlı bir anlatıdır. Murat Aydemir'in (2006) belirttiği gibi “anlatı, kültürlerarası ya da kültürlerarası kimliğin farklı kavramsallaştırmalarını tekrar tekrar denemektedir” (s. 205). Aynı zamanda, “imparatorluğun” sömürücü rejimi, kendisini yeni “dünya vatandaşı” bağlantısının ve ayrıştırmanın eşzamanlı mevcudiyetinde ortaya koymaktadır. Bu çalışmada performatifliğin roman boyunca nasıl yankılandığına odaklanılmakta, Bildungsroman’ı taklit ederek gerçekleştirme yolları ve yeni ait olma biçimleri sunduğu ortaya konmaktadır.

Hari Kunzru’s The Impressionist and the Mimic Bildungsroman

According to Tobias Boes the much-debated Bildungsroman has proven to be an “unparalleled success as a model by which writers and critics alike can understand the world around them” (p. 242). In the changing perception of the humanistic subject, the word Bildung (formation, development) has a precarious relationship with contemporary British fiction. Commenting on the representational possibilities of contemporary literary narratives, Mark Stein proposes that they “have a dual function: they are about the formation of the protagonist as well as the transformation of British society (Britishness) and cultural institutions” (p. 22). Drawing on these observations I argue in this study that Hari Kunzru’s The Impressionist is one such novel that mimics the classical Bildungsroman and problematizes it through its subversion of the traditional characteristics of the hero who is supposed to reach a stable and integrative end point in society and become the model citizen. Hari Kunzru’s The Betty Trask Award 2002 winning novel, The Impressionist is a multifaceted narrative that ranges across a multitude of geographical settings. Murat Aydemir (2006) contends, “The narrative tries out, tries on, different conceptualizations of inter- or cross-cultural identity” (p. 205). At the same time, the exploitative regime of “empire” manifests itself in the synchronized presence of connection and the segregation of the new “citizen of the world”. By focusing on how performativity resonates throughout the novel, I discuss the ways in which the novel mimics and performs the Bildungsroman, and offers new modes of belonging. 

___

  • Ahmed, S. (2007). A phenomenology of whiteness. Feminist Theory, 8 (2), 149–168.
  • Aldama F.L. (2005). Hari Kunzru in conversation. Wasafiri 20 (45), 11–14.
  • Aydemir, M. (2006). Impressions of character: Hari Kunzru’s the impressionist. In: Boer, I (Ed), Uncertain Territories: Boundaries in Cultural Analysis, 199–217 Amsterdam: Rodopi.
  • Bal, M. (2003). Meanwhile: literature in an expanded field. Thamyris/Intersecting 11: 183–97.
  • Bhabha. H. K. (1984). Of mimicry and man: the ambivalence of colonial discourse. October 28, 125–33.
  • Boes, T. (2006). Modernist studies and the Bildungsroman: a historical survey of critical trends”. Literature Compass 3(2), 230–243
  • Butler, J. (1990). Gender trouble: feminism and the subversion of identity. New York: Routledge.
  • Childs P. & Green, J. (2013). Aesthetics and ethics in twenty-first century British novels: Zadie Smith, Nadeem Aslam, Hari Kunzru and David Mitchell. UK: Bloomsbury Publishing.
  • Derrida, J. (1982). Signature event context, Margins of philosophy. (A. Bass, Trans.) Chicago: University of Chicago Press.
  • Dirlik, A. (2000). Formations of globality and radical politics. Postmodernity’s histories: the past as legacy and project. Oxford: Rowman and Littlefield Publishers Inc.
  • Garber, M. (1992). Vested interests cross-dressing and cultural Anxiety. New York: Routledge.
  • Gasiorek, A. (2012). A renewed sense of difficulty: E.M. Forster, Iris Murdoch and Zadie Smith on ethics and form (D. James Ed.), The legacies of modernism. (170-186). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Giddens, A. (1991). The consequences of modernity. Stanford, California: Stanford University Press.
  • Hunt, L. (2008). Measuring time, making history. S.L: Central European University Press.
  • Kaya, I. (2004). Modernity, openness, interpretation: a perspective on multiple modernities. Social Science Information 43(1), 35-57.
  • Kunzru, H. (2002). The impressionist. New York: Dutton.
  • Landry, D.E., & MacLean, G. (1996). The Spivak Reader. New York:Routledge.
  • Moretti, F. (2000). Conjectures on world literature, New Left Review 1, 54–66.
  • Nicol, B. (2004). Iris Murdoch: the retrospective fiction. New York: Palgrave Macmillan
  • Pieterse J. N., & SAGE. (2010). Development theory: Deconstructions/reconstructions. London: SAGE.
  • Radhakrishnan, R. (2013). Why compare?. R Felski and S.S. Friedman (Eds.), Comparison: theories, approaches uses. (15-34) Baltimore: The Johns Hopkins University Press.
  • Stein, M. (2004). Black British literature: novels of transformation. U.S.A.: Ohio State University Press.
  • Tüzün, H. Ö. (2016). Becoming Evelina: the quest for selfhood and identity in Francis Burney’s Evelina. (G. Bakay and M. Mudure (Eds.), Trading women, traded women: a historical scrutiny of gendered trading. (341-353). Frankfurt Am Main: Peter Lang.