ATTİLÂ İLHAN’IN “TUTUKLUNUN GÜNLÜĞÜ” ADLI ŞİİR KİTABINDA 12 MART DÖNEMİ’NİN İZLERİ

Sosyal hayatta meydana gelen gelişmelere duyarsız kalmayan şairler ve yazarlar yaşadıkları dönemi eserlerine taşırken tarihçinin gerçekleştiremeyeceği özel bir bilgi verisini okura sağlamaktadırlar. Bu sebeple edebî eser içindeki sosyolojik unsurların incelenmesi döneme ait sosyal yaşantının ayrıntılarına, psikolojik manzarasına ulaşmak anlamına gelecektir. Bu çalışmada Attilâ İlhan’ın 1970’lerin Türkiye’sine ait önemli verileri içeren Tutuklunun Günlüğü isimli eseri sosyolojik tahlil yönteminin imkânlarıyla ele alınmıştır. İlhan’ın en önemli eserlerinden biri olan Tutuklunun Günlüğü, onun sanat anlayışını yansıtması bakımından da önemli veriler içerir.

___

  • ACAR, Ayla (2012), “12 Mart (1971) Döneminde Muhalif Bir Dergi: Ortam”, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, İstanbul, S. 42, s. 1-18.
  • ALVER, Köksal (2004), Edebiyat Sosyolojisi İncelemeleri, Ankara: Hece Yayınları.
  • BABACAN, Mahmut (2010), “Dönemler, Yönelimler ve Eleştiriler Çerçevesinde Attilâ İlhan Şiiri”,
  • Attilâ İlhan, Ankara: T. C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, s. 211-232.
  • BERİŞ, Hamit Emrah (2006), “Ordu ve Siyaset”, Siyaset, (ed. Mümtaz’er Türköne) Ankara: Lotus Yayınevi, s. 413-451.
  • ÇELİK, Yakup (2007), Şubat Yolcusu-Attilâ İlhan’ın Şiiri, Ankara: Akçağ Yayınları.
  • İLHAN, Attilâ (1996), Tutuklunun Günlüğü, Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • İLHAN, Attilâ (2000), Gerçekçilik Savaşı, Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • İLHAN, Attilâ (2004), İkinci Yeni Savaşı, İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • KARATAŞ, Turan (2010), “Gerçekçilik Savaşı ya da Attilâ İlhan’ın Eleştirmenliği”, Attilâ İlhan, Ankara: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, s. 457-469.
  • MORAN, Berna (2008), Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, Ankara: İletişim Yayınları.
  • OKTAY, Ahmet (2004), Gizli Çekmece, İstanbul: Doğan Kitap.
  • PLEHANOV, G. V. (1987), Sanat ve Toplumsal Hayat, İstanbul: Sosyal Yayınlar