ALTIN BİR ELMA? ÇAĞDAŞ ARAPÇA VE TÜRKÇE ARAŞTIRMALARDA LEO STRAUSS'UN ALGISI ÜZERİNE

Leo Strauss (1899-1973), 20. yüzyılın önemli siyaset felsefesi düşünürleri arasında yapılacak sıralamada en üstte yer alır. Strauss, ezoterik yazını yeniden keşfetmesinin yanı sıra, en ünlü önermelerinin birçoğunu Orta Çağ Müslüman filozoflarını okumasına borçlu olduğunu itiraf eder. Gerçekten de Strass'un felâsifede temellenişi o kadar derindir ki, takipçilerinin yanı sıra eleştirmenleri tarafından da "Farabici" olarak nitelendirilmiştir. Böyle olduğu halde, Müslüman bilim dünyası Strauss'un yazılarına dikkate değer ölçüde ilgi göstermemiştir. Belki daha da şaşırtıcı olan, Strauss'un yazıları üzerine yapılan neredeyse tüm Arapça veya Türkçe araştırmaların onun Batı felsefesi analizlerine odaklanması, düşüncesinde önemli etkisi olan Müslüman felâsife hakkındaki tartışmalarını görmezden gelmesidir. Bu makale, Strauss'un çalışmalarının Arapça ve Türkçe olmak kaydıyla güncel bilimsel araştırmalarda nasıl ele alındığını; onun düşüncesinin şimdiye kadar hangi yönleri ile dikkat çektiğini ve hangi önemli yönlerinin hâlâ araştırılmaya değer olduğunu incelemeyi amaçlamaktadır.

A Golden Apple? The Reception of Leo Strauss in Contemporary Arabic and Turkish Scholarship

Leo Strauss would rank high on any list of the most influential scholars of political philosophy in the 20th century. Moreover, he ascribed many of his most famous insights, including the rediscovery of esoteric writing, to his reading of medieval Muslim philosophers. Indeed, Strauss' grounding in the falasifa was so profound that he has been called a "Farabian" by followers and critics alike. And yet his writings have received remarkably little scholarly attention in the Muslim world. Even more surprisingly, almost all the Arabic and Turkish studies of his writings that do exist have focused on his analyses of Western philosophy, while ignoring his discussions of the Muslim falasifa who had such a great influence on him. This article will review the treatment of Strauss' work in Arabic and Turkish scholarly literature in order to assess which aspects of his thought have captured the most attention so far, and which important aspects remain to be investigated.

___

  • Aksoy, Mete Ulaş. "Leo Strauss'un Hiero Yorumunda Tiranlık Öğretisi ve Felsefe," FLSF (Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi), sy. 25 (Bahar 2018): 347-365.
  • Aksoy, Mete Ulaş. "Modernite ve Tiranlık: Leo Strauss'un Modernite Eleştirisinde Tiranlık," FLSF (Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi), sy. 26 (Güz 2018): 217-239.
  • Beşer, Ali Sertan. "Leo Strauss'un İslam Felsefesi Yorumu ve Etkileri," Doktora tezi, Istanbul Üniversitesi, 2015.
  • --------------- "Ana Hatlarıyla Leo Strauss Açısından Ezoterik Yazım Tarzı ve İslam Filozoflarıyla İlişkisi," Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 17, sy. 2 (Aralık 2015): 195-204.
  • --------------- "Leo Strauss'un Eflatun Felsefesi Bağlamında Farabi Yorumu ve Genel Açıdan Değerlendirilmesi," Kutadgubilig Felsefe ve Bilim Araştırmaları, sy. 34 (Haziran 2017): 859-884.
  • Brague, Rémi "Athens, Jerusalem, Mecca: Leo Strauss's 'Muslim' Understanding of Greek Philosophy," Poetics Today, c. 19, sy. 2 (Yaz 1998): 235-259.
  • Farabi. Tahsil al-Saʿada (Hyderabad: Matba`at Majlis Da'irat al-Ma`arif al-`Uthmaniyya, 1345 Hijri)
  • ---------------- Al-Siyasat al-Madaniyya (Hyderabad: Matba`at Majlis Dairat al-Ma`arif al- `Uthmaniyya, 1346 Hijri).
  • Galston, Miriam. "Realism and Idealism in Avicenna's Political Philosophy," The Review of Politics, c. 41, sy. 4 (Ekim 1979): 561-577.
  • Genç, Musa. "Strauss'un Şakirtleri: Yeni Muhafazakârlar," Anlayış, sy. 2 (Temmuz 2003) [http://www.anlayis.net/makaleGoster.aspx?dergiid=2&makaleid=2887].
  • Günsoy Kaya, Funda. Felsefe ile Teolojinin Kavşağında Schmitt ve Strauss'ta "Politik Olan" (Istanbul: Paradigma Yayınları, 2010).
  • İbn Meymûn. Delâlet'ü l-Hairîn, Hüseyin Atay (der.), Ankara: Ankara Üniversitesi Yayınları, 1974.
  • İbn Rushd. Averroes on Plato's Republic, çev. Ralph Lerner (Ithaca, NY: Cornell University Press, 1974).
  • --------------- Al-Kashf `an Manāhij al-Adilla fī `Aqā'id al-Milla, Mustafa Hanafi (der.), (Beirut: Markaz Dirasat al-Wahda al-`Arabiyya, 1998).
  • Lampert, Laurence. Leo Strauss and Nietzsche (Chicago: The University of Chicago Press, 1996).
  • Meier, Heinrich. "How Strauss Became Strauss," çev. Marcus Brainard, Svetozar Minkov (der.), Enlightening Revolutions: Essays in Honor of Ralph Lerner (Lanham: Lexington Books, 2006): 363-382.
  • Misbah, Salih. Mabahith fi al-Tanwir Mawjudan wa Manshudan (Dar al-Jadawil, 2011): 124-163.
  • Misbahi, Muhammad. Al-Wajh al-Akhar li-Hadathat Ibn Rushd (Beirut: Dar al-Tali`a, 1998).
  • ---------------- "Bayna Nihayatayn: Nihayat al-`Aql al-Rushdi wa Nihayat al-`Aql al-Hadathi," Al- Ufuq al-Kawni li-Fikr Ibn Rushd: A`mal al-Nadwa al-Dawliyya bi-Munasabat Murur Thamaniyat Qurun `ala Wafat Ibn Rushd, Marrakesh 12-15 Disimbir 1998 (Marrakesh: Al-Jam`iyya al-Falsafiyya al-Maghribiyya, 2001): 395-410.
  • ---------------- Ma` Ibn Rushd (Casablanca: Dar Tobiqal, 2007).
  • ---------------- Min Ajl Ḥadātha Muta`addidat al-Aṣwāṭ: Wirash li-Falsafāt al-Haqq wa-l- Thaqāfa wa-l-Siyāsa wa-l-Dīn (Beirut: Dār al-Ṭalīʻah lil-Ṭibāʻah wa-al-Nashr, 2010).
  • Mufti, Malik. "Ibn Rushd's Political Philosophy in Contemporary Arab Scholarship: A Transient Revival?" Journal of Islamic and Muslim Studies, c. 2, sy. 1 (Mayıs 2017): 17-35.
  • Ould Abah, Abdullah Al-Sayed. "Iḍṭirāb al-Mafāhīm fi-l-falsafa al-Ḥadītha: Jadal al-Ḥadātha ladā Leo Strauss Numūdhajan," Majallat al-Tasamuh (2009) [http://www.nachrat.com/ 2013/09/10/].
  • Rosen, Stanley. "The Golden Apple," Arion, c. 1, sy. 1 (Kış 1990): 187-207.
  • Sadiqi, `Abd al-Rahim. "Naqd al-Falsafa al-Siyāsiyya al-Ḥadītha: Numūdhaj Leo Strauss," Al- Noor, 1 Eylül 2010 [http://www.alnoor.se/article.asp?id=88897].
  • Strauss, Leo. "Farabi's Plato," Louis Ginzberg: Jubilee Volume (New York: The American Academy for Jewish Research, 1945): 357-393.
  • ---------------- "A Giving of Accounts," The College, c. 22, sy. 1 (Nisan 1970): 1-5.
  • ---------------- "How Farabi Read Plato's Laws," What is Political Philosophy? (Chicago: The University of Chicago Press, 1988): 134-154.
  • ---------------- "Some Remarks on the Political Science of Maimonides and Farabi," çev. Robert Bartlett, Interpretation, c. 18, sy. 1 (Güz 1990): 3-30.
  • ---------------- "Mawjat al-Hadatha al-Thalath," çev. Mashruhi al-Dhahabi, Fikr wa Naqd, sy. 2 (Ekim 1997).
  • ---------------- Politika Felsefesi Nedir?, çev. Solmaz Zelyüt Hünler (İstanbul: Paradigma Yayınları, 2000).
  • ---------------- Tarikh al-Falsafa al-Siyasiyya, çev. Mahmud Sayyid Ahmad (Kahire: Al-Markaz el- Qawmi li-l-Tarjama, 2005).
  • ---------------- Doğal Hak ve Tarih, çev. Murat Erşen ve Petek Onur (İstanbul: Say Yayın, 2011).
  • ---------------- Platon'nun Politik Felsefesi (Savunma, Kriton, Devlet), 3 cilt, çev. Özgüç Orhan (İstanbul: Pinhan Yayıncılık, 2018).
  • ---------------- Nietzsche: İyinin ve Kötünün Ötesinde, çev. Özgüç Orhan (İstanbul: Pinhan Yayıncılık, 2018).
  • Shu`aybi, `Imad Fawzi. "Leo Strauss wa-Ta'sis al-Falsafa al-Batiniyya," Majallat Jami`at Dimashq, c. 30, sy. 1-2 (2014): 481-505 [http://www.damascusuniversity.edu.sy/mag/ human/images/stories/1-2-2014/a/481-505.pdf].
  • `Uthman, Tariq. "Naz`a Salafiyya: Al-Ḥadātha min Manẓūr Leo Strauss," Dawriyyat Namā' li- `Ulūm al-Waḥy wa-l-Dirāsāt al-Insāniyya, sy. 1 (Güz 2016): 41-61 [https://www.academia.edu/30506575/].
  • Yücel, Umur Tugay. "Neo-Con'ların İlham Kaynağı Leo Strauss'un Felsefi Yaklaşımı," Sahipkıran, 2 Haziran 2017 [http://sahipkiran.org/2017/06/02/leo-strauss/].
  • Zuckert, Catherine H. Postmodern Platos: Nietzsche, Heidegger, Gadamer, Strauss, Derrida (Chicago: The University of Chicago Press, 1996).
  • Zuckert, Michael P. ve Catherine H. Zuckert. Leo Strauss and the Problem of Political Philosophy (Chicago: The University of Chicago Press, 2014).