Asur Ticaret Kolonileri Çağında Anadolu’da İnanç Sistemi

Asur Ticaret Kolonileri Çağı’nda Anadolu’daki dini yapı, başta Eski Asur lehçesinde yazılmış kil tabletler olmak üzere ritonlar, mühürler ve tanrıça heykelleri gibi arkeolojik bulgulardan yola çıkılarak değerlendirilmektedir. Kültepe’de ele geçirilen tabletler, tanrı isimleri başta olmak üzere tanrıların insanlar üzerindeki etkileri, tapınaklar ve çeşitli adaklarla ilgili bilgiler sunmaktadır. Bu bilgiler ışığında çalışmamızda dönemin inanç sistemi, tanrılar, tapınaklar ve çeşitli ibadet şekilleri incelenecektir

In Assyrian Trade Colonial Age Belief System In Anatolia

In Assyrian Trade Colony Era belief system in Anatolia is evaluated taking into consideration archeological findings such as rhytons,seals and figurines and clay tablets written in Old Assyrian dialect. Tablets found in Kültepe give information especially about the names of gods, the influences of gods on local people, the temples and different vows. In the study, in the lights of the information, belief system, gods, temples and various worship styles are will be examined

___

  • AKT III Bilgiç Emin –Günbattı Cahit, (1995) “Ankaraner Kültepetafeln”, (FAOS B-3) Stutgart
  • Bayram Sebahattin (1990), “Kültepe Tabletlerinde Geçen Yeni bir Vâde İfâdesi ve Çıkan Neticeler”, X. Türk Tarih Kongreleri, II cilt, Ankara, 453-462.
  • Bilgiç Emin (1948) “Anadolu’nun İlk Tarihi Çağı’nın Ana Hatlarıyla Rekonstrüksüyonu” AÜDTCFD, C. VI, (1948), s. 489-516.
  • Dercksen Jan G. (2004), “Some Elements of Old Anatolian Society in Kaneš”, Dercksen Jan G. Assyria and Beyond, Studies Presented to Mogens Trolle Larsen, PIHANS 100, Leiden, 137-177
  • Donbaz Veysel (1988) “The Business of Ašed an Anatolien Merchant”, AfO, XXXV, s. 48-63.
  • Donbaz Veysel, (1993) “Some Remarkable Contracts of I-B Period Kültepe Tablets II”, N. Özgüç’e Armağan, Aspects of Art and Iconography: Anatolia and its Neighbors, ed. M. J. Mellink, E. Porada, T. Özgüç, Ankara, 131-154.
  • Eren Mustafa, (1988) ,”İstanbul Müzelerindeki Boğazköy Tabletleri IV”, Ankara .
  • Erol Hakan, (2014),” Anadolu’nun İlk Yazılı Belgelerinde Büyü ve Kehanet” , Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-COĞRAFYA Fakültesi Dergisi, 54,2 s.37-48
  • Gökçek, L.Gürkan, (2015),Asurlular, Bilgin Kültür Sanat Yayınları
  • Günbattı Cahit,(2008),”Kültepe Kaniş, Anadolu’da İlk Yazı, İlk Belgeler, Kayseri
  • Haas, Volkert, (1994), “Geschichte der Hettitischen Religion”, Leiden
  • Hirsch, Hans,( 1961), “Untersuchungen zur Altassyrichen Religion, Graz
  • Hirsch Hans,(1972)” Untersuchungen zur altassyrische Religion, Archiv für Orientforschung, herausgegeben von E. Weidner Beiheft “13/14, Osnabrück.
  • Kramer Samuel Noah, (2002), “Tarih Sümer’de Başlar”, Kabalcı, İstanbul.
  • Lewy J. (1947), “Naram-Sin’s Campaign to Anatolian in the light of Geographical data of the Kültepe Text”, Halil Ethem Hatıra Kitabı C.1, (İstanbul 1947), s. 11-18.
  • Küçükbezci, H. Gül (2011) “Asur Ticaret Kolonileri Çağı’nda Orta Anadolu’da Dinsel Yapı” Tarihin Peşinde Uluslar arası Tarih ve sosyal Araştırmalar Dergisi, Sayı 5,s.89-102
  • Özgüç Tahsin, (1999) Kültepe-Kaniš/Neša Sarayları ve Mabetleri, Türk Tarih Kurumu Basımevi, Ankara.
  • Özgüç Tahsin, (2005)Kültepe Kaniš/Neša, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul
  • Şahin, H.Ali, (1998) “Kültepe Metinlerinde Geçen Tanrı Adları”, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tarih Anabilim Dalı, Doktora Tezi
  • Şahin, H.Ali, (2000), “Kültepe Metinlerinde Geçen Rahibelerin Aile ve Toplumdaki Konumu”, Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Tarih Bölümü Tarih Araştırmaları Dergisi, Cilt 20, Sayı 32, s.1-10
  • Şahin, H. Ali, (2004), “Anadolu’da Asur Ticaret Kolonileri Devri”, Erciyes Üniversitesi, Kayseri ve Yöresi Tarih Araştırmaları Merkezi Yayon No: 7, Kayseri
  • Şahin, H. Ali,(2009), “Eski Asur Toplumunda Çocuklara Ad Verme Geleneği”, Turkish Studies, Sayı 4/3
  • Veenhof, Klaas R. (1996)“An Old Assyrian Incantation Against a Black Dog”, WZKM 86, 425-433.