HÜMANİZMİN SINIRINDA: PICO’NUN “YERSİZ” İNSANINA HEIDEGGER’İN DASEIN’I “YURT” OLABİLİR Mİ?

Bu makale, Giovanni Pico della Mirandola’nın düşüncelerinin Varoluşçulukla ve dolayısıyla modern dönemin düşünme biçimiyle olan derin bağlarını göstermeyi hedeflemektedir. Bunun için Sartre ve Heidegger bağlamında, Hümanizm içindeki tartışmalar ele alınmakta ve söz konusu görüşlerin Pico felsefesiyle kıyası yapılmaktadır. Bu kıyas gerek Pico için gerekse Sartre ve Heidegger için önemli pozisyonlara sahip olan Hümanizm, insan onuru (dignitas) ve doğadaki yersizlik (ya da yurtsuzluk) gibi kavramlar üzerinden yapılmaktadır. Böylesi bir bakış üç önemli yolu açması bakımından önemlidir. Birincisi, Pico’nun çağlar öncesinde inşa etmiş olduğu insan (ve onunla ilgili olarak varlık ve yaşam) hakkındaki görüşlerini bir çerçeve içinde sunmak. İkincisi, Sartre’ın ve Heidegger’in Hümanizm üzerine olan düşüncelerini Pico aracılığıyla yeniden bir okumanın olanağını göstermek. Üçüncüsü ise dignitas kavramını Pico Felsefesi bağlamında yeniden gündeme getirmek. Söz konusu meselelerin incelenmesi Pico’nun “yersiz” insanına Heidegger’in Dasein’ıyla bir “yurt” bulunması olanağını göz önüne aldığı için önemlidir.

ON THE EDGE OF HUMANISM: CAN HEIDEGGER’S DASEIN BE “HOME” FOR PICO’S “PLACELESS” HUMAN?

This article aims to show the traditional and essential relationship between philosophy of Pico and some ideas of Sartre and Heidegger which they have constituted with an existentialist perspective. For this, firstly, it analyses the discussions in Humanism about Existentialism which Sartre and Heidegger have argued. Secondly, it shows how to make a comparison between Pico and Heidegger through Sartre’s ideas about Existentialism and Humanism. This comparison is made by considering three important concepts: Humanism, dignity and homelessness in the Nature. This helps us to create a new reading on the relation between Heidegger and Sartre, subsequently Humanism and Existentialism by calling Pico into the discussion. Thus, the purpose of this article is to trace potential answers for this question: Can Heidegger’s Dasein be “home” for the Pico’s “placeless” human?

___

  • Agamben, Giorgio., (2012), Açıklık insan ve hayvan, çev. Meryem Mine Çilingiroğlu, YKY, İstanbul.
  • Black, Crofton, (2006), Pico’s Heptaplus and Biblical Hermenutics, Koninklijke Brill NV, Boston.
  • Burckhardt, Jacob, (1957), Italya’da Rönesans Kültürü 1, çev. Bekir Sıtkı Baykal, Maarif Basımevi, İstanbul.
  • Cassirer, Ernst, (2000), the Individual and the Cosmos in Renaissance Philosophy, çev. M. Domandi, Dover Publications, Inc, New York.
  • Cassirer, Ernst, (2000), the Individiual and the Cosmos in Renaissance Philosophy, çev. Mario Domandi, Dover Publications, INC, New York.
  • Copenhaver, Brain, P., (2019), Magic and Dignity of Man: Pico della Mirandola and His Oration in Modern Memory, Harvard University Press, United States.
  • Dougherty, Michael, V., (2008), Pico della Mirandola: New Essays, Cambridge University Press, New York.
  • Edelheit, Amos, (2007), the ‘Scholastic’ Theology of Giovanni Pico della Mirandola: Between Biblical Faith and Academic Skepticism
  • Flynn, Thomas, (2006), Existentialism – A Very Short Introduction, Oxford University Press, New York.
  • Garin, E., (1937), Giovanni Pico della Mirandola vita e dottrina, F. Le Monnier, Firenze.
  • Gelder, H. A. Enno Van, (1961), the Two Reformations in the 16th Century- a Study of the Religious Aspects and Consequences of Renaissance and Humanism, Martinus Nijhoff, The Hague, Netherlands.
  • Goulimari, Pelagia, (2015), Literary Criticism and Theory -From Plato to Postcolonialism, Routledge-Taylor & Francis Group, London.
  • Heidegger, Martin, (2013), Hümanizm Üzerine, çev. Yusuf Örnek, Türkiye Felsefe Kurumu, Ankara.
  • Heidegger, Martin, (2008), Varlık ve Zaman, çev. Kaan H. Ökten, Agora Kitaplığı, İstanbul.
  • King, Margaret, L., (2014), Renaissance Humanism an Anthology of Sources, Hackett Publishing Company, Inc, Cambridge.
  • Morgan, Anthony, (2017), the Kantian Catastrophe? Conversiations on Finitude and the Limits of Philosophy, Bigg Books, Newcastle-upon-Tyne.
  • Sartre, Jean P., (2007), Existentialism Is a Humanism, çev. Carol Macomber, Yale University Press, London.
  • Semprini, Giovanni, (1918) Giovanni Pico Della Mirandola, La Fenice Degli Ingegni, La Casa Editrica “Atanor”, Todi.
  • Still, Carl, N., (2008), Pico’s Quest for All Knowlegde, Pico della Mirandola: New Essays, ed. M. V. Dougherty, Cambridge University Press, New York.
  • Venter, J J., (2000), “Human Dignity” as “Rationality” – the Development of a Conception, the Origins of Life the Origins of the Existential Sharing-in-Life, Analecte Husserliana the Yearbook of Phnemological Research Vol. LXVII, ed. Anna-Teresa Tymieniecka, the World Institute Phenomenology Institute, Springer-Science+Business Media, B.V. syf. 111-143.