GÖRELİ MEKÂNLARDA AHLÂKİ KAYITSIZLIK

Modernizmin sonunu ilan ederek felsefenin hemen her alanında teorik krizleri yönetme misyonu üstlendiğini iddia eden postmodernizm, etik sorunları alışkın olmadığımız bağlamlarda tartışmaya açar. Bu bağlamlardan biri de toplumsal mekân düzenlemeleri ile etik sorumluluk arasındaki ilişkidir. Levinas’tan haraketle ahlakı, ötekine karşı sorumluluk ilişkisi olarak gören postmodern etiğin önemli temsilcisi Bauman, toplumsal mekân düzenlemelerinin çeşitli stratejik gerekçelerle ahlaki özne ile öteki arasına girdiğini düşünür. Bu hamleyle ahlaki öznenin ötekiyle karşılaşmasının önüne geçen toplumsal mekân mühedisliğini, ahlaki sorumluluğu yerinden ederek dahi ahlaki bir dünyanın imkanını ortadan kaldırır

Moral Indifference within Relative Places

Proclaiming the end of modernism and assuming the mission to manage the theoretical crises in almost every area of philosophy, postmodernism open to debate the ethical problems in contexts that we are not accustomed to. One of these contexts is the relations between the arrangements of social space and the ethical responsibility. Impressed by Levinas, Bauman, who is important representative of postmodern ethics, considers morality as a relation of responsibility toward the others. According to him, the arrangements of social space sets moral subject against the other, due to the various strategic reasons. With this step, the social space engineering comes to be a barrier against a better world, because it displace the moral responsibility.

___

  • Bauman, Zygmunt. Mortality, İmmortality and Other Life Strategies. California: Stanford University Pres, Stanford, 1992.
  • Bauman, Zygmunt. Postmodern Ethics. Oxford UK & Cambridge USA: Blackwell,1993.
  • Bauman, Zygmunt. Life in Fragments: Essays in Postmodern Morality. Oxford UK & Cambridge: Blackwell, 1995.
  • Bauman, Zygmunt. Yasa Koyucular ve Yorumcular: Modernite, Postmodernite ve Entelektüeller Üzerine. Çeviren Kemal Atakay, İstanbul: Metis Yayınları, 1996.
  • Bauman, Zygmunt. Modernite ve Holocaust. Çeviren Suha Sertabipoğlu. İstanbul: Sarmal Yayınevi, 1997.
  • Bauman, Zygmunt. Postmodrn Etik, çev. Alev Türker, İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 1998.
  • Bauman, Zygmunt. Sosyolojik Düşünmek, çev. Abdullah Yılmaz, İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 1998.
  • Bauman, Zygmunt. Küreselleşme, çev. Abdullah Yılmaz, İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 1999.
  • Bauman, Zygmunt. Çalışma, Tüketicilik ve Yeni Yoksullar. Çeviren Ümit Öktem, İstanbul: Sarmal Yayınevil, 1999.
  • Benjamin, Walter. Pasajlar, çev. Ahmet Cemal, İstanbul, YKY, 2004.
  • Buck-Morss, Susan. Görmenin Diyalektiği, çev. Ferit Burak Aydar, İstanbul, Metis Yayınları, 2010.
  • Harvey, David. Sosyal Adalet ve Şehir, çev. Mehmet Moralı, İstanbul, Metis Yayınları, 2006.
  • Harvey, David. Umut Mekânları, çev. Zeynep Gambetti, İstanbul, Metis Yayınları, 2008.
  • Husserl, Edmund. İdeas: General Introduction to Pure Phenomenology. Çeviren W.R. Boyce Gibson. New York: Collier Books, 1962.
  • Huizinga, Johan. Homo Ludens: Oyunun Toplumsal İşlevi Üzerine Bir Deneme, çev. M.A.Kılıçbay, İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 1995.
  • Levinas, Emannuel. The Levinas Reader, (ed. By Sean Hand), Cambridge USA: Blackwell Publisher, 1996.
  • Levinas, Emannuel. Otherwise Than Being or Beyond Esence. Çeviren Alphonso Lingis. Boston: Kluwer Academic Publisher, 1997.
  • Levinas, Emannuel. Totality and Infinity: An Essay on Extraority. Çeviren Alphonso Lingis. Pittisburg, Pennsylvania: Duguesne University Press, 1998.
  • Levinas, Emannuel. “Felsefe, Adalet ve Aşk”, (çev. Medar Atıcı), Felsefelogos, Sayı: 2, s. 1999.
  • Levinas, Emannuel. Sonsuza Tanıklık: Emmanuel Levinas’tan Seçme Yazılar, (çev. Medar Atıcı ve diğerleri), İstanbul, Metis Yayınları, 2003.
  • Sennett, Richard. Ten ve Taş, çev. Tuncay Birkan, İstanbul, Metis Yayınları, 2008.
  • Sennett, Richard. Gözün Vicadı, çev. Suha Sertabiboğlu ve Can Kurultay, İstanbul, Ayrıntı Yayınları, 1999.
  • Urry, John. Mekânları Tüketmek, Çev. Tahmi G. Öğdül, İstanbul, Ayrıntı Yayınları, 1999.