BİR AHLAK FELSEFESİ PROBLEMİ OLARAK ERDEM KAVRAMINA YÜKLENEN ANLAMIN İLKÇAĞ’DAN ORTAÇAĞ’A EVRİMİ

Ahlak, felsefenin temel konularından birisidir. Ahlak ile ilgilenen felsefe dalına ahlak felsefesi adı verilmektedir. Teorik etik (ahlak) veya yalın etik olarak bilinen ahlak felsefesi, eski Yunan ile başlar. Bu bilim dalının ilk temsilcileri Sophistler, Sokrat, Sokrat okulunun diğer temsilcileri, Eflatun, Aristoteles, Epikür, Stoacılardır. Bütün bu filozofların ve bilgilerin Ortaçağ sırasında derin bir karanlığa bürünmesinden sonra modern bilimin kurucuları tarafından yeniden keşfi ile çağdaş etik bilimi yeniden kurulabilmiştir. Ortaçağ boyunca kiliseye yenik düşen diğer bilimler gibi etik de dinin baskısı altında kalmıştır. Bu makalede, İlkçağ insan merkezli etik anlayışının Ortaçağ’da nasıl Tanrı merkezli bir hale geldiğini her iki dönemin önde gelen filozofları açısından erdem kavramının geçirdiği anlam evreleri çerçevesinde ele alınmaya çalışılacaktır

Evolution of the Notion of Virtue as an Ethical Concept from the Ancient Ages to the Medieval Ages

Morality is one of the basic subject of philosophy. The philosophical discipline that deals with morality is called ethics. The philosophy of morality that has been known as theoretical ethics or pure ethics begins with the Ancient Greek. The first representatives of this discipline are the Sophists, Socrates, the Socratics, Plato, Aristotelestle, Epicurus, and the Stoics. The modern science of ethics was founded by the representatives of modern science after all the above philosophers and their lore had been engulfed in a deep darkness in the Medieval Age. Ethics came under the control of religion like all other sciences that were suppressed by the Church. This article is intended to show how the Ancient anthropocentric conception of ethics evolved into a theocentric character in the Medieval Age in the frame of the semantic transformation of the notion of virtue with respect to the philosophers of both ages

___

  • MAHMUT, Abdulhalim - Ebu Bekir Zikri, El-Felsefeti’l-Yunaniyye, Mektebetü Dari’l-Urube, Kahire, 1958
  • AKARSU, Bedia, Mutluluk Ahlakı, İnkılap Kitabevi Yay., İstanbul, 1998
  • ALEXANDER, M.A., The Ethics of St. Paul, James Maclehose and Co. Ltd. London, 1910
  • AQUİNAS, Thomas, Nature and Grace: Selections from the Summa Theologica of Thomas Aquinas, Christian Classics Ethereal Library Philadelphia: The Westminster Press, 1954
  • ARİSTOTELES, Nikomakhos’a Etik, Çev, Saffet BABÜR, (Aristoteles İçinde) Derleyen: Kaan ÖKTEN, Say Yay., İstanbul, 2007
  • ARİSTOTELES, Nikomakhos’a Etik, Çev., Saffet Babür, Ankara: Ayraç Yayınevi, 1997
  • ARİSTOTELES, Eudemos’a Etik, Çev: S. Babür, Dost Yay., İstanbul, 1999
  • ARİSTOTELES, Ruh Üzerine,Çev: Z. Özcan, Alfa Yay., İstanbul, 2000
  • ASTER,Ernst Von, Felsefe Tarihi, Çev: Vural OKUR, İm Yay., İstanbul, 2000
  • AUGUSTINE, Saint, On Free Choice of the Will, Trans. Thomas Williams, Hackett Publishing Company, Indianapolis, 1994
  • AUGUSTINE, The City of God, İng. tr. M. Dods, Great Books of the Western World, ed. R.M. Hutchins, Chicago: Enc. Britannica, Inc., 1952
  • AYDIN, Fuat, Pavlus’un Ahlak Anlayışı, Sak. ÜİFD, S. 9, Sakarya, 2004
  • AYDIN, Ayhan, Felsefe, Pegem Akademi Yay., Ankara, 2003
  • BEKER, J. Christian, Paul The Apostle, Fortress Press, Philadelphia, 1984
  • CAPELLE, Wilhelm, Sokrates'ten Önce Felsefe / Fragmanlar – Doksograflar, Çev: Oğuz Özügül, Pencere Yayınları, İstanbul, 2006
  • ÇOTUKSÖKEN, Betül-Saffet BABÜR, Ortaçağda Felsefe, Kabalcı Yay., İstanbul, 1993, s. 14
  • EFLATUN, Devlet Adamı, Çev: Mehmet KARASAN, MEB Yay., İstanbul
  • EFLATUN, Sokrates’in Savunması, Çev: Numan ÖZCAN, Şule Yay., İstanbul, 1999 100
  • EFLATUN, Theaitetos, Çev: Macit GÖKBERK, MEB Yay., İstanbul, 1997
  • EFLATUN, Diyaloglar., C: 1., Remzi Kitabevi Yayınları., Birinci Basım, İstanbul 1986., İçindekiler: Sokrates’in Savunması, Gorgias (Söylev Üstüne), Menon (Erdem Üstüne), Kratylos (Dil Üstüne), Ion (Şiir Üstüne), Hipparkos (Kazanç Üstüne), Kleitophon (Sokrates’in Eleştirmesi)., C: 2., Remzi Kitabevi Yayınları., Birinci Basım, İstanbul 1986., İçindekiler: Kriton (Ödev Üstüne), Kharmides (Bilgelik Üstüne), Lakhes (Cesaret Üstüne), Lysis (Dostluk Üstüne), Protogoras (Bilgi Üstüne), Sofist (Varlık: Dil Üstüne)
  • EFLATUN, Lakhes, Çev. Nureddin Şazi Kösemihal, MEB, İstanbul, 1942
  • EFLATUN, Gorgias. Dünya Edebiyatı Tercümelerinden Yunan Klasikleri, MEB Yay., Ankara, 1946
  • EFLATUN, Menon, Dünya Edebiyatından Tercümeler. Yunan Klâsikleri, MEB Yay., Ankara, 1941
  • EFLATUN, Protogoras: Dünya Edebiyatı Tercümelerinden Yunan Klâsikleri, MEB Yay., Ankara, 1942
  • EPİKUROS, Herotodos’a Mektup, (Büyük Filozoflar Antolojisi), Çev. Mehmet Karasan, İstanbul, 1949
  • FARABİ, Fusulu’l-Münteze’a fi İlmi’l-Ahlak, Neş: Fevzi en-Neccar, Beyrut, 1986
  • FITZMYER, Joseph, Paul and His Theology, A Brief Sketch, Prentice Hall, Englewood Cliffs, New Jersey, 1967
  • FRANCIS E. Peters, Antik Yunan Felsefesi Terimleri Sözlüğü, Çev. Hakkı Hünler, İstanbul, 2004
  • GÖKBERK, Macit, Felsefe Tarihi, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1996
  • KÜÇÜK, Hasan, İslam ve Batı Felsefelerinde Sistematik Problemler, Dersaadet Yay., İstanbul, 1974, s. 477
  • HANÇERLİOĞLU, Orhan, Felsefe Ansiklopedisi (Filozoflar Bölümü)
  • MACİNTYRE, Alasdair, Erdem Peşinde, Çev., Muttalip Özcan, İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 2001
  • MACİNTYRE, Ethik’in Kısa Tarihi, Çev: Hakkı HÜNLER&Solmaz HÜNLER, Paradigma Yay., İstanbul, 2001 101
  • PORTER, Jean, Virtue Ethics, The Cambridge Companion to Christian Ethics, Ed. Robin Gill, Cambridge University Pres
  • ŞERİF, M. M., Yunan Düşüncesi, Çev: K. Turhan, (İslam Düşüncesi Tarihi içinde), Ed. M.M. ŞERİF, İnsan Yay., İstanbul, 1990
  • THILLY, Frank, Felsefe Tarihi, Çev: İ.Şener, Sistem Yay., İstanbul, 1994
  • ÜLKEN, H. Z. Bilgi ve Değer, Aytemiz Kitabevi, Ankara, 1986
  • WEBER, Alfred, Felsefe Tarihi, Çev. H.V. Eralp, Sosyal Yay., İstanbul, 1993
  • ZELLER E., Grek Felsefesi Tarihi, Çev.A. Aydoğan, Yay. İst. 2001.