Bilâd-ı Şam’ın Etnik Yapısı

Ortadoğu coğrafyasının Bilâd-ı Şam olarak adlandırılan kısmında yer alan ülkelerin Suriye, Ürdün, Lübnan, Filistin jeopolitik ve stratejik önemlerinin anlaşılması ve tarihi süreç içerisinde bölgede meydana gelen gelişmelerinin sebeplerinin anlaşılabilmesi için etnik yapının ortaya konulması önemlidir. Bu nedenle çalışmamızda bölgenin aslî unsurunu oluşturan Arapların Sami ırkı ile tarihi bağları üzerinde durulacaktır. Çünkü Arap Yarımadası Sami ailesinin beşiği olarak kabul edilmektedir bunun yanı sıra sonradan Mezopotamya’ya göç eden Babilliler, Asurlular, Fenikeliler ve İbranilere yurt olmuştur. Buradan hareketle bölgede Arapça konuşan nüfusun hangi tarihi etnik köklere mensup oldukları anlatılarak bu halkların hangi tarihlerde, nerelerden geldikleri ortaya konulacaktır. Söz konusu topraklarda bugün Babilliler, Kaldeliler, Hititler ve Fenikelilerin varlıkları söz konusu değildir ancak dili Arapça olan milletler halen yaşamaktadırlar ve geçmişte olduğu gibi bugün de bu topraklar stratejik açıdan çok önemlidir

Ethnic Structure of Bilad Al-Sham

It is important to state the ethnicityto understand the reasons developments in the area in historical process and geoplitical and strategical importance of the countries which were in the part of Middle east that called “Bilâd-ı Şam”. For that reason in this study it will be elaborated on historical relationship between semitic race and Arabs who made the main part of the area’a population. Because Arabic Peninsula became homeland for “Babil, Asur, Keldani etc.” Who emigrated to Mesopotamia later. From this point of view it will be showen; whwn people spoke in Arabic in the area came and whre did they came from by telling which ethnical origins they had. Today in the area “Babil,Keldani…” bo not exist. But nations with Arabic language are still there and like in the past, today, these lands are still strategially very important

___

  • Bethmann, Erich; Bridge to İslam (A Study of The Religious Forces of İslam and Christianity in The Near East), London
  • Dolukhanov, Pavel; Eski Orta Doğuda Çevre ve Etnik Yapı, Çev. Suavi Aydın, Ankara 1998
  • Dursunoğlu, Davut; Ortadoğu Neresi, İstanbul 1995
  • Gözenç, Selami; Güneybatı Asya “Ortadoğu” Ülkeler Coğrafyası, İstanbul 1999
  • Fisher,W.B.; The Middle East (A Physical, Social And Regional Geoghraphy), London
  • Hitti, Philip K.; Siyasi ve Kültürel islam Tarihi I, (Çev. Salih Tuğ), İstanbul 1980
  • Koluman, Aziz; Orta Doğu’da Süryanilik Dini, Sosyal, Kültürel Hayat, Asam, Ankara 2001
  • Lewis, Bernard; Uygarlık Tarihinde Araplar (İslamiyet Öncesinden Hz. Muhammed Ve İslamiyet’in Doğuşuna. Fetihler Çağından Günümüze Ortadoğu ve Avrupa’da Araplar), (Çev. Hakkı Dursun Yıldız), İstanbul 2006
  • Lewis, Bernard; Ortadoğu, İstanbul 1996
  • Özmen, Süleyman; Orta Doğuda Etnik Dini Çatışmalar ve İsrail, İstanbul, 2001.
  • Öztürk, Mustafa; “Orta Doğu (Kavram-Jeopolitik ve Sosyo-Ekonomik Durum)”, Fırat Üniversitesi Orta Doğu Araştırmaları Merkezi Dergisi I/1, Elazığ 2003, s. 253-266