Analysis of Space in Architecture: A Perspective on Subject-Meaning Relationship

Analysis of Space in Architecture: A Perspective on Subject-Meaning Relationship

For the subject experiencing architectural space through their body, the encounter with meaning is the initial interaction with reality. This article analyzes the subject's journey in the intersection of space, which becomes a part of meaning construction by experiencing architectural space through the body, on a theoretical level.The tangible indicators of architectural objects encountered during the subject's architectural space experience have been interpreted through a method of analysis. The subject bases its strings on the body-space-experience axis, with the binding force that holds these strings together being the axis of meaning. The subject's axis of meaning is ontological and theologically based, experienced as an act of worship within the space. The subject's ontological stance in the world and its encounters during the process of being present in architectural space are analogous to a ceremonial partnership. The subject's worship experience is a meeting of architectural space that acts as an intermediary between the physical and metaphysical. The subject establishes its binding to the axis of meaning through an Islamic theology-based act of worship that enables a physical bodily experience within the space.The aim of this study is to analyze the bodily encounters during the act of worship that the subject constructs through meaning and to theoretically present the witnessed journey. The theoretical analysis of encounters in architectural space is evaluated under three fundamental conceptual headings: meaning-making, perception, and interpretation. Each fundamental conceptual analysis is created by clarifying the boundary and framework parallel to the subject's encounters with space.

___

  • [1] Merleau-Ponty, M. (2017). Algının Fenomenolojisi. (Çev.: Emine Sarıkartal, Eylem Hacımuratoğlu). İthaki Yayınları.
  • [2] Cevizci, A. (1999). Felsefe Sözlüğü. Paradigma Yayınları. s.328
  • [3] Heidegger, M. (2013). Hümanizm Üzerine, (Çev.: Yusuf Örnek). Felsefe Kurumu Yayınları. s.42
  • [4] Heidegger, M. (2008). Varlık ve Zaman. (Çev.: Kaan H. Ökten). Agora Kitaplığı. s.152
  • [5] Goodman, N. (1985). How Buildings Mean. Critical Inquiry. Vol.11. No.4. The University of Chicago Press. p.642-654
  • [6] Capdevila-Werning, R. (2014). Goodman for Architects, Thinkers for Architects 10. Routledge. p.3
  • [7] Aydınlı, S. (2000). Epistemolojik Açıdan Mekan Yorumu, Mimarlık ve Felsefe, (Yay. haz.: A. Şentürer, Ş. Ural, ve A. Atasoy). YEM Yayın. s.41-42-50
  • [8] Rifat, M. (2011). Homo Semioticus ve Genel Göstergebilim Sorunları. Yapı Kredi Yayınları. s.17-31
  • [9] Schopenhauer, A. (2009). İsteme ve Tasarım Olarak Dünya. (Çev.: Levent Özşar). Biblos Yayınevi, s.10-17
  • [10] Gürsoy, K. (2007). Maurice Merleau-Ponty’de Algı Problemine Giriş. Lotus Yayın. s.38-39
  • [11] Merleau-Ponty, M. (2002). Phenomenology of Perception. (Trans.: Colin Smith). Routledge London. p.79
  • [12] Nietzsche, F. (2010). Güç İstenci- 485/ Bahar-Güz 1887. (Çev.: Nilüfer Epçeli). Say Yayınları. s.367-368
  • [13] Descartes, R. (1942). İlk Felsefe Üzerine Metafizik Düşünceler. (Çev.: Mehmet Karacan). Fransız Klasikleri 11. Maarif Matbaası. s.112
  • [14] Hegel, G.W. F. (1986). Tinin Görününgübilimi. (Çev.: Aziz Yardımlı). İdea Yayınları. s.462
  • [15] Kant, I., Schopenhauer, A. & Heidegger, M. (2009). Düşüncenin Çağrısı. (Çev.: Ahmet Aydoğan). Say Yayıncılık. s. 69-71
  • [16] Heidegger, M. (2001). Nietzsche’nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı. (Çev.: Levent Özşar). Asa Kitabevi. s.78-79
  • [17] Forty, A. (2000). Words and Buildings - A Vocabulary of Modern Architecture. London: Thames& Hudsons. p.256-266
  • [18] Smith, A., D. (2013). Algının Teni: Merlau-ponty ve Husserl. (Çev.: Sercan Öztekin). 17(51). Fesatoder Yayınları. s.44-45
  • [19] Eliade, M. (1991). Kutsal ve Dindışı. (Çev.: Mehmet Ali Kılıçbay). Gece Yayınları. s.5
  • [20] Goodman, N. (1988). Ways of Worldmaking. Fifth Publishing. Hackett Publishing Company. p.6
  • [21] Bachelard, G. (2012). Düşlemenin Poetikası. (Çev.: Alp Tümertekin). İthaki Yayın. s.15
  • [22] Fisher, G. (2015). Mimarlık ve Dil. (Çev.: Fatma Erkman Akerson). Daimon Yayınları. s.52-53
  • [23] Bilen, O. (2016). Çağdaş Yorumbilim Kuramları. Doğu Batı Yayınları. s.66-67
  • [24] Boudon, P. (2015). Mimari Mekân Üzerine. (Çev.: Alp Tümertekin). Janus Yayın. s.10-11
  • [25] Bakhtin, M. (2000). Karnavaldan Romana. (Çev.: Cem Soydemir). Ayrıntı Yayın. s.20
  • [26] Aktulum, K. (2000). Metinlerarası İlişkiler. Öteki Yayınevi. p.20
  • [27] Grabar,O. (2018). İslâm Sanatının Oluşumu. (Çev.: Nuran Yavuz). Alfa Yayıncılık. s.143-249
  • [28] Fazlıoğlu, İ. (2015). Kendini Bulmak. Papersense Yayınları. s.46