Sanat, kent ve mimarlık eleştirisi için ortak bir tema: Kent kolajları

Geleneksel olarak kağıt, makas yapıştırıcı kullanarak, günümüzde ise bilgisayar simülasyonu ile de hazırlanabilen kolajlar çağdaş sanat ve mimarlık tartışmaları için yeni bir ortam oluşturmaktadır. Kolajlar, mimarlık ortamına diğer sanatlarda olduğu gibi bir araç olarak değil de, modern mimarlığın estetik kurgularını eleştirmek ve parçalamak amacıyla katılmışlardır. Archigram grubu 1960’larda kolajı mimari ve kentsel estetik repertuarına katmıştır. Colin Rowe ve Fred Koetter'ın 1975’de kent kuramlarını çok etkili simgesel referanslar durumu yaratan süreksiz fragmanların toplamı olarak ortaya koydukları Kolaj Kent çalışması post modern kentsel estetik anlayışının önemli bir köşe taşıdır. Calvino’nun Görünmez Kentler çalışmasında ise kentsel ilişkiler yeniden kurgulanıp dönüştürülürken yaşam kolajlar olarak algılanmaktadır. Nils Ole Lund Kent Kolajları çalışmalarında bu tekniği sanat, kent ve mimarlık eleştirisi için ortak bir tema olarak kullanmaktadır

A common theme for art, city and architecture criticism: Urban collages

Collages, traditionally made by using paper and scissors, today also with computer simulations, entered to the architectural discourse not as a device as in the other arts, but to critique and dismantle the aesthetic structures of modern architecture. Archigram has utilized collage in the repertoire of architectural and urban esthetics in 1960’s. In 1975 Colin Rowe and Fred Koetter set out their theory of Collage City, in their book with the same title where they envisaged the city as an aggregate of discontinuous fragments, creating a highly impacted condition of symbolic references all constructed from disparate elements, artifacts and allusions. In Calvino’s Invisible Cities, while the urban relations are transformed and renewed, life is perceived as collages. Nils Ole Lund however, in his urban collages refers to the technique of collage as a common theme for art, city and architecture criticism.

___

  • 1. Berman, M., Katı Olan Her Şey Buharlaşıyor, (çevirenler: Ümit Altuğ-Bülent Peker) İletişim Yayınları, İstanbul, s:24, 1999.
  • 2. Fischer, E., Sanatın Gerekliliği, (çeviren:Prof. Dr. Cevat Çapan) V Yayınları, Ankara, s:88-89, 1993.
  • 3. Berman, M., Katı Olan Her Şey Buharlaşıyor, (çevirenler: Ümit Altuğ-Bülent Peker) İletişim Yayınları, İstanbul, s:41, 1999.
  • 4. Zweig, S., Yarının Tarihi, (çeviren: Ahmet Cemal) Can Yayınları, İstanbul, s:20, 1991.
  • 5. Archigram, A Guide to Archigram 1961-74, Academy Editions, Great Britain, 1994.
  • 6. Ivor de Wolfe,(Ed.), "Civilia: the End of Suburban Man" Architectural Review, n:149, s: 326 – 409, 1981.
  • 7. Fischer, E., Sanatın Gerekliliği, (çeviren:Prof. Dr. Cevat Çapan) V Yayınları, Ankara, s:7, 1993.
  • 8. Fischer, E., Sanatın Gerekliliği, (çeviren:Prof. Dr. Cevat Çapan) V Yayınları, Ankara, s:7, 1993.
  • 9. Calvino, I., Görünmez Kentler (çeviren Işıl Saatçıoğlu), Remzi Kitabevi, İstanbul, s:67, 1990.
  • 10. Calvino, I., Görünmez Kentler, (çeviren Işıl Saatçıoğlu) Remzi Kitabevi, İstanbul, s:171, 1990.
  • 11. Özgen, K., “Kent: Avrupa’da Sanat ve Mimari 1870-1993 Sergisi Üzerine”, Arredamento Mimarlık, s:100-107, Nisan 1994/53.
  • 12. Lynton, N., Modern Sanatın Öyküsü, (çevirenler: Prof. Dr. Cevat Çapan - Prof. Dr. Sadi Öziş), Remzi Kitabevi, İstanbul, s:68, 1991.
  • 13. Özgen, K., “Kent: Avrupa’da Sanat ve Mimari”, Arredamento, s:103, 1994.
  • 14. Lynton, N., Modern Sanatın Öyküsü, (çevirenler: Prof. Dr. Cevat Çapan - Prof. Dr. Sadi Öziş), Remzi Kitabevi, İstanbul, s:367, 1991.
  • 15. Lynton, N., Modern Sanatın Öyküsü, (çevirenler: Prof. Dr. Cevat Çapan - Prof. Dr. Sadi Öziş), Remzi Kitabevi, İstanbul, s:64, 1991.
  • 16. Ögel, S., Çevresel Sanat, İTÜ Mühendislik- Mimarlık Fakültesi Yayınları, İstanbul, s:33, 1997.
  • 17. Berman, M., Katı Olan Her Şey Buharlaşıyor, (çevirenler: Ümit Altuğ-Bülent Peker) İletişim Yayınları, İstanbul, s:27, 1999.
  • 18. Rowe, C., Koetter, F., “Collage City”, Architectural Review, n:157 s:65 – 91, 1975.
  • 19. Walters, D., “The Architect As Superhero” Architronic, The Electronic Journal of Architecture,V.3, n:2. september, 1994, http://architronic.saed.kent.edu/
  • 20. Rowe, C., Koetter, F., Collage City, The MIT Pres, Cambridge, s:122, 1983.
  • 21. Rowe, C., Koetter, F., Collage City, The MIT Pres, Cambridge, s:149, 1983.
  • 22. Walters, D., “The Architect As Superhero” Architronic, The Electronic Journal of Architecture,V.3, n:2. september, 1994, http://architronic.saed.kent.edu/
  • 23. Özgen, K., “Kent: Avrupa’da Sanat ve Mimari 1870-1993 Sergisi Üzerine”, Arredamento Mimarlık, s:100-107, Nisan 1994/53.
  • 24. Zweig, S., Yarının Tarihi, (çeviren: Ahmet Cemal) Can Yayınları, İstanbul, s:14, 1991.
  • 25. Calvino, I., Görünmez Kentler, (çeviren Işıl Saatçıoğlu) Remzi Kitabevi, İstanbul, s:81-82, 1990.
  • 26. Thomsen, C.W., “Nils Ole Lund: The World as Collage” Nils Ole Lund Collage Architecture, Ernst&Sohn, Berlin, s:6-17, 1990.
  • 27. Thomsen, C.W., “Nils Ole Lund: The World as Collage” Nils Ole Lund Collage Architecture, Ernst&Sohn, Berlin, s:6-17, 1990.
  • 28. Thomsen, C.W., “Nils Ole Lund: The World as Collage” Nils Ole Lund Collage Architecture, Ernst&Sohn, Berlin, s:6-17, 1990.
Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi-Cover
  • ISSN: 1300-1884
  • Yayın Aralığı: Yılda 4 Sayı
  • Başlangıç: 1986
  • Yayıncı: Oğuzhan YILMAZ