“KÜRESELLEŞME” VE GÖRÜNÜMLERİ ÜZERİNE

Etkilerini uzun süredir yaşadığımız ve öyle görünüyor ki daha uzun süre de yaşamaya devam edeceğimiz bir olgu olarak küreselleşme, genellikle siyasi, sosyal ve ekonomik alanlarda liberal ilkelerin dünya ölçeğinde yaygınlaşması ve geçerlilik kazanması süreci olarak anlaşılmaktadır. Liberal ilkelere inanmayanlar küreselleşme sürecini eleştirmekte ve buna karşı çıkmaktayken, bu alanlarda liberal ilkelere göre düzenleme yapılmasından yana olanlar bunu övmekte ve desteklemektedir. Ancak küreselleşmenin yaşamımız üzerindeki etkilerine baktığımızda onu tümüyle eleştirmenin de övmenin de ussal ve nesnel bir tutum olduğunu iddia edemeyiz. Yapılması gereken, bu olguyu bütün yönleriyle ele almak, onun ne olduğunu, kazandırdıklarını, kaybettirdiklerini ve bundan sonra doğurabileceği sonuçları incelemek olmalıdır. Bu noktada felsefenin de üzerine düşen görevler vardır: Örneğin, gelişmeleri ayrımlar yaparak çözümlemek, gelişmelerle birlikte yeni karşılaştığımız durumlara ilişkin kavramsal hazırlıklar yapmak ve bu durumlar için bu kavramsal çerçeveler ışığında yeni etik ilkeler türetmek, yasalar hazırlamaya, kurumları biçimlemeye katkıda bulunmak gibi. Böylece küreselleşmeye felsefece bir yön gösterme anlamında katkıda bulunulmuş olur. Bu yazının amacı, küreselleşmenin ne olduğunu yaşamımızın değişik alanlarına getirdikleri ışığında incelemektir

On “Globalisatıon” and its Appearences

Globalisation, as a fact that we have been experiencing its influences for a long time and most probably will continue to experience these influences for a long while, is understood as a process that the liberal principles becomes prevalent in the political, social and economical areas on a worldwide scale. While the ones who don’t believe to liberal principles criticize and take a position against the globalisation, the other side that believes to them praises and supports this process. But if we deal more closely with the influences of globalisation on our lives, we can easily see that it is not a rational and objective attitude to criticize or praise this process in its entirety. Indeed we should consider this fact in all its bearings, i.e., analyse what it is, what brings to and takes from our daily lives, what effects it can bring out in the future, etc. In this context there are some tasks for philosophy: for example, to analyse the process to expose its inner structure, to prepare conceptual frames for the new situations, to derive new ethical principles for the new situations in the light of these conceptual frames, to make contributions to the processes like legislation and designation of new establishments. Thus philosophy could make contribution to the globalisation process to make it acquire a philosophical aspect.Aim of this paper is to expose the process of globalisation in the light of its influences on our lives

___

  • Arjun APPADURAI (ed.), Globalization, Duke University Press, Durham&London, 2001.
  • Jean BAUDRILLARD, Çılgınlığı Globalizm Üretiyor, (e-text: http://www.ntvmsnbc.com/news/130583.asp).
  • Zygmunt BAUMAN, Küreselleşme, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 1999.
  • Garrett Wallace BROWN, “Globalization is What We Make of İt: Contemporary Globalization Theory and the Future Construction of Global İnterconnection”, Political Studies Review, 2008, vol. 6, p. 42-53.
  • A. FREEMAN-B. KAGARLİTSKY, Küreselleşmenin Krizi, Yordam Kitap, İstanbul, 2007
  • Jonathan FRIEDMAN, Debating Cultural Hybridity, (Der. Pnina Werbner ve Tariq Modood), Zed Books, London, 1997.
  • Francis FUKUYAMA, The End of History and the Last Man, Free Press, New York, 1992
  • F. FUKUYAMA, Tarihin Sonu mu?, (Çev. Cemal Aydın), Vadi Yayınları, Ankara, 1999.
  • Anthony GIDDENS, Sağın ve Solun Ötesinde, Metis Yayınları, İstanbul, 2002.
  • S. HALL ve M. JACQUES, New Times: The Changing Face of Politics in the 1990s, Lawrence and Wishart, London, 1989.
  • Krishan KUMAR, Sanayi-sonrası Toplumdan Post-modern Topluma: Çağdaş Dünyanın Yeni Kuramları, (Çev. Mehmet Küçük), Dost Yayınevi, Ankara, 1999.
  • Thomas OLESEN, “The Uses and Misuses of Globalization in the Study of Social Movements”, Social Movement Studies, vol.4/1, 2005, s.49-63.
  • Susan STRANGE, “The Limits of Politics”, Government and Opposition, 30 (3), 1995, s.291-311.
  • Kuo-yang TANG, “From Philosophy of History to Politcal Philosophy: An İdeological İnvestigation of Globalization”, International Review of Sociology, vol. 18/2, 2008, s. 197-209.
  • İmmanuel WALLERSTEİN, “Culture as the İdeological Battleground of the Modern World-system. In: The Essential Wallerstein”. The New Press, New York, 2000, s.264-289.
  • Max WEBER, The Protestant Ethic and the Spirit of Capitalism, (Çev. Talcott Parsons), George Allen and Unwin, London, 1976.